actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 20:44
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Klimaattop gaat eerste onderhandelingsnacht in

Klimaattop gaat eerste onderhandelingsnacht in

De 195 deelnemende landen op de Klimaattop in Parijs gaan straks hun eerste echte onderhandelingsnacht in. 'We moeten ons erop voorbereiden om deze nacht en morgen door te werken, om binnen de opgelegde termijn af te ronden', zei voorzitter Laurent Fabius.

De delegaties hebben woensdagnamiddag een nieuwe onderhandelingstekst gekregen, waarin het aantal opties met drie vierde is verminderd. Frankrijk hoopt nog steeds op een ondertekend akkoord tegen vrijdagavond.

'Dit is natuurlijk niet de finale versie van het akkoord', zei Fabius bij de voorstelling van de nieuwe tekst. 'Er kunnen nog onduidelijkheden of interpretatiefouten in zitten. Maar het is een vooruitgang ten opzichte van zaterdag. De tekst is korter en drie vierde van de ‘haakjes’ (de mogelijke onderhandelingsopties) is weggewerkt. Toch zijn het er nog te veel.'

Belangrijkste punten nog op tafel

Volgens Fabius is het werk bijna rond wat betreft adaptatie, de maatregelen die moeten worden genomen om ons aan te passen aan een warmere aarde. Ook rond de vergoeding van de landen die het zwaarst zullen te lijden hebben onder de opwarming (‘loss and damage’) is er aanzienlijke toenadering. De onderhandelaars zijn het voorts bijna eens over de manier waarop technologische kennis kan worden gedeeld.

'Maar er is niets beslist zolang niet alles is beslist', waarschuwde de voorzitter. De belangrijkste punten liggen nog steeds op de onderhandelingstafel: de geldstroom van de ontwikkelde naar de ontwikkelingslanden en de ambitie rond maximale opwarming: 2 graden of 1,5 graden.

Ontwerpakkoord

In het jongste ontwerpakkoord zijn drie mogelijke opties opgenomen: we houden de opwarming 'onder 2 graden', we houden ze 'ver onder 2 graden' of we houden ze 'onder 1,5 graden'. 'Op termijn betekent dat een verschil van meerdere meters in de stijging van de zeespiegel', analyseert de Belgische professor en klimatoloog Jean-Pascal van Ypersele.

Een streefdoel van 1,5 graden in het akkoord zou een groot succes zijn, maar Greenpeace maakt zich zorgen over de passages met focus op de lange termijn. Een reductie van broeikasgassen met 70 tot 95 procent is een optie in de tekst, doch kan ook volledig worden geschrapt.

Bron: de standaard, 09/12/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151209_02012739

Mening:
Persoonlijk heb ik er geen goed oog op. Ik denk nog steeds dat de klimaattop in Parijs afgesloten gaat worden met een matig akkoord. Een akkoord dat eerder economie belangrijk zal vinden dan klimaat. Maar wat wil je? Elke sociale druk wordt niet toegestaan wegens 'terreurdreiging'.

We moeten absoluut onder de 2°C blijven! Liefst zelfs onder de 1.5°C. bij 2°C hebben we nog steeds 50% kans dat de aarde uit zichzelf blijft opwarmen, bij 1.5°C 0%.

Ik hoop dat de politici eindelijk eens een beslissing nemen in het belang van de wereld en niet in het belang van de industrie en economie.
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2015, 21:53
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
NU ingrijpen is de boodschap

Ik sluit me aan bij de mening die werd gegeven bij dit artikel. Naar mijn mening is het ook van uitermate belang dat er zo snel mogelijk een akkoord komt omtrent de opwarming van de aarde. Er moeten concrete stappen worden ondernomen en hier kan best niet te lang meer mee gewacht worden. Mensen zijn zich vaak nog niet echt bewust hoe ernstig het werkelijk is gesteld met ons klimaat (tot ze plots zonder elektriciteit zitten of de kelder plots onder water komt te staan). Naar mijn mening gaan we allemaal onze levenswijze drastisch moeten veranderen als het op de opwarming van de aarde aankomt.
Wat ik hier echter ook bij wil aanhalen is de rol van de leerkracht in dit plaatje. Naar mijn mening moeten mensen al op jonge leeftijd aangeleerd krijgen hoe we met onze aarde moeten omgaan. Niet alleen de ouders, maar ook de leerkrachten moeten het belang hiervan aan de leerlingen brengen. Verwijs dus zeker en vast eens naar de actualiteit omtrent het klimaat in je lessen en geef een aantal concrete tips of concrete acties die de leerlingen kunnen ondernemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.