actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Incassobureau voor inning schoolrekeningen?
Dat is er over! 17 65.38%
Moet kunnen! 9 34.62%
Stemmers: 26. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2009, 23:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question School in Herentals laat incassobureau rekeningen innen

School in Herentals laat incassobureau rekeningen innen


HERENTALS - Een school in Herentals zou de voorbije jaren 100.000 euro misgelopen zijn door wanbetalende ouders.



Volgens Guy Helsen, de overkoepelende directeur van het Katholiek Onderwijs Stad Herentals (kosh), is de middelbare school 'Francesco Paviljoen' door wanbetaling van verschillende ouders de afgelopen jaren zo'n 100.000euro misgelopen.

'We gaan niet ontkennen dat de lokale directie in het verleden veel te braaf is geweest', zegt Helsen. 'Er werden rekeningen verstuurd en als die onbetaald bleven, volgde een beleefde aanmaning. Maar als dan nog niet werd betaald, werden de pogingen vaak stopgezet. Misschien vanuit het idee dat het maar om kleine bedragen ging, maar die bedragen lopen over een periode van tien jaar uiteindelijk heel hoog op.'

'Omdat tegenover de geëiste bedragen ook geleverde diensten en goederen staan, willen we die bedragen alsnog recupereren. Juridisch kan dat ook nog.'

Enkele ouders die een brief met eis tot betaling hebben ontvangen, reageren boos. Sommige vorderingen gaan terug tot het schooljaar 1999-2000. Niet alleen de vordering op zich, maar ook de mogelijkheid om het geld nog op te eisen, worden betwist.

'Ik sluit niet uit dat er ergens een fout zit in een individuele afrekening, maar het tekort op zich is duidelijk', meent Helsen.

'Wanbetaling van de schoolrekening is een gegeven waar iedere school mee te maken krijgt. Er bestaan ook goede systemen om mensen die het financieel moeilijk hebben, daarbij te helpen.'

'Toch moet ik vaststellen dat sommige mensen gewoon pertinent weigeren om iets te betalen vanuit het idee dat onderwijs helemaal gratis moet zijn. Zo werkt het uiteraard niet.'

Het is nog niet duidelijk hoe de zaak verder zal evolueren. De vermoedelijke wanbetalers hebben twee weken de tijd gekregen om de oude rekening, verhoogd met intresten, alsnog te betalen. Als dat niet gebeurt, ligt de bal weer in het kamp van de school.

Of de ex-leerlingen van Francesco Paviljoen in Herentals dan ook het bezoek van een deurwaarder mogen verwachten, heeft de school nog niet uitgemaakt.


Blog DS, 04-02-2009 (Marc Peeters)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th February 2009, 21:05
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
100000 euro FP Herentals

Mijn jongere zus zit als laatstejaar op het Fransesco Paviljoen te Herentals. Wij hadden een maand geleden ook zo'n brief. Maar deze was verkeerd gestuurd. Ik denk dat daar heel de boekhouding wat door elkaar zit. Mensen die al betaald hebben, krijgen dan zoiets. Een vriendin van mijn zus heeft zelfs een deurwaarder over de vloer gekregen. Ze hadden gezegd dat zij in het eerste middelbaar een rekening niet had betaald. Toch hadden de ouders deze wel betaald, maar ze konden het niet aantonen (omdat het 5 jaar geleden was). Om van de last van de deurwaarder af te zijn, hebben ze het nog maar eens betaald. Mijn zus zegt dat het een hele soep daar is, nu dat er een nieuwe directrice aan het hoofd staat. Zij moet nu alle fouten van de vorige directrice oplossen. Ik denk dat dit gebeuren nog heel veel problemen gaat veroorzaken. Vooral bij de oudleerlingen. Veel mensen houden hun rekeningen van paar jaar terug niet meer bij, en dan ineens moet je een schoolrekening betalen waarvan ze zeggen dat je ze niet betaald hebt. Zoals wij hadden deze al wel betaald. Al een geluk konden we dit aantonen, maar voor vele zal het anders zijn. Ik denk dat het ook wel beetje hun eigen fout is. De school had wel een waarschuwing na de onbetaalde rekening gestuurd, maar daar bleef het bij. Ik vind dat je dan ook op je strepen moet blijven staan. Het ging dan misschien wel om kleine bedragen, maar die kunnen wel eens hard lopen, zoals nu het geval is... Als mijn deurwaarders gaat inschakelen, dan zal het inderdaad hard gaan...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th February 2009, 21:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne.Vosters
Een vriendin van mijn zus heeft zelfs een deurwaarder over de vloer gekregen. Ze hadden gezegd dat zij in het eerste middelbaar een rekening niet had betaald. Toch hadden de ouders deze wel betaald, maar ze konden het niet aantonen (omdat het 5 jaar geleden was). Om van de last van de deurwaarder af te zijn, hebben ze het nog maar eens betaald.

Moet de bewijslast hier niet komen van de aanklager?
En moet ik nu echt al mijn uittreksels van de afgelopen tien jaar gaan bijhouden?
En nog: hoelang houdt de bank een overzicht bij van de elektronische verrichtingen?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th February 2009, 10:54
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Er zijn mensen die hun uittreksels mooi bewaren op papier... Op sommige momenten moet ge uw vader dus gelijk geven!

En ik denk dat Sanne grotendeels gelijk heeft als ze zegt dat de nieuwe directie oogst wat de vorige gezaaid heeft. ...

