actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2009, 16:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Vaker kanker door heel hete thee

Vaker kanker door heel hete thee


Rotterdam, 31 maart. Het drinken van hete thee geeft een flink verhoogde kans op slokdarmkanker. Bij heel hete thee is die kans zelfs acht keer zo hoog. Dat concluderen Britse onderzoekers in het British Medical Journal van afgelopen donderdag.



Jaarlijks overlijden er wereldwijd een half miljoen mensen aan slokdarmkanker. In het Westen zijn alcohol en tabak belangrijke veroorzakers van deze ziekte, maar er zijn niet-Westerse bevolkingsgroepen die deze middelen niet gebruiken en waarin slokdarmkanker toch veel voorkomt. De Britten onderzochten zo’n bevolkingsgroep in Noord-Iran. Vergeleken met gezonde mensen waren er onder slokdarmkankerpatiënten in deze regio twee keer zoveel hete-theedrinkers (60-64 graden), en zelfs acht keer zoveel liefhebbers van zeer hete thee (meer dan 65 graden).

De Iranezen dronken gemiddeld een liter thee per dag; van hen dronk 17 procent de thee bij 65-70 graden en 5 procent zelfs bij meer dan 70 graden.

Het verband tussen slokdarmkanker en consumptie van hete dranken was al eerder gesuggereerd. In sommige streken met veel slokdarmkanker drinken mensen bijvoorbeeld gloeiend hete ‘maté’ of likeur. Men kon echter nooit uitsluiten dat schadelijke stoffen in deze dranken de boosdoener waren. Bovendien meldden eerdere studies nooit hoe heet de drank werkelijk was als mensen die aanmerkten als ‘heet’ of ‘zeer heet’. De Britse onderzoekers deden dat wel: ze vergeleken bij 50.000 Iranese theedrinkers het subjectieve oordeel met de werkelijke temperatuur van de thee.

Hoe hete dranken precies slokdarmkanker veroorzaken, is nog onbekend. Mogelijk scheiden de geprikkelde slijmvliescellen schadelijke stikstofverbindingen af, of raakt de barrièrefunctie van deze cellen verstoord.


NRC, 31-03-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2009, 22:00
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Hier had ik nog niet van gehoord. Kanker krijgen van hete dranken. In ieder geval ga ik dus nooit zulke warme dranken drinken! Ik probeer zoveel mogelijk dingen te vermijden die kanker zouden kunnen veroorzaken. Het is toch zo'n ernstige ziekte!
Ik hoop dat de Iranezen dit nu ook weten en dat ze vanaf nu niet zulke hete dranken meer drinken.
Tegenwoordig krijg je al wel van veel kanker. Waarschijnlijk zullen vele mensen dit dan ook niet aan hun hart laten komen en lustig hete dranken blijven drinken. Ik hoop dat ze snel een oplossing vinden om kanker te genezen, maar ik vrees dat dat nog wel een tijdje zal duren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2009, 19:29
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Hier had ik ook nog niets van gehoord. Het verbaast mij ook wel een beetje. Maar tegenwoordig krijg je van alles kanker: van eten, drinken... Kanker is een ernstige ziekte, maar ik begrijp niet waarom hierover bijna elke week een artikel in de krant verschijnt. Ik laat al die berichten zeker niet aan mijn hart komen en zal in dit geval thee blijven drinken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd April 2009, 11:27
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik kan er wel inkomen dat als je thee drinkt die nog gloeiend heet is, dat niet gezond kan zijn. Dat je er kanker van kan krijgen is dan weer een andere zaak. Tegenwoordig verschijnen er zoveel artikels dat je uiteindelijk bijna niets meer kan eten of drinken zonder voorzichtig te zijn of de risico's ervan te kennen.
Voor mij al één zorg minder, ik laat mijn thee altijd koud worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th April 2009, 14:12
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik wist zoals Nathalie dat het niet gezond is om warme dranken te drinken. Maar dat je er ook kanker van krijgt, wist ik niet. Het is wel zoals Kim en Nathalie zeggen dat je tegenwoordig van alles kanker krijgt. Ik weet eigenlijk niet meer goed wat je er nu juist van kan geloven en wat niet...!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th April 2009, 15:00
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Van hete dranken kanker krijgen? Dit had ik nog nooit gehoord.. En het zou me ook verbazen als het waar is. De laatste tijd komen er in de krant of op het nieuws altijd berichten dat men van dit of dat kanker kan krijgen, maar ik laat dit ook niet meer aan mijn hart komen. Als je altijd zoiets nieuws te horen krijgt dat kanker kan verwekken ga je er echt niet meer in geloven. Dat men van roken meer risico loopt op kanker dat kan ik wel verstaan, maar van warme thee drinken?? Neen, zo'n dingen geloof ik echt niet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th October 2009, 14:16
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
In zulke uitspraken ga toch niet meer geloven?? Je krijgt kanker van de zon, deodorant, dit en dat... Nu ook nog thee? Het enigste drankje dat ik enorm graag drink! Ik drink al jaar en dag 2 tassen hete thee, ik ga dus ook niet snel stoppen met drinken. Je kreeg toch ook kanker van deodorant, toch zie ik hier op school nog veel mensen geregeld spuiten. Van Irakesen kan misschien wel waar zijn, maar mijn thee is meestal veel heter dan 70°. Ik kan het al drinken als het past gekookt heeft. Ik weet het niet, tot dat er concreet iemand kanker heeft gekregen van thee blijf ik het drinken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 7th October 2009, 20:10
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Tegenwoordig is alles kankerverwekkend. Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Het is het eerste wat ik er van hoor, en waarschijnlijk ook het laatste. Dat het niet gezond is voor je keel kan ik inkomen, maar dat het kanker veroorzaakt, dat wil ik niet geloven.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 8th October 2009, 06:45
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Tegenwoordig is precies alles kankerverwekkend: Strings, flipflops, het klokhuis van een appel, zonnebank, sigaretten, het groen van tomaten, het groen van aardappelen,... en nu ook nog eens hete dranken?! Waar zal het eindigen vraag ik me af, of zal er gewoon geen einde komen aan dit lijstje... Al deze dingen vind ik zeer zorgwekkend en telkens men weer iets nieuws heeft ontdekt dat kankerverwekkend is, tast dit in zeker zin toch ook de levenskwaliteit van de mensen aan.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 6th December 2009, 14:44
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Verduyckt
Je kreeg toch ook kanker van deodorant, toch zie ik hier op school nog veel mensen geregeld spuiten.

Urban Legend. Broodejaapverhaal. Stadslegende.

Citaat:
maar dat het kanker veroorzaakt, dat wil ik niet geloven.

Als je ook maar enig idee had van wat kanker eigenlijk is, zou je hier wel anders over denken.
Als je weet wat kanker is, lijkt het niet meer dan normaal dat je van zowat alles kanker kan krijgen. Het is eigenlijk zeer straf dat er niet meer mensen kanker hebben. Dat bewijst maar weer hoe goed ons lichaam wel niet in elkaar zit.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.