actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th January 2013, 13:03
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Druk leven doet Vlamingen vooral verdikken tussen 25 en 34 jaar

Druk leven doet Vlamingen vooral verdikken tussen 25 en 34 jaar

De Vlamingen krijgen er vooral tussen hun 25ste en 34ste extra kilo's bij. In die levensfase verdubbelt het aantal mensen met overgewicht. Bij de 15- tot 24-jarigen heeft 14 procent een BMI tussen 25 en 30, of overgewicht. Bij 25- tot 34-jarigen neemt dat aandeel toe tot 27 procent. Dat blijkt uit de meest recente Gezondheidsenquête.

Volgens CM is die toename te wijten aan "een gebrek aan beweging en minder goede voedingsgewoonten. Voor een belangrijk deel van deze leeftijdsgroep komt daar de moeilijke combinatie met de zorg voor jonge kinderen bij."

Deze mensen eten dan ook te weinig fruit en groenten. Van de Vlamingen tussen 25 en 34 beweegt 19 procent bovendien onvoldoende, terwijl dit voor andere leeftijdsgroepen minder is: 13 procent bij de 15- tot 24-jarigen, en 15 procent bij de 35- tot 44-jarigen.

"De veranderende tijdsbesteding eens mensen kinderen krijgen, is daar niet vreemd aan", meent CM. "Voor kinderen zorgen vraagt veel tijd en maakt het moeilijker een gezonde levensstijl te organiseren. Ze slaan soms een ontbijt over, nemen sneller de auto dan de fiets", aldus Griet Rummens, diensthoofd Gezondheidspromotie bij CM. Dat beïnvloedt ook de voedings- en bewegingsgewoonten van de kinderen, omdat ouders als rolmodel een sterke invloed hebben.

Om die reden oriënteert CM haar online Kilootje minder-coach op jonge ouders. "Met onze aangepaste coach willen we jonge ouders op weg helpen naar een gezonde levensstijl", zegt Rummens. Bijna 100.000 Vlamingen werken al online aan hun gewicht met die coach. Volgens CM boeken deelnemers gezondheidswinst en een hogere levenskwaliteit.

Bron: De Morgen
Datum: 10/01/2013
Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...n-34-jaar.dhtml

Eigen mening:
Ik begrijp zeer goed dat overgewicht meer toeneemt tussen de 25 en 34 jaar. Doordat we beginnen te werken zit de dag hier mee opgevult. Wanneer je dan 's avonds thuis komt kan ik begrijpen dat de zin om te koken niet meer zo groot is. Dat mensen maaltijden overslagen of snel iets afhalen of in de microgolf steken vind ik dus niet raar. Tussen de 25 en 34 jaar starten de meeste personen ook met kinderen. Dit veranderd heel je levensstijl en wanneer je vroeger thuis kwam van je werk en je misschien in de zetel ging zitten heb je nu andere verplichtingen. Dat de zin om gezond te koken nu helemaal van de baan is snap ik wel maar ik vind dat je ook wel je verantwoordelijkheid moet opnemen voor je kinderen. Je maakt fruitpap voor je kinderen, eet dan zelf ook een stuk fruit. Het is ook belangrijk dat je kinderen gezonde voeding krijgen dus als je jou verantwoordelijkheid opneemt hoor je ook zo te koken. Tijd om te gaan joggen kan hierdoor misschien niet gevonden worden maar je kan altijd met je kinderen spelen in de tijd, eens gaan wandelen naar bijvoorbeeld de kinderboerderij,.... Ik denk dat je heel wat energie kan steken in het amuseren van je kinderen waardoor je ook beweging hebt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2013, 19:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Overgewicht

De mening van J*rine loopt ongeveer gelijk met mijn mening. Er zijn in ons land, maar ook in vele andere landen, te veel mensen met overgewicht. Dit is een onderwerp waar veel discussie over bestaat. Wat zeker is, is dat we hier iets tegen moeten doen. In het artikel worden twee leeftijdscategoriën aangehaald. De eerste categorie zijn personen met een leeftijd tussen 15 jaar en 24 jaar. Dit heeft verschillende oorzaken. Enerzijds de hormoonveranderingen, die te wijten zijn aan de puberteit. Andere oorzaken kunnen zijn dat deze personen, al dan niet door de puberteit, zich niet goed in hun vel voelen. Uiteraard hebben andere factoren zoals te weinig beweging en te veel calorierijk voedsel ook een grote invloed. Wat in mijn ogen, en waarschijnlijk ook in de ogen van anderen, de grootste boosdoener is in verband met de beweging zijn de videospelletjes. Veel jongeren komen het huis niet meer uit omdat ze continu spelletjes aan het spelen zijn. Aangezien er niet veel anders gedaan wordt dan zitten en met de vingers bewegen, leidt dit tot overgewicht. We moeten er dus aandachtig op toekijken dat deze personen niet de hele dag achter het computerscherm zitten.

Een andere leeftijdscategorie is die van de personen met een leeftijd tussen 25 jaar en 34 jaar. Volgens dit artikel is het te wijten aan een gebrek aan beweging en minder goede voedingsgewoonten, in het bijzonder een tekort aan fruit en groenten. Ik begrijp dat deze leeftijdscategorie minder vlug denkt aan een avondje fitness of een keer te gaan joggen dan andere mensen. De meeste personen van deze leeftijd starten met een gezin, verhuizen, zoeken werk,… . Er is meestal geen tijd om gezond te eten en voldoende te bewegen. Ik vind het daarom zeer goed dat de CM haar ‘online kilootje minder-coach’ inschakelt. Hier kunnen deze mensen dan terecht voor tips en dergelijke zodat het eventuele overgewicht niet uit de hand loopt. Het kan ook helpen om opnieuw een gezond gewicht te bekomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.