actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th October 2015, 22:45
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User

In San Francisco's 'technologievrije' zones wordt u beboet als u uw smartphone gebrui

In San Francisco's 'technologievrije' zones wordt u beboet als u uw smartphone gebruikt

Datum: 11-10-15, 19.17u

We zijn allemaal verslaafd aan onze smartphone, staan we er eigenlijk wel genoeg bij stil welke invloed die telefoon op ons leven heeft? Nee, vindt de Amerikaanse kunstenaar Ivan Cash. Daarom wil hij mensen jennen met nepboetes wanneer ze hun smartphone gebruiken in parken. "Mensen, geniet toch van die zeldzame momenten dat je in de buitenlucht bent", zegt Cash aan Fast Company.

Als u het geluk hebt om in één van San Francisco's fijne parken te gaan rondstruinen, dan is de kans groot dat u een 'technologievrij' bord zult zien: iedereen met smartphone of tablet tijdens een picnic zal beboet worden, zo klinkt het fel.

Néé, uiteraard is het niet echt. Maar kunstenaar Ivan Cash wil dat de bordjes er zo realistisch mogelijk uitzien. "Door een autoritaire toon te gebruiken, zullen passanten echt nadenken of hun obsessief smartphonegedrag eigenlijk wel zinvol is", zegt Cash.

San Francisco biedt nu gratis wi-fi aan in meer dan dertig parken. Cash vraagt zich af of dat eigenlijk wel zinvol is, hij wil mensen doen nadenken waarom ze iedere minuut hun smartphone uit hun broekzak halen en niet de tijd gebruiken om met vrienden te praten en van de groene ruimten te genieten.

De kunstenaar: "Ik pleit schuldig, ik gebruik soms ook mijn telefoon in het park, maar ik doe mijn best om meer mindful in het leven te staan. Wanneer ik mijn smartphone gebruik, wil ik dat dat zin heeft. Niet om mijn verveling te temperen."

"Ik hoop dat mijn bordjes een lach op de gezichten van mensen gaat toveren", zegt Cash. "Ook hoop ik dat ik zo een debat kan uitlokken over de rol van technologie in onze levens. Ik hoop dat de bordjes mensen meer kritisch doen nadenken over de rol van technologie in hun leven en dat ze misschien beslissen om hun smartphone een dag per week thuis laten. Of dat ze de drang opgeven om hun smartphone meteen te checken wanneer ze de cinema verlaten. Of nadat ze dit interview gelezen hebben."

Bron: www.demorgen.be

http://www.demorgen.be/buitenland/i...ruikt-a2486314/

Eigen mening: Ik vind het een origineel idee om de mensen te confronteren met het feit dat de meesten te veel tijd op hun smartphone spenderen. Doordat de bordjes er zo overtuigend uitzien, gaan de mensen ook op een serieuzere manier nadenken over hun gsm-gebruik. Het is een goed idee van de stad San Francisco om gratis wifi te installeren in hun parken in het opzicht dat mensen hun leuke momenten kunnen delen met hun vrienden door middel van facebook, twitter of snapchat, maar een park dient in de eerste instantie om te genieten van de buitenlucht vind ik. In de video (zie link) zien we hoe de mensen enkel oog hebben voor hun scherm in plaats van de natuur rondom hun. Uit eigen ervaring weet ik dat ik zelf ook best wat minder tijd zou kunnen spenderen aan bijvoorbeeld het checken van mijn facebook, maar in een park heb ik mezelf er nog niet op betrapt. Ik zou het jammer vinden als mensen het park enkel zouden gebruiken voor de gratis wifi, in plaats van de natuur. Of het doel van de kunstenaar bereikt zal worden, zal blijken in de volgende weken.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:49.