actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2018, 10:01
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Registreren als orgaandonor? Dat kan binnenkort online of via huisarts

De Kamercommissie Volksgezondheid stemt straks over een wetsvoorstel dat het een pak makkelijker maakt om je te registreren als orgaandonor. Op dit moment wachten in ons land meer dan 1.200 mensen op een geschikte donor voor transplantatie van bijvoorbeeld een lever, hart of longen. Er zijn nog altijd te weinig orgaandonoren om al die mensen op tijd te kunnen helpen.

Het wetsvoorstel van Kamerleden Nathalie Muylle (CD&V) en Valerie Van Peel (N-VA) geeft huisartsen de mogelijkheid om van hun patiënten te registreren of ze kandidaat-orgaandonor zijn. Het zou ook mogelijk worden om jezelf online te registreren via het e-healthplatform. Op die manier hopen Muylle en Van Peel dat er meer donororganen ter beschikking komen.
De huidige transplantatiewet bepaalt dat elke Belg in principe orgaandonor is na zijn overlijden, behalve wanneer we dat expliciet weigeren. Die weigering moet dan ook vooraf geregistreerd staan. De meeste mensen hebben niets geregistreerd, geen weigering en geen expliciete toestemming. In de praktijk vraagt de arts nu bij een overlijden aan de familieleden of er sprake kan zijn van orgaandonatie en vaak wordt dat dan geweigerd.
"Er hangt nog een taboe rond als het zover komt", aldus Kamerlid Valerie Van Peel. "Het is belangrijk om op voorhand het gesprek aan te gaan." Als de wil van de patiënt op voorhand geregistreerd staat, is het voor artsen en familieleden duidelijker en makkelijker.

Huisarts ideaal aanspreekpunt
Vandaag kan je je enkel in het gemeentehuis laten registreren als donor. "Dat is voor veel mensen een te hoge drempel", zegt Kamerlid Nathalie Muylle (CD&V). Zij vindt het belangrijk dat mensen goed en volledig geïnformeerd worden over orgaandonatie en dat bij voorkeur door iemand met wie ze een vertrouwensband hebben. "De huisarts is daarvoor ideaal. Die kan trouwens ook zelf het initiatief nemen voor zo'n gesprek."

Zelf online registreren
In het wetsvoorstel is ook de mogelijkheid toegevoegd om jezelf online te registreren, een voorstel van Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Dat zou kunnen via het bestaande e-healthplatform. De donorregistratie kan dan gekoppeld worden aan het globaal medisch dossier zodat ook de huisarts op de hoogte is van de registratie.
Vandaag zijn zo'n 260.000 Belgen geregistreerd als orgaandonor. Meer dan 1.200 patiënten wachten op een donororgaan, meestal een lever, nieren, longen of een hart. Van Peel: "Je kan per persoon tot 8 levens redden met je organen. Als je zo het leven kunt uit gaan, is dat een mooie zaak."

Eigen mening bij dit artikel:
Ik vind dit een zeer goed wetsvoorstel. Ze steken dagelijks honderden mensen met perfecte organen "onder de grond" om het cru te zeggen terwijl er zoveel mensen waarvan de levens gered kunnen worden met deze organen. Ik snap wel dat niet iedereen openstaat om orgaandonor te zijn of te worden. Bovendien is de huidige methode waarbij je naar het gemeentehuis moet stappen alles behalve laagdrempelig. Dit nieuwe wetsvoorstel waarbij dit via de huisarts of zelf online kan zal dit veel laagdrempeliger maken, een goede zaak lijkt me! Ik zelf zou er geen probleem mee hebben als ze later na mijn dood mijn organen gebruiken om levens te redden, graag zelfs. Ik snap wel dat de nabestaanden die overblijven na mijn dood het hier wel moeilijk mee hebben. Ik vermoed dat dit fenomeen naast het hoogdrempelige proces een van de grootste redenen is waarom er zo weinig donors zijn. Ik hoop dat er door dit wetsvoorstel meer mensen zich als donor zullen opgeven en dat er zo dus meer levens gered zullen kunnen worden!

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...ls-orgaandonor/
Geraadpleegd op 20/02/2018, 10:00u

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 20th February 2018 om 10:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.