actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2010, 09:10
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Aantal geslachtsziekten stijgt spectaculair

De afgelopen tien jaar is het aantal besmettingen met gonorroe in Vlaanderen vertienvoudigd. Volgens het Tropisch Instituut zijn mensen niet meer bang voor hiv, waardoor ze onveiliger vrijen.

In 2000 werden zeventig mensen gediagnosticeerd met de geslachtsziekte gonorroe. In 2009 is dat aantal volgens cijfers van de afdeling Toezicht Volksgezondheid van de Vlaamse overheid de hoogte ingeschoten tot 621 gevallen, schrijft De Morgen. Vooral mannen met homoseksuele contacten blijken het meest besmet.

Problematisch is het feit dat de ziekte almaar moeilijker te behandelen is. Dat komt omdat de bacterie die verantwoordelijk is voor gonorroe razendsnel resistent wordt tegen antibiotica.

Bron: standaard.be

Eind 2009 zag ik de reportage "flirten met aids" op één (Koppen). Deze reportage werd gemaakt om mensen, vooral homoseksuele mannen, op het gevaar van onvelig vrijen te wijzen. Op die moment had 1 op 20 van de homoseksuele mannen hiv. Maar toch vrijen nog vele onveilig(40%). Men heeft geen angst meer voor hiv omdat er nu medicijnen zijn waar je nog lange tijd mee kan leven. Als je heel eventjes uw brein activeert,lijkt het me logisch dat je tot de conclusie komt dat je leven(skwaliteit) belangrijker is dan dat kleine verschil tussen vrijen met en zonder condoom.

Ik schrik er echt van als een vriendin van me verteld dat ze onveilig gevreeën heeft. Ondertussen weten ze al dat ze van mij een serieuze preek kunnen verwachten.
Ik kan er echt niet bij hoe je zo met je leven kan spelen. Het argument dat je beide gezond bent, vind ik ongelooflijk naïef. Je weet pas echt of iemand gezond is als je het beiden laat testen. Vertrouwen?! Nee, als het op mijn gezondheid aankomt, doe ik daar niet aan mee.

Natuurlijk eens je zonder conoom vrijt, komt het wel op vertrouwen aan. Wat als je partner vreemdgaat? Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden als de persoon in kwestie me dit komt vertellen. Maar als ik het later te weten kom...
Dan heeft hij me niet enkel gekwetst maar dan heeft hij ook met mijn leven gespeeld. Dat is, in mijn ogen, echt onvergeeflijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2010, 10:55
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Dit is echt niet meer normaal. Of zijn we nu allemaal in 1 keer gek geworden.
Dat we geruster zijn omdat er toch medicatie voor bestaat, betekent nog niet dat je in 1 keer alles kan/mag doen. Je speelt met je leven. En de medicatie stelt de dingen wel uit maar dat wil nog niet zeggen dat je niet slechter wordt. De gevolgen blijven bestaan. Je kan ze enkel uitstelle. Een spreekwoord zegt uitstel wordt afstel. In dit geval klopt het spreekwoord niet.
Dat mensen zo iets zonder nadenken doen daar kan ik niet bij. Misschien moeten we de mensen terug met de gevolgen van hiv e.a. confronteren. Zelfs wat dit met je doet ook al neem je aids-remmers.
Ik hoop dat de mensen eindelijk verstand krijgen. (Nog enkele jaren wachten zeker.)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2010, 11:09
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Dat het aantal besmettingen met de geslachtsziekte gonorroe de afgelopen tien jaar in Vlaanderen is vertienvoudigd, kan er inderdaad op wijzen dat veel Vlamingen op dit moment minder veilig vrijen. Het zou best wel kunnen dat ze minder angst hebben om besmet te raken met een geslachtsziekte, omdat deze de dag van vandaag al veel meer kunnen worden afgeremd of zelfs een halt worden toegeroepen dan pakweg 20- 30 jaar geleden. Maar dat gegeven neemt niet weg dat geslachtziektes nog steeds zeer ernstig moeten worden genomen, omdat ze mensenlevens wel degelijk ingrijpend (in de negatieve zin) kunnen veranderen, zelfs verkorten (hiv -> aids) .

Zelf ben ik een voorstander van het steeds gebruiken van een condoom tijdens het vrijen. Ook al komt het in een relatie op vertrouwen aan (als je partner beweert dat zij/hij er geen andere sekspartners op nahoudt terwijl deze eveneens beweert dat zij/hij kerngezond is zal dit hoogstwaarschijnlijk wel zo zijn), toch lijkt het mij voor beide partijen verstandiger om een condoom te gebruiken tijdens de seks. (Indien mogelijk: sommige mensen hebben bv. een latex- allergie, wat het gebruik van een condoom hoogstwaarschijnlijk onmogelijk maakt -> zoeken naar andere (gelijkwaardig qua bescherming biedende) voorbehoedsmiddelen.)

Om een beter beeld te kunnen krijgen van het aantal besmettingen met geslachtziektes in Vlaanderen, is het misschien aangewezen om beroep te doen op een aantal cijfers van meerdere geslachtsziektes dan enkel deze van gonorroe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.