actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th September 2014, 11:08
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Belgische politiek maakt zich op voor deelname aan strijd tegen IS

De politieke consensus in ons land groeit over een deelname aan de internationale coalitie tegen Islamitische Staat (IS). MR, PS, CD&V en N-VA zijn gewonnen voor een militaire deelname. Zelfs Groen zegt niet nee.
Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) neemt vandaag in Parijs deel aan de internationale conferentie die de Franse president François Hollande belegt om de situatie in Irak te bespreken.

Verwacht wordt dat ons land gevraagd zal worden om deel te nemen aan de internationale coalitie die momenteel in de maak is om IS militair aan te pakken.

Consensus

Ondertussen lijken de neuzen bij de verschillende politieke families richting een nieuw militair avontuur voor ons land te draaien. Als ons land de vraag krijgt, dan is het klaar en bereid om deel te nemen aan een internationale coalitie tegen IS, zei ontslagnemend premier Elio Di Rupo zondag al.

Zodra minister Reynders de vraag tot militaire steun ontvangt, zal de Kamer bijeenkomen om groen licht te geven voor de deelname. Het is nu al duidelijk dat daar een meerderheid zal voor gevonden worden. Naast MR en PS hebben ook CD&V en N-VA al aangegeven gewonnen te zijn voor een militaire deelname.

Groen

Zelfs oppositiepartij Groen zegt niet nee. ‘IS is ook hier een bedreiging’, reageert Wouter De Vriendt vanmorgen in De Standaard, ‘en wanneer de Iraakse overheid internationale hulp vraagt bij het bekampen van die terreur, dan moeten we dat zeker overwegen’.

De Vriendt eist wel dat Reynders en defensieminister Pieter De Crem (CD&V) aangeven hoever de militaire actie van de Belgen draagt. ‘Er moet ook zicht zijn op het politieke luik van de missie: hoe nemen we de voedingsbodem van IS weg?’

Het ziet er dus naar uit dat voor de tweede keer sinds 2011 de Kamer het leger uitstuurt op missie.


Mijn commentaar:
Ik ben verheugd te zien dat over de politieke grenzen en kleuren heen partijen hun gezond verstand kunnen blijven gebruiken. Men kan niet anders dan inzien dat dit een gevaar is voor onze maatschappij als dergelijke organisaties niet worden aangepakt. Welke manier hiervoor gebruikt wordt laat ik daarbij wel in het midden. Ik stel vast dat de partijen het eens zijn over een deelname aan deze missie maar stel me wel de vraag of we hier de grond van het probleem aanpakken, of eerder het gevolg? Laat ons hopen dat IS snel zal terug gedreven worden naar het achterplan.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf2014...ampaign=seeding
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.