actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th May 2014, 11:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Castrillo Matajudios

Nieuwe naam voor Spaans dorp 'Dood joden'

De inwoners van het Noord-Spaanse dorp Castrillo Matajudios, in het Nederlands 'Castrillo doodt de Joden', hebben vandaag tijdens een referendum gekozen om de naam van hun dorp te veranderen in 'Mota de Judios'. De burgemeester van het dorp organiseerde de stemming omdat hij het beu was dat mensen die over Castrillo Matajudios horen praten, het dorp meteen associëren met het stelselmatig uitmoorden van joden.
"Door de naam van het dorp moeten we altijd uitleg geven omdat mensen meteen zeggen dat men in Castrillo de joden doodt", aldus burgemeester Lorenzo Rodriguez Perez. "En dat is bovendien helemaal niet waar, aangezien Castrillo ooit een Joodse gemeenschap was en we op ons wapenschild een Davidster hebben staan."

Tweeënvijftig van de 56 stemgerechtigde inwoners brachten hun stem uit. "Negenentwintig mensen stemden voor de naamsverandering", aldus de burgemeester. De inwoners konden kiezen uit twee namen, "Mota Judios" of "Mota de Judios", en de tweede optie kreeg 26 van de 29 stemmen.

De burgemeester moet de resultaten onderzoeken tegen 3 juni en het proces opstarten om de naam te veranderen.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/994/op...ood-joden.dhtml
Datum: 25/05/2014 om 22u43


Mening

Persoonlijk vind ik dit een vreemde naam voor een dorp. Ik begrijp dat de inwoners de oorspronkelijke benaming van het dorp wouden veranderen. De naam ‘Castrillo doodt de Joden’ had een negatieve bijklank. De nieuwe naam ‘Dood joden’ vind ik eerlijk gezegd nog steeds dubbelzinnig. Als ik deze naam lees denk ik ook meteen aan het doden van deze mensen. Zou het mogelijk zijn om een volledig andere naam te kiezen? In het artikel staat dat Castrillo ooit een Joodse gemeenschap was. Ik kan begrijpen dat de bevolking wilt verwijzen naar dit feit, maar dit kan wel op een vriendelijkere manier. Een betere naam voor het dorp zou bijvoorbeeld ‘Joodse Castrillo’ kunnen zijn. Het is moeilijk om een gepaste naam te vinden voor een dorp, maar er moet rekening gehouden worden met de gevoelens van iedereen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.