actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2016, 09:47
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
"Zeespiegel stijgt 2,9 meter door smelten Totten-gletsjer"

Dat het westen van de Zuidpool snel smelt, is al bekend. Maar nu blijkt ook een gletsjer aan de oostkant van Antarctica snel te smelten. Als de opwarming van de aarde in het huidige tempo doorgaat, zal de Totten-gletsjer zich in de komende eeuwen 300 kilometer terugtrekken. Het gesmolten gletsjerijs komt in zee terecht en daardoor zal de zeespiegel met 2,9 meter stijgen.
Het gesmolten gletsjerijs komt in zee terecht en daardoor zal de zeespiegel met 2,9 meter stijgen. Een groep internationale wetenschappers heeft dat uitgerekend. Hun studie staat vandaag in het belangrijke wetenschapsblad Nature.

Warm water
De onderzoekers ontdekten dat er momenteel warm water onder een deel van de gletsjer stroomt. Daardoor smelt meer ijs dan verwacht. De voorkant van de gletsjer ligt nu aan de kust. Als de gletsjer zich 100 tot 150 kilometer landinwaarts terugtrekt, komt de voorkant in een onstabiel gebied te liggen. Dan zal de terugtrekking nog sneller gaan en daar is niets tegen te doen.

"Oost-Antarctica is veel kwetsbaarder voor opwarming dan we dachten. Daar moeten we ons zorgen over maken'', zeggen de onderzoekers. Het oosten van de Zuidpool is de grootste ijsmassa op aarde. "Elke kleine verandering daar heeft grote invloed over de hele wereld.''

Bron: www.hln.be http://www.hln.be/hln/nl/2656/Globa...-gletsjer.dhtml

Eigen mening: dit nieuws vind ik zeer verontrustend. De opwarming van de Aarde is, zoals iedereen weet, een probleem waar we niet langer meer omheen kunnen gaan. Dit artikel bevestigd dat nog maar eens. Ik heb in vorige posts ook al gezegd dat we nu en niet in de toekomst, niet morgen of volgende maand maar dat we nu op dit moment maatregelen moeten treffen. Want uit dit artikel blijkt dat het ijs nu nog sneller smelt dan dat men eerst dacht en dat de zeespiegel nu nog sneller zal stijgen dan voorheen. 2.9 meter is in mijn ogen een zeer verontrustend cijfer. Als er hier niet snel iets aan gedaan wordt komt het water binnenkort letterlijk tot aan onze lippen. Dat iets is iets wat ik liever zou willen vermijden.

Laatst aangepast door Mathias.H*fmans : 19th May 2016 om 09:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 10:42
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Ik denk dat men niet beseft hoe erg dit is. De wereld heeft wat hulp nodig in plaats van dat we deze verder kapotmaken door te blijven doen wat we doen. Men zegt vaak dat er plannen zijn tegen de opwarming van de aarde, maar men doet er niets aan. De dingen waar men dan wel aan werkt, zijn zeer kleine dingen. We hebben drastische maatregelen nodig, want elke minuut is er ijs aan het smelten. De zeespiegel zal 2.9 meter stijgen, dat is een zeer hoog cijfer. Als er hier niet snel iets aan gedaan wordt, gaan we serieuze problemen krijgen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.