actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2013, 11:55
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Kans op beroerte dubbel zo hoog bij jongeren die cannabis roken

Kans op beroerte dubbel zo hoog bij jongeren die cannabis roken

Dat bewijst een studie van het Centre for Brain Research van de Universiteit van het Nieuw-Zeelandse Auckland.

De onderzoekers vonden dit resultaat na de controle van de urine van jongeren die werden opgenomen met een ischemische beroerte of een transient ischaemic attack (TIA).

Geen onschuldige drug

Volgens professor Alan Barber die de studie leidde en die een wereldautoriteit is op het gebied van neurologie bewijst dit nog maar eens dat het roken van cannabis wel degelijk gevaren inhoudt. Cannabis wordt veel te veel gezien als een ‘onschuldige’ drug.

Het onderzoek werd bij 160 patiënten uitgevoerd die door een beroerte of TIA op de spoedgevallendienst van een ziekenhuis werden opgenomen. Zestien procent van de 160 patiënten testten bij urinetests positief op cannabis. Het waren allemaal mannen en de meesten rookten ook gewone tabak.

Enkele uren na gebruik

Bij de controlegroep, die ook via urinestalen op het gebruik van cannabis werd onderzocht, testte slechts 8,1 procent op cannabis. De onderzoekers vonden geen andere verschillen tussen cannabis-groep en controlegroep.

Volgens professor Barber is het ook opgevallen dat er een duidelijk tijdsverband is tussen het roken van cannabis en de beroerte of TIA. “Het waren allemaal patiënten die geen enkel ander vasculaire risicofactor vertoonden, behalve tabaksgebruik. De patiënten kregen hun beroerte of TIA telkens weer enkele uren na het gebruiken van cannabis.” (DDP)

Datum: donderdag 21 februari 2013

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...00251575572.htm

Mening:
We weten al wel langer dan vandaag dat alle drugs ronduit slecht zijn voor de gezondheid. Een feit dat wij als leerkrachten later zeker moeten meegeven aan de leerlingen. Ik dacht eerst ook dat cannabis het meest onschuldige was en ik dacht alleen dat je er gewoon dom van werd als je het lang rookt op jonge leeftijd. Nu weet ik ook dat er een verhoogde kans is op beroertes. Zeker geen leuk iets om mee te maken als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.