actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2017, 22:31
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Iran houdt zich aan nucleair akkoord

Iran houdt zich aan nucleair akkoord

Iran houdt zich aan de voorschriften uit het in 2015 afgesloten nucleaire akkoord. Dat staat in een trimestrieel rapport van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA). De Amerikaanse president Donald Trump weigerde een maand geleden nog te bevestigen dat Teheran de voorwaarden van het akkoord respecteert.

De hoeveelheid laag verrijkt uranium ligt met zo'n 97 kilogram duidelijk onder de toegelaten hoeveelheid van 300 kilogram. Hoog verrijkt uranium kan dienen voor de bouw van atoombommen. Iran leeft volgens het rapport ook zijn verplichtingen na met betrekking tot de aanmaak van zwaar water. Dat wordt gebruikt in reactoren, die plutonium kunnen maken. Bovendien hebben medewerkers van het Atoomagentschap probleemloos toegang gekregen tot alle relevante locaties.
Sancties VS?

Trump is een van de grootste critici van de Iran-deal. Hij dreigde er onlangs nog mee een hardere koers tegen Teheran te varen. De staats- en regeringsleiders van de andere grootmachten blijven achter het nucleaire akkoord staan. Ook Iran heeft al meermaals onderstreept ondanks de aanvallen uit de VS aan de deal te willen vasthouden.

Het Amerikaanse Congres moet de komende weken beslissen of het noodzakelijk is om de opgeschorte sancties tegen Teheran weer van kracht te laten worden. Dat zou de facto het einde van het akkoord betekenen.
Akkoord

Iran sloot medio juli 2015 het nucleaire akkoord met de vijf VN-grootmachten - de VS, Rusland, China, Frankrijk en Groot-Brittannië - en Duitsland. De deal werd begin 2016 van kracht. Het akkoord stipuleert dat Iran voor minstens een decennium wezenlijke onderdelen van zijn nucleaire programma drastisch inperkt, om geen atoomwapens te kunnen bouwen. In ruil werd een normalisering van de economische relaties in het vooruitzicht gesteld.

Bron: www.demorgen.be
Geraadpleegd op: 13/11/2017

Eigen mening: Het is heel moeilijk om een mening te vormen rond een politieke kwestie als de deze zonder daar alle details over te weten. Ik vind daarom ook dat je niet te lichtzinnig over zulk onderwerp mag gaan.
Enerzijds zijn er een aantal landen die ofwel atoomwapens hebben ofwel in staat zijn om deze te maken (o.a. Rusland, de VS, Pakistan, India, ...) anderzijds heb het argument dat bepaalde landen geen kernwapens mogen bezitten of in staat mogen zijn deze te maken omdat ze een gevaar vormen voor de wereldbevolking. Het is omwille van die, in mijn ogen, tegenstrijdigheid dat een akkoord zoals deze niet echt optimaal is.
Ik vind het niet echt goed dat er een aantal landen zijn die ander land, in dit geval Iran, heel zwaar sanctioneren (waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat die sancties slecht waren) om daarna een nucleair akkoord af te dwingen. Dit lijkt mij eerder een politiek spelletje om de wensen van het Westen op te leggen aan landen die "minder perfect" zijn dan onze "hoegenaamd perfecte" landen. Want zo stellen we ons graag voor: het welvarende Westen met zoveel meer kennis, zeker indien het over wereldpolitiek gaat.
Alhoewel ik heel blij ben dat Iran zijn arsenaal aan verrijkt Uranium niet heeft verhoogd vind ik het toch heel erg jammer dat er nog steeds landen zijn die kernwapens bezitten. Hoe je het ook draait of keert, iedere regeringsleider die toegang heeft tot zulke vernietigende bommen word toch een beetje meer onvoorspelbaar dan wanneer hij of zij deze niet zou hebben gehad. Ik hoop dat Iran de recente strubbelingen kan overkomen en met een open mind naar de rest van de wereld kan blijven kijken want alleen door nu met zen alleen samen te werken kunnen we de echt belangrijke wereldproblemen verhelpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.