actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2012, 09:45
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Alerte machinist voorkomt treinbotsing na informaticaprobleem

De trein Brussel-Geraardsbergen is woensdagavond op een verkeerd spoor gezet, door een informaticaprobleem in het seinhuis van Brussel-Zuid. Een alerte machinist voorkwam een botsing met een andere lijn. Dat bericht de krant Het Laatste Nieuws.

De pendelaars die woensdagavond in Brussel-Zuid de trein van 17.56 uur richting Geraardsbergen namen, kwamen een uurtje later thuis dan normaal. Door een informaticaprobleem belandde hun trein immers op het spoor richting Gent. De trein werd vervolgens een stuk teruggesleept.

Thomas Baeken, woordvoerder bij Infrabel geeft toe dat er in het seinhuis in Brussel iets fout liep. "Maar er is nooit een gevaar geweest voor de passagiers", beklemtoont hij. Dat was in grote mate te danken aan de alertheid van de treinbestuurder. "Toen de machinist aan een wissel opmerkte dat de trein de verkeerde richting uitging, heeft hij een noodstop uitgevoerd en meteen het seinhuis ingelicht. Daar werd het andere treinverkeer op die lijn onmiddellijk stilgelegd, waardoor er nooit gevaar was voor een botsing."

De oorzaak van het incident lag bij een fout in de informatica. "In het seinhuis werd het nummer van twee treinen omgewisseld. Daardoor kwam ook de trein van Eupen naar Oostende op een verkeerd spoor terecht. Het probleem was echter maar van korte duur en was snel opgelost", verzekert Baeken.

Bron: Het Laatste Nieuws 21/09/2012
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...aprobleem.dhtml

Mening:
Allereerst een dikke pluim voor de reactie van de machinist. Hij heeft er voor gezorgd dat er weer een ongeluk is uitgespaard.
Maar de uitleg die de woordvoerder geeft van Infrabel klopt niet. Het kan niet dat de computer twee nummers heeft omgedraaid. Want zoals sommigen onder ons weten werkt een computer enkel met enen en nullen die zo het nummer van de lijn vormen. Als ik dan verder redeneer wijst dit erop dat in het seinhuis de nummers nog steeds met de hand worden ingegeven en dat dit dus een 'menselijke fout' moet geweest zijn. Erg dat het systeem daar zo verouderd is, denk ik dan.

Kan ik mij dan ook de vraag stellen als het werkelijk zo gebeurd is dat de verantwoordelijke voor het fout ingeven van de nummers ook tijdelijk geschorst wordt en verschillende test moet ondergaan voor hij terug mag beginnen werken?

Uiteindelijk kan ik besluiten dat je als treinbestuurder niet met een veilig gevoel op de trein kan zitten want zulke incidenten kunnen zich nog vaker voordoen in de toekomst. Ik vind het zeer triest dat de NMBS of Infrabel er nog steeds niets uit geleerd hebben na de treinongelukken die er de laaste twee jaren al geweest zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.