actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Verkeersboetes innen via fiscus?
Goed idee! 11 28.21%
Laat maar! 28 71.79%
Stemmers: 39. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2008, 02:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Verkeersboetes innen via fiscus

Verkeersboetes innen via fiscus


BRUSSEL - Ten vroegste vanaf 2010 zou een centraal inningskantoor de verkeersboetes invorderen.



Wie geld terug moet krijgen van de fiscus maar nog een openstaande verkeersboete heeft, zou via zijn belastingaangifte meteen een eindafrekening krijgen, en minder terugkrijgen.

Minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) stelt dit denkspoor voor in zijn beleidsverklaring voor 2009. Het idee is niet nieuw en het is ook niet in enkele maanden te regelen. Vandeurzen denkt dat deze alternatieve manier voor de inning van verkeersboetes ten vroegste vanaf 2010 operationeel kan zijn.

Veel keuze heeft Justitie nochtans niet. Met de komst van de digitale verkeerscamera's verwachten de politieparketten een toevloed aan dossiers. Als de overheid alle nog niet betaalde verkeersboetes via de politierechter wil innen, zal dat bij die rechters een ongelooflijke flessenhals scheppen. In Brussel blijven 47.000 verkeersdossiers liggen bij gebrek aan mankracht bij de politieparketten.

Naar Nederlands voorbeeld stelt Vandeurzen voor een 'gerechtelijk inningskantoor' op te richten. Dat vordert alle verkeers- en andere strafboetes over het hele land in, als een centraal incassobureau. 'Zo'n administratieve vereenvoudiging moet toch lukken', zegt Vandeurzen. Samen met de federale overheidsdienst van Financiën kunnen openstaande boetes zelfs verrekend worden via de belastingaangifte. Maar omdat bij Financiën, net als bij Justitie, de informatisering veel te wensen overlaat, moet hier nog een hele weg afgelegd worden.


DS, 05-11-2008 (fvg)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2008, 01:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Mag ik vooral aan de neen-stemmers van deze poll vragen waarom zij klaarblijkelijk zo fervent (75%-25%) 'neen' zeggen tegen dit voorstel??
Uiteraard krijgt niemand graag een verkeersboete, maar dat is toch nog wel net iets anders dan een gebrekkig inningssysteem te ondersteunen, of vergis ik me?
'Fin, begrijp het eigenlijk niet zo goed...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2008, 08:55
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Ik snap niet waarom mensen hier negatief tegenover staan. Mensen die de verkeersregels aan hun laars lappen moeten gestraft worden. En op deze manier zal dat allemaal wat gemakkelijker gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2008, 10:24
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik ga niet voor of niet tegen stemmen.
Ik zou voor stemmen als de toegelaten snelheden op alle wegen realistisch zou zijn. Zo heb je bijvoorbeeld wegen waar je maar 70 mag, waar geen enkel huis in de buurt is en de straat breed genoeg is om 90 te rijden, dit zijn absurde situaties. In zo'n situatie zou ik dan zeggen, laat de dossiers zich maar opstapelen. In dit geval is het hun eigen schuld.

In woongebieden en zone 50 vind ik dat de snelheden meestal wel goed zijn, vooral vanwege kinderen. In dit geval mogen ze gerust innen via fiscus zodat bestuurders hun aan de snelheid gaan houden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th November 2008, 16:27
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Ik heb 'neen' gestemd. Wanneer de boete bij de fiscus wordt bijgehouden hebben mensen hier volgens mij een beperkter zicht op.(Het gaat immers op in de 'pot'). Ik denk dat de straf groter is wanneer je nog eens een 'extra rekening' krijgt voor onaangepast rijgedrag. Rekening betalen doet toch niemand graag, een supplement voor het niet naleven van de verkeersregels lijkt me een attente straf?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2008, 20:47
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Bedenking: Komt dat geld dan ook op dezelfde plaats terecht zoals het nu terechtkomt? Want via de fiscus, dan gaat het om geld dat bij de federale overheid terechtkomt. Is dat op dit moment ook zo via de politierechter? ...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th November 2008, 02:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Brusselse camera's flitsen te veel

Brusselse camera's flitsen te veel


BRUSSEL - Automobilisten die in de Brusselse tunnels zijn geflitst, maken veel kans gratis weg te komen.



