actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Snelheid bij dodelijk ongeval door politie openbaar (laten) maken of niet?
Nee: het is en blijft een ongeluk 8 28.57%
Ja: zo wordt het ongeluk een stommiteit 20 71.43%
Stemmers: 28. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2008, 15:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Snelheid bekendmaken of niet?

Snelheid


(HERENTALS) - Er bestaan politici die in alle ernst pleiten voor hogere snelheidsmaxima, 'bijvoorbeeld 's nachts, als je alleen bent op de weg'. Gevaarlijke mensen zijn het. Want ofwel komen ze 's nachts nooit buiten en weten ze niet waarover ze spreken. Ofwel zijn ze te kwader trouw. Wanneer is men ooit nog alleen op de weg? De rechtse populist Haider was ook zo'n pleitbezorger van 'de vrijheid op de weg'. Hij liet zich dan ook graag fotograferen met zijn Porsche of zware dienst-BMW. Ideaal om snel overal heen te razen. 'Voor je het weet ben je er. Geweest.'



Sommigen noemen wat er gebeurd is een ongeluk. Ik noem het een geluk. Want de heer Haider was niet alleen op de weg. Hij geraakte van de weg af bij een inhaalmanoeuvre. Tegen 142 km per uur waar je maar 70 mag (en honderd meter verderop nog 50). Puur geluk dus dat hij geen anderen in zijn dodenrit betrok.

En een goed idee van de Oostenrijkse politie om de gereden snelheid en de toegelaten snelheid bekend te maken. Dat moesten ze bij elk ongeval doen. Misschien zouden we minder van ongelukken spreken. En meer van stommiteiten.


Lezersbrief Kris Peeters, DS, 14-10-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2008, 18:10
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik kan me wel vinden in onderstaande mening. Feit is dat als je na dodelijke ongevallen de snelheden bekend maakt, dat mensen dan hoogstwaarschijnlijk na een tijdje wel een verband gaan zien tussen snelheid en ongeval.

Want: ja, mijn moreel denken verplicht mij om elk (vroegtijdig) einde van leven erg te vinden, maar écht veel compassie kunde met Haider toch ook niet hebben. Meer dan het dubbel van de toegelaten snelheid... Ik mag hopen dat je in België dan snel gepakt wordt en nooit meer op de rijbaan terechtkomt. Want wat als Haider dit zelf zou overleefd hebben en iemand anders dood was geweest? ...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2008, 21:41
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ergens vind ik persoonlijk dat je het ongeluk geen stommiteit kan en mag noemen. Het is en blijft een ongeluk, ook al reed hij aan een overdreven snelheid...
Hoeveel mensen zijn er wel niet die dagelijks te snel rijden, mensen die ondertussen de flitspalen op hun dagelijkse route weten staan??
Langs de andere kant moet het natuurlijk wel duidelijk zijn dat het Haider zijn eigen schuld was da hij verongelukte, door zijn overdreven snelheid.
Maar een stommiteit zou ik het nu niet direct noemen. Hij was zich uiteraard bewust van zijn snelheid, maar had natuurlijk niet kunnen voorspellen welke gevolgen hieraan konden vastzitten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th October 2008, 22:28
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Ik kan me wel vinden in onderstaande mening. Feit is dat als je na dodelijke ongevallen de snelheden bekend maakt, dat mensen dan hoogstwaarschijnlijk na een tijdje wel een verband gaan zien tussen snelheid en ongeval.

Want: ja, mijn moreel denken verplicht mij om elk (vroegtijdig) einde van leven erg te vinden, maar écht veel compassie kunde met Haider toch ook niet hebben. Meer dan het dubbel van de toegelaten snelheid... Ik mag hopen dat je in België dan snel gepakt wordt en nooit meer op de rijbaan terechtkomt. Want wat als Haider dit zelf zou overleefd hebben en iemand anders dood was geweest? ...


Ik vind het zeker en vast al geen slecht idee om de snelheden bekend te maken. Of je het ook daadwerkelijk altijd moet gaan doen, vind ik ook niet nodig. Ik woon zelf aan een heel drukke baan waar al meerdere ongevallen zijn gebeurd, waarbij spijtig genoeg ook al doden zijn gevallen. Zo was er hier vier jaar geleden een ongeval waarbij een vader en zijn dochtertje om het leven zijn gekomen, doordat een jongeman tegen een snelheid van 190-200 km/uur frontaal tegen hun wagen was gebotst. De maximum toegelaten snelheid is hier 90 km/uur. Wanneer ik mij schik naar dit voorbeeld vind ik het zeker een goed idee om de snelheden bekend te maken. 190-200 km/uur rijden op een weg met toegelaten snelheid 90km/uur? Dat is gewoon te gek voor woorden en dus ook een goed voorbeeld van een ongeval dat eigelijk een stommiteit mag genoemd worden. En de jongeman zelf? Die kwam er met zware verwondingen (en zonder straf!) vanaf! In sommige gevallen, waarbij de snelheid extreem afwijkt van de toegelaten snelheid, mogen de snelheden zeker bekend gemaakt worden. Wanneer het slechts gaat om 20 km/uur te snel rijden, dan vind ik het niet heel belangrijk om dit te vermelden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th October 2008, 16:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ook dat nog!