Aan de andere kant, vraag ik mij af of dit dan de oplossing is? Als nieuwe directie zou een kwijtschelding van de schulden misschien een mooie geste zijn? (Zeker als het al zoveel jaren terug gaat.)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th February 2009, 14:08
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Euhm... wij doen alle betalingen elektronisch, dus alles gebeurd digitaal, uittreksels krijgen wij niet... ik zou niet weten hoe wij zoiets nog zouden kunnen aantonen. Tenzij de bank digitale verrichtingen 10 jaar bijhoudt?
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th February 2009, 17:27
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Ann Van der Flaas
Euhm... wij doen alle betalingen elektronisch, dus alles gebeurd digitaal, uittreksels krijgen wij niet... ik zou niet weten hoe wij zoiets nog zouden kunnen aantonen.

Mijn moeder doet dit voor de winkel ook en zij drukt de uittreksels altijd af en als ik me niet vergis kan je ook voor elektronische betalingen van je bank een uittreksel krijgen, hoewel dat misschien wel van bank tot bank kan verschillen.

Ik denk dat ook dat ze beter een limiet zouden instellen die maar 3 jaar teruggaat ofzo. 10 jaar geleden, dat is toch echt wel lichtjes overdreven.
Anderzijds is het in vele scholen - zoals in de onze - elke cent omdraaien.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th February 2009, 20:13
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Is het geen typisch nevenverschijnsel van deze zieke maatschappij dat we alles zo evident vinden en alles zo vertrouwen dat we niks zekerheid meer inbouwen, want 'de digitale wereld is toch te vertrouwen'! Ik zeg het je: de digitale wereld is misbruiken en in onze zieke maatschappij zijn er geldwolven genoeg die dat maar al te graag doen!

ps.: Zelfs als je elektronisch betaald, kan je uittreksels afdrukken of afhalen.
ps.: Mocht je mij verdenken van een negatief wereldbeeld: hmmm, ja!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 7th February 2009, 12:31
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Scholen schakelen incassobureaus in

Scholen schakelen incassobureaus in

Steeds meer scholen in Vlaanderen doen een beroep op een incassobureau. Zo willen zij de onbetaalde facturen van de leerlingen recupereren.

Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs bevestigt dat steeds meer schoolfacturen onbetaald blijven. In Vlaanderen werken nu al 400 scholen met incassobureaus, zegt Etienne van der Vaeren, voorzitter van de Belgische Vereniging van Incasso-ondernemingen. In Limburg heeft het incassobureau TCM Belgium een honderdtal scholen als klant.

Van der Vaeren: "Het gaat om internaatfacturen die oplopen tot 2.000 euro, en de trimestriële facturen, zo'n 300 euro." Sven Dereze van TCM Belgium: "Vorig jaar behandelden we dossiers ter waarde van 300.000 euro. Sommige scholen kampen met achterstallige betalingen tot 40.000 euro."

Nalatigheid, slechte communicatie en financiële problemen zijn de belangrijkste redenen voor ouders om de rekeningen niet te betalen.

Gazet van Antwerpen, 6 februari 2009


Ik vrees dat het er niet beter op zal worden in de toekomst... Mijn mama en papa zijn zelfstandigen. De vertegenwoordigers van bedrijven die bij ons langskomen hoor je ook klagen over mensen (klanten) die niet meer betalen door financiële problemen, nalatigheden,...
Ouders zullen het onderwijs te duur vinden, maar hierdoor komen ze waarschijnlijk nog meer in de problemen als er een deurwaarder voor de deur komt te staan.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 10th February 2009, 19:39
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Rekeningen betalen

Het is jammer wat er nu gebeurt in die school in Herentals. De vorige directie is duidelijk veel te laks geweest i.v.m betalingen in het verleden. Scholen zijn van de Belgische Staat en zolang er leerlingen zijn, gaat een school niet failliet. Bij een andere vennootschap of bvba zou het niet waar zijn denk ik. Als 'klanten' niet betalen, dan haalt een bedrijf het niet. En 100 000 euro is niet niks. Voor mijn part mogen er incassobureaus ingeschakeld worden. Rekeningen dienen nu eenmaal betaald te worden. Als we enkele maanden geen telefoon of elektriciteit betalen, wordt dit toch ook afgesloten?

Wat betreft die uittreksels... Nu moet de school ook niet meer afkomen met rekeningen die zogezegd bij de vorige directie niet betaald geweest zijn. Dat vind ik er dan weer wel over. Wanneer ik mijn uittreksels van de bank haal, gaan die vaak nog in datzelfde kantoor weer de vuilnisbak in omdat ik het dan 'gezien' heb. Dit moet ik misschien wel eens herzien .
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 19th February 2009, 11:33
Evy Van den Schilden Evy Van den Schilden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Intermezzo

Doordat een school een vzw is, kan een school geen facturen uitschrijven.
Wel kan ze onkostennota's (ook wel debetnota's genoemd) uitschrijven. Het probleem zit hem bij het feit dat onkostennota's moeilijk 'te bewijzen' zijn, waardoor er vaak geen gevolg wordt gegeven aan het niet betalen van de zogezegde school-'facturen'.
Bij een uitgaande factuur daarentegen, kan de betaling wel geďest worden en bij niet betaling ervan overgemaakt worden aan een incassobureau.

Ik vind het opmerkelijk dat dit niet vermeld wordt in de berichtgeving van de desbetreffende kranten. Weten ze het (oprecht) niet? Of proberen ze de goedgelovige burger weer 'blaaskes' wijs te maken? Dit is niet negatief bedoeld, want ik besef dat kranten bedrijven zijn die vanuit een bepaalde marktetingstrategie werken met als doel zoveel mogelijk winst na te streven. En je kan het niet onder stoelen of banken steken: sensatie verkoopt goed he


Bij deze heb ik mijn opmerking wel op de juiste locatie gepost
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.