actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2014, 23:33
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Gent wil studenten bij bejaarden laten wonen

In Gent gaan ze studenten vragen om bij een bejaarde te gaan wonen, in plaats van gewoon op kot te gaan. Ze wonen daar comfortabeler, zegt de stad, en het is nog goedkoper ook. Afspraak is wel dat studenten dan boodschappen doen voor de bejaarden, en kleine klusjes. Die mensen kunnen dan langer in hun eigen huis blijven wonen, in plaats van naar een zorgcentrum te moeten.
Bekijk ook zeker het filmpje in de link!

Bron
De Standaard - http://www.standaard.be/cnt/dmf20140419_01074868

eigen mening
Persoonlijk vind ik dit idee vernieuwend en zeer goed aansluiten op de huidige maatschappelijke problemen. Zoals in het filmpje aangehaald wordt overbrugt het voor een deel de generatiekloof en brengt het jong en oud terug met elkaar in contact. Natuurlijk klinkt het allemaal veel mooier dan dat het in werkelijkheid waarschijnlijk is, maar ik kijk toch uit naar de eerste studenten die bij de oudere personen gaan wonen.
Ik denk dat het interessant is omdat er steeds meer oudere mensen zijn die hun partner verloren hebben of die niet meer in staat zijn om elke dag boodschappen te doen etc. Ze zouden misschien liever naar een rusthuis gaan maar daar is vaak geen plaats. Anderzijds kunnen de studenten ook veel leren van de oudere persoon waar ze een kamer van huren. Verder is een huis veel ruimer dan een kot natuurlijk. Ik denk dat er gewoon zeer duidelijke afspraken moeten worden gemaakt wat betreft de kost en inwoon, eten, overnachten van vrienden, feestjes, boodschappen doen, enzovoort. En als deze duidelijke afspraken gemaakt zijn denk ik echt dat dit idee kan werken, althans dat hoop ik toch!
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor
-Tupac
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2014, 20:09
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Dit is een geweldig idee! Sommige jongeren denken dat op kot gaan enkel feesten is. Vaak mispakken ze zich dan als de examentijd aanbreekt. Als jongeren bij een bejaarde wonen zullen ze zich niet kunnen permitteren om elke dag tot in de vroege uurtjes te gaan feesten. Ze zullen een zekere verantwoordelijkheid hebben tov de bejaarden. Doordat ze klusjes, boodschappen doen zal het ook goedkoper zijn voor de jongeren. Heel veel bejaarden zijn ook eenzaam. Ze hebben geen familie, partner verloren, drukke kinderen, etc. Voor hen doet het deugd om met iemand te praten en om te weten dat ze niet alleen thuis zijn. Ik denk dat dit een heel nobel idee is en een win-winsituatie voor beide partijen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 20:28
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Ik vind dit een geweldig intitiatief, dit is een win win situatie. De studenten doen iets voor de ouderen en de ouderen doen iets voor de studenten. Enkel voordelen in deze situatie en ouderen kunnen langer in hun eigen huis blijven. Het is ook beter voor de overheidskosten, minder nodig voor bejaarde opvang.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 20:34
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Net zoals D*ies en B*eke vind ik het een super goed idee. De bejaarden worden door de jongeren jeugdig gehouden. Het zijn twee totaal verschillende generaties maar toch gaan ze veel van elkaar kunnen leren. De ouderen gaan met veel plezier kunnen vertellen over hun goede oude tijd en de jongeren kunnen de ouderen de nieuwste snufjes tonen.
Toch is dit idee niet voor iedereen vanzelfsprekend. Je moet jongeren niet tegen hun zin bij bejaarden zetten, de jongeren die er willen wonen, moeten het ook willen. Als dit niet zo is, gaan er problemen ontstaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2014, 21:31
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik weet niet goed wat ik van dit initiatief moet denken. Ik denk dat dit idee in theorie heel mooi is, maar of dit werkelijk zou slagen.. daar heb ik wel mijn twijfels bij. Ik denk dat het wel kan werken voor studenten die zich hier echt voor engageren en zich werkelijk inzetten voor de zorg van bejaarden. Als de studenten dit echt zouden willen doen dan is het zeker en vast een win-win situatie. De bejaarden moeten niet naar een bejaardentehuis dus ze kunnen rustig in hun eigen omgeving blijven. De studenten leren wat verantwoordelijkheid is en hebben een grotere ruimte om te verblijven. Ik weet niet of ik hier zelf voor zou kiezen. Ik heb zelf een jaar op kot gezeten in Leuven en ik denk niet dat veel van mijn vrienden voor deze optie zouden kiezen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th May 2014, 21:10
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Net zoals C*arlotte heb ik mijn twijfels bij dit project. Enkel wanneer de studenten zich volop engageren zal dit project kunnen slagen. Ook mogen de bejaarden niet teveel verwachten van de studenten want deze moeten uiteraard ook nog de nodige tijd hebben om hun schoolwerk te verrichten. En wat als deze studenten gaan geniet van het studentenleven? Ik veronderstel dat om 3.00u 'thuiskomen' geen optie zal zijn, want de bejaarden zullen gesteld zijn op hun nachtrust. Ik vind het project in theorie wel iets hebben maar acht het praktisch onmogelijk. Soms denk ik dat mensen eerst eens wat meer moeten nadenken voor ze een uitspraak doen. Iets wat dezer dagen (zeker met de naderende verkiezingen) vrij moeilijk lijkt ...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th May 2014, 23:13
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Dit kan indien er de kloof tussen bejaard en jongeren verkleind wordt een succes zijn. Hoewel dat ik betwijfel dat het zal lukken. Ik zit op kot met een senior als kotbaas (68, denk ik) en vaak is er reden tot ergernis in beide kampen. Dit door een verschillende levensstijl.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.