actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 18:49
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Kinderen van 10 en 11 bijna in coma na drinken vodka

Twee kinderen van 10 en 11 jaar zijn vrijdag in het Waals-Brabantse Eigenbrakel opgenomen in het ziekenhuis nadat ze bijna in coma waren geraakt door een alcoholvergiftiging. Dat meldt het parket van Nijvel.
De politie van Eigenbrakel werd vrijdagmiddag opgeroepen naar het Bourdonpark, waar twee kinderen van 10 en 11 jaar vodka hadden gedronken. Ze waren er erg aan toe en lagen bijna in een coma door een alcoholvergiftiging, aldus de procureur des konings van Nijvel. Ze werden overgebracht naar het ziekenhuis en verkeren niet in levensgevaar.

Uit het onderzoek blijkt dat twee jongeren van 15 en 16 jaar de kinderen hadden aangezet tot het drinken van de alcohol. Er werd een dossier geopend bij de jeugdrechtbank. De politie heeft bovendien de winkelier gevonden waar de jongeren de alcohol kochten. De man kan vervolgd worden en een boete krijgen omdat hij alcohol verkocht aan minderjarigen jonger dan 16 jaar.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...ken-vodka.dhtml

Mening: Jongeren die kinderen aanzetten tot het drinken van vodka maar blijkbaar dus niet stilstonden bij de gevolgen ervan. Vele jongeren drinken vaak vodka of sterke drank om stoer te doen. In winkels zoals: Delhaize, Colruyt, .... wordt er steeds naar je identiteitskaart gevraagd en krijg je geen sterke drank mee onder de 18 jaar. Deze jongeren waren 15 en 16 jaar oud, verklaar dat maar eens. Nachtwinkels doen ook hun best om jongeren te controleren maar toch zie ik vaak jongeren die de klus wel geklaard krijgen, en buiten gaan met hun "buit". Er zijn al meer vodka controles uitgevoerd door de politie, en die bleken ook daadwerkelijk een positief resultaat te hebben. Maar jongeren onder de 18 jaar rijden natuurlijk nog niet met een wagen. Hiermee wil ik aantonen dat jongeren er zo makkelijk kunnen aankomen terwijl ze nog niet half zo goed beseffen welke gevolgen het met zich mee kan dragen! Scholen bieden ook gesprekken aan rond overmatig alcohol gebruik, maar de vraag is dan of de jongeren er wel naar luisteren? Het comazuipen is in, maar hoe krijgen we het er weer uit ? ......
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2012, 00:42
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Kinderen van 10 en 11 bijna in coma na drinken vodka

Ik begrijp om te beginnen al niet zo goed wat kinderen van 10 en 11 jaar op een vrijdagmiddag in het park doen.. Dit zijn toch jongeren van een lagere school die normaalgezien steeds op school moeten eten, en wanneer zij dit niet doen moeten ze toch van de ouders een toestemming hebben om thuis te gaan eten? Is het hier dan al misgegaan op vlak van de 'opvoeding' van deze kinderen, of wat is de oorzaak van dit probleem..?
Een tweede oorzaak ligt bij het feit dat de winkelier alcohol verkocht aan minderjarigen. Vodka is sterke drank die normaalgezien niet verkocht mag worden aan jongeren onder de 18 jaar. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat deze man hiervoor een boete zou krijgen.
Het is echt een jammere zaak dat kinderen zo gemakkelijk aan alcohol en andere "genots"middelen geraken, en er zoveel mee in verleiding komen. Het is immers zo dat jongeren en kinderen van die leeftijd nog niet echt de gevolgen kennen van het gebruik van deze middelen, en er dus geen graten in zien om het te gebruiken. Ze zouden er immers een 'stoer imago' mee kweken... Wat in mijn ogen absoluut niet waar is. Ik hoop echt dat er in de toekomst voorstellen zullen komen om deze problematiek te voorkomen, want als ik kijk naar mijn leefwereld en mijn omgeving, merk ik ook dat er steeds meer naar drank en drugs gegrepen wordt. Drank in die mate dat het niet meer verantwoord is, en drugs, ja... Vind ik nooit echt verantwoord. (Behalve voor medicinale doeleinden, maar dit is dan weer een heel ander verhaal...)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2012, 12:36
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ik ga niet volledig akkoord met wat Charlotte zegt:
"In winkels zoals: Delhaize, Colruyt, .... wordt er steeds naar je identiteitskaart gevraagd en krijg je geen sterke drank mee onder de 18 jaar." Is dit ook zo? Ik kan niet zeggen dat ik al ooit in een winkel gestaan heb waar men vroeg naar de leeftijd van jongeren (die ook drank en sigaretten kochten). Niet dat ik de verantwoordelijkheid wil doorschuiven naar anderen maar moeten we hier niet al beginnen??
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.