actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2014, 21:08
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Spaans Grondwettelijk Hof schort Catalaans referendum voorlopig op

Het Spaanse Grondwettelijk Hof heeft maandag, zoals verwacht, het voor november aangekondigde referendum over de Catalaanse onafhankelijkheid opgeschort. Het Hof heeft maandagavond de klacht die Madrid eerder op de dag had ingediend unaniem ontvankelijk verklaard.
Zaterdag vaardigde de Catalaanse regiopresident Artur Mas een decreet uit waarin staat dat in Catalonië op 9 november 2014 een referendum over onafhankelijkheid zal plaatsvinden. Het Catalaanse regioparlement had onlangs een wet aangenomen die de stemming mogelijk maakt.


De regering in de hoofdstad is tegen dat referendum gekant.De Spaanse regering heeft het Constitutioneel Hof maandag officieel gevraagd het geplande referendum over onafhankelijkheid van Catalonië als illegaal te verklaren.‘Het doel, noch de procedure valt te rijmen met de grondwet’, verklaarde premier Mariano Rajoy.

De regering in Madrid noem een referendum in welke vorm dan ook ongrondwettelijk. In de grondwet staat dat enkel álle Spanjaarden zich kunnen uitspreken over de soevereiniteit van het land.

In afwachting van een beslissing ten gronde van het Hof kan er geen referendum plaatsvinden. De rechters hebben tot vijf maanden de tijd. Voor die beslissing had de Catalaanse regering nog eens laten weten koste wat het kost de volksraadpleging te willen organiseren. De regering van een van de rijkste Spaanse regio’s was al begonnen met de voorbereidingen ervan.

Het Grondwettelijk Hof kwam maandagavond in een speciale zitting bijeen om over de ontvankelijkheid van de regeringsklacht te beslissen. In goed een uur hadden de 12 rechters de klus geklaard.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140929_01293512

Eigen mening: Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het referendum voorlopig afgewimpeld wordt. Als het referendum inderdaad ongrondwettelijk is, vind ik het bovendien ook niet meer dan juist. Zoals in het artikel staat, vind ik ook dat als er een referendum komt, dat alle Spanjaarden dan moeten kunnen meestemmen, en niet enkel de Catalanen. Wat mij ook opvalt is dat dit referendum heel snel na het referendum in Schotland komt. Ik vind het zeer merkwaardig dat verschillende Europese regio's streven naar onafhankelijkheid. Het is volgens mij namelijk nog maar de vraag of men echt zoveel beter af is als men onafhankelijk is, want volgens mij zal er altijd in elk land wel iets zijn en zal men nooit in een 'perfecte' samenleving leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.