actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2016, 10:29
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Vandeput bezoekt militairen op straat voor Kerstmis

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) heeft zondag een bezoek gebracht aan enkele militairen die op straat de politiediensten ondersteunen in het kader van terreurbestrijding, een operatie gekend onder de naam Vigilant Guardian. Vandeput deed dat ‘uit dankbaarheid’ en ‘uit respect’, aldus zijn woordvoerster Laurence Mortier op Twitter, waarbij ze enkele foto’s heeft toegevoegd.

De minister gaf de militairen een geschenk, onder meer voor de Amerikaanse ambassade in Brussel. Vandeput was niet vergezeld door een militaire chef.

Nog zo’n 1.250 militairen staan mee in voor de bewaking van gevoelige plaatsen, voornamelijk in Brussel en in Antwerpen. Dat is minder dan de ruim 1.800 manschappen die op een bepaald moment op straat konden worden ontplooid. De ministerraad verlengde hun missie vrijdag met een maand.

De militaire chefs klagen wel vaak over de onmogelijkheid om die missie te combineren met de training, die voor militairen nodig is om op niveau te blijven om gevechtsoperaties uit te voeren.

De militairen zijn op straat en ook rond nucleaire sites ontplooid sinds 17 januari 2015, in de nasleep van de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs en de ontmanteling van een jihadistische cel in Verviers.

Bron: De Standaard 25/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161225_02644298

Eigen mening: Dit artikel laait de discussie weer aan of de militairen op straat wel nuttig zijn. Ook bij mij heerst vooral een dubbel gevoel. Eerst en vooral vind ik ze absoluut niet vervelend in het straatbeeld. Ze zijn er om onze veiligheid te garanderen. Hoewel ik weet dat dit vooral cliché is, ben ik de militairen toch dankbaar dat ze er zijn voor de burgers. Maar voel ik mij ook echt veiliger? - In mijn onderbewustzijn waarschijnlijk wel een beetje. Ben ik ook echt veiliger? - Ik vrees van niet. Tijdens de aanslagen op de luchthaven van Zaventem waren ook militairen aanwezig. Hoewel ik uitermate veel bewondering heb voor de reddingsoperaties die de militairen verrichtten en de evacuatie van de luchthaven die meteen door hen in handen genomen is, hebben ze de aanslagen niet kunnen voorkomen. En dan is er nog het economische plaatje. Is het voor België een grote kost om militairen te laten patrouilleren op straat, of zijn dit soldaten die anders evenveel loon zouden krijgen in de kazerne? In het eerste geval zou ik de militairen toch afbouwen. In het tweede geval mogen ze blijven staan, al vrees ik dat de realiteit ergens tussenin zal zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.