Het zat er gisteren even bovenarms op tussen de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) enerzijds en de federale minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) anderzijds. Reden: Pascal Smet laat te veel verkeersovertreders beboeten.

Sinds kort staan er in de Brusselse tunnels onbemande camera's om snelheidsovertreders te flitsen. Dat ging gepaard met, op enkele plaatsen, een hogere toegelaten maximum snelheid. Verkeersborden maken overduidelijk waar er 50 en waar er 70 kilometer per uur kan worden gereden in de tunnels.

Minister Smet liet de hogere snelheden gepaard gaan met strengere snelheidscontroles. En dat werkt. In één week tijd werden aan de Reyerstunnel - voor wie vanuit Leuven het centrum binnenrijdt - 42.000 chauffeurs geflitst. Eén wagen op de zes reed er te snel.

Al die chauffeurs krijgen straks een boete in de vorm van een minnelijke schikking. Wie die weigert, moet zich in principe verantwoorden voor de politierechter en daar knelt het schoentje. Als zowat 10 procent zijn boete niet meteen betaald, moeten er wekelijks 4.000 snelle chauffeurs gehoord worden door de Brusselse politierechters.

Onhaalbaar en onrealistisch, liet de woordvoerder van Vandeurzen verstaan: 'Het aantal geverbaliseerde overtredingen moet in verhouding staan tot de verwerkingscapaciteit.' Daarmee bedoelde hij dat de verwerkingscapaciteit het aantal overtredingen bepaalt en niet - zoals eigenlijk hoort - omgekeerd.

Smet reageerde gepikeerd. 'Ik heb begrip voor de situatie bij Justitie en wil samenwerken met Vandeurzen. Maar straffeloosheid kan ik niet dulden. Eerst krijg ik het verwijt dat er in Brussel niet geflitst wordt. Maar als we wel flitsen, krijgen we dit.'

Het Brusselse parket schaart zich achter zijn minister. Woordvoerder Jos Colpin: 'Er is bij de politierechtbank al een achterstand van 10.000 dossiers. Als deze er nog bijkomen, dan moeten we selecteren. Desnoods moeten we lichtere overtredingen met duizenden tegelijkertijd seponeren om ervoor te zorgen dat de zwaarste overtredingen zeker niet verjaren.'

'Om deze instroom beheersbaar te houden, hebben we een kader nodig van 200 politierechters, terwijl er vandaag maar 12 voltijds functioneren. Wie slaagt voor het tweetaligheidsexamen in Brussel, gaat liever aan de slag bij het hof van beroep dan te kiezen voor een stressvolle functie als politierechter.

Oplossingen op korte termijn ziet Colpin niet.'Minister Vandeurzen heeft al geopperd om de verkeersboetes samen met de personenbelasting te innen, maar daarover moet eerst politieke eensgezindheid zijn.'

'In Nederland moet je eerst betalen via een speciaal incassobureau en nadien kan die beslissing aangevochten worden voor de rechtbank. En wie niet betaalt bij onze noorderburen krijgt een rappel waarbij het bedrag verdubbeld wordt. Als we deze maatregel bij ons toepassen zullen we de instroom naar de rechtbanken verminderen.'

Colpin gaat nog verder. 'Toen Jean-Luc Dehaene minister van Verkeer was, werd wie 30 kilometer te snel reed systematisch vervolgd. Deze circulaires waren vroeger supergeheim waardoor iedereen zich beter aan de regels hield omdat niemand het wist. Nu wordt alles gelekt naar de pers, met alle gevolgen van dien. De zwaarste verkeersinbreuken dreigen te verjaren door het invoeren van de nultolerantie. En wat brengt zoiets bij tot de verkeersveiligheid?'


Blog DS, 20-11-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.