actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2010, 21:06
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Californië stap dichter bij legalisering cannabis

Californië stap dichter bij legalisering cannabis

datum: 23/03/2010
bron: standaard.be


In Californië wordt in november een referendum gehouden over legalisering van recreatief gebruik van cannabis. Er zijn meer dan 433.000 handtekeningen ingezameld voor zo'n volksstemming, meer dan het benodigde aantal.

Als de ja-stemmers zegevieren, zou Californië de eerste Amerikaanse staat zijn waar de consumptie van hasj en wiet wordt toestaan. Medisch gebruik op doktersvoorschrift is er al sinds 1996 legaal.

Het voorstel behelst dat Californiërs van 21 jaar en ouder maximaal 28,349 gram cannabis legaal mogen kopen. Tegenstanders van het plan wijzen erop dat er al genoeg problemen zijn met alcohol en tabak. (anp/mvl)

---------------------------

mening/evaluatie:

Ik weet dat er heel veel mensen (vooral jongeren) zijn die dit een geweldig idee vinden. Maar ik vind dat dit niet zo'n geweldig idee is. Ik heb me eens laten vertellen dat 1 joint gelijk staat aan 20 sigaretten. Dus gezond is dit zeker niet. En wat met de psychische gevolgen op lange termijn enzo? Ja, het is een soft drugs... Maar er zijn volgens mij veel mensen verslaafd aan dit spul. En bij dit soort spul begint het meestal, maar waar eindigt het... Coke, LSD, Heroine, etc.? Ik vind dit echt niet goed dat ze dit recreatief gebruik gaan legaliseren.
Ik kan uit ervaring spreken dat dit nog slecht gaat aflopen met verscheidene mensen. Heb zelf een neef verloren (nee niet dood, wel verslaafd) aan de drugs. Het begon allemaal met cannabis. Ja hoor, hij wist zichzelf heel goed te beheersen. Je ziet nu wel wat er van komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2010, 12:52
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Ik heb toch wel enkele bedenkingen bij deze recente ontwikkelingen in de Amerikaanse staat Californië.

Dat er misschien een legalisering van cannabis komt in deze staat vind ik op zich niet zo erg. De leeftijd waarop het gebruik hiervan misschien wordt toegestaan (21 jaar) vind ik eveneens nog aanvaardbaar. Maar bijna 29 gram legaal in handen of op zak hebben, vind ik toch wel zeer veel.

Zoals je weet, gaan (vooral) jongeren steeds proberen om hun grenzen te verleggen, wat waarschijnlijk ook bij de Californische jongeren het geval zal zijn bij het gebruiken van cannabis. Ik heb ook al meermaals via de media vernomen dat er in de VS (en dus ook in Californië) al een groot probleem van andere drugs heerst (oa. tabak en alcohol). De legalisering van cannabis zou deze problemen kunnen verergeren. Ook zal er een toenemend gevaar voor drugskartels de kop opsteken, aangezien Californië toch wel zeer dicht aan de grens tussen de VS en Mexico ligt (Mexicaanse drugsbendes gaan hun werkterrein verplaatsen naar Californië, waardoor er hier een regelrechte drugsoorlog kan ontstaan.).

Kortom: het lijkt mij geen verstandig idee dat het Californische bestuur dit wetsvoorstel aan de huidig vooropgestelde normen goedkeurt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th March 2010, 19:06
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ook ik heb enkele bedenkingen bij het onderstaande artikel. Ik weet dat heel veel mensen geen graten zien in het gebruik van marihuana. Toch vind ik dit absoluut niet kunnen. Als je naar eender welke documentaire kijkt over drugs en drugsverslaafden, wordt telkens opnieuw aangehaald dat elke verslaving begint bij een simpele joint.
Verder denk ik dat als men begint bij het goedkeuren van joints, de volgende stap het goedkeuren van bijvoorbeeld heroïne wordt. Waar trekt men de grens?
Begrijp me niet verkeerd, voor het goedkeuren van marihuana bij bijvoorbeeld kankerpatiënten ben ik alleen maar voorstander. Onderzoek heeft bewezen dat dit pijnverlichtend is voor deze mensen.
Ik vraag me gewoon af of we zo geen verslavingen in de hand gaan werken en of het mogelijk blijft om tijdig een grens te trekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.