Verongelukte Haider zat dronken achter het stuur


De afgelopen weekeinde bij een verkeersongeval omgekomen extreemrechtse Oostenrijkse politicus Jörg Haider zat dronken achter het stuur. In het bloed van de minister-president van Karinthië werd 1,8 promille alcohol vastgesteld. Dat is woensdag door een woordvoerder van Haider aan het Oostenrijkse persbureau APA bevestigd.



De voorzitter van de rechtspopulistische partij Bündnis Zukunft Österreich (BZÖ) ging zaterdagochtend in de vroege uurtjes meermaals over de kop met zijn dienstwagen. De 58-jarige politicus was op slag dood. Tegen 142 kilometer per uur reed hij dubbel zo snel dan op de plaats van het ongeval was toegelaten.


Blog DS, 15-10-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th October 2008, 20:47
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Van mij mogen ze zeker en vast de snelheid van een ongeluk openbaar maken. Misschien kan je op die manier aantonen, dat een te hoge snelheid vaak de reden is van het ongeluk..
Ik ken het fenomeen dat mensen 's avonds en 's nachts veel sneller rijden dan dat mag. Maar het wil toch niet zeggen omdat je alleen op de baan bent, dat je sneller mag rijden? Bovendien zijn er net als die snelheidsduivels 's nachts nog enkele andere enkelingen op de baan. Tijdens weekends zijn dat vaak jongeren die uitgaan. De meeste gaan uit met de fietst omdat ze anders geen alcohol mogen consumeren. Dus deze snelheidsduivels houden er misschien geen rekening mee dat er nog wel degelijk enkele mensen wel op pad zijn 's nachts. Ze brengen zichzelf en anderen (en zeker de zwakke weggebruikers) in gevaar.
Enkele weken geleden was ik met de fiets op weg naar een fuif toen een auto echt letterlijk voorbijscheurde. We waren er toen nog over bezig. Iemand van ons moest maar eens per ongeluk van het fietspad raken. Als dat op het verkeerde moment is, heb je als fietser geen enkele kans meer. Verkeersregels - in dit geval snelheidsbeperkingen - gelden altijd, ook 's nachts. Misschien dan nog wel extra. Want dan is het donker, wat je zicht belemmert.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st October 2008, 21:12
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
responsible young drivers

De responsible young drivers zijn ook weer volop acties aan het houden om de gevaren van drank en autorijden aan te tonen.
Je kan je voor je een discotheek (of dergelijke) binnengaat een bandje laten ommeten, waarna je geen drank meer krijgt aan de bar. Bij het buitengaan kan iedereen 'in het zakje blazen' en vooral ook de mensen met het bandje rond (om te controleren of ze echt niet gedronken hebben).

Allemaal heel mooi en er zijn ongetwijfeld mensen die teveel gedronken hadden maar dachten van niet. Ik maak mij hier echter wel de bedenking bij dat de mensen die zich dit bandje laten ommeten mensen zijn die vooraf al niet van plan waren om te drinken (en daarna met de wagen te rijden).
Ik hoop dat alle feestvierders echter het tegendeel gaan bewijzen en geen alcohol consumeren als ze met de wagen willen rijden.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 21st October 2008, 21:17
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Ik vind niet dat de reden van een dodelijk ongeval mag achtergehouden worden. Hoe erg het misschien ook moet zijn voor de nabestaanden om te horen dat hun geliefde er niet meer is doordat hij een idioot was geweest ( om deze terminologie te gebruiken)...
Het bekend maken van deze feiten gaat ook uitspraken als "het was zijn/haar schuld niet" of "wie zegt da hij/zij te snel reed?" de das omdoen wat mogelijk het effect kan hebben dat mensen eindelijk door hebben dat je beter wat minder snel rijdt met de wagen want liever 5 minuten later aankomen dan helemaal niet.
Ik kan eigenlijk zelfs geen reden bedenken waarom het niet zou mogen...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd October 2008, 04:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hilarisch!

Ontslag opvolger Haider die bekent: "Ik was zijn minnaar"


Jörg Haider blijft ook na zijn dood nog voor grote beroering zorgen in Oostenrijk. Zijn opvolger Stefan Petzer (27) heeft in een radio-interview bekend dat hij de minnaar was van de getrouwde Haider, 58 en vader van twee kinderen. De twee zouden op de fatale avond ruzie gehad hebben op een feestje, waarna Haider zich ging bezatten in een gay-bar in Klagenfurt.



Tegen veel te hoge snelheid reed hij vervolgens zijn wagen te pletter. Het biseksuele dubbelleven van Haider was al een tijdje een publiek geheim, maar de bekentenis van Petzer heeft toch grote gevolgen. Zijn extreemrechtse partij BZÖ - met op zijn zachtst gezegd homofobe kantjes - heeft hem op staande voet ontslagen als partijleider. De partij die als geen ander de traditionele familiewaarden wil belichamen, kon zich deze ideologische spreidstand niet veroorloven. Na zijn tragische dood eist het controversiële dubbelleven van Haider dus al een tweede (politieke) slachtoffer.


Jonge mannen

Haider had een voorkeur voor jonge mannen, wat zijn partij de nickname 'Haiders jongens partij' opleverde. Op de avond van zijn dood zat de extreem-rechtse leider eerst op een feestje mijn Stefan Petzer. De 31 jaar jongere Petzer was zijn assistent, gedoodverfde opvolger en ook jarenlang minnaar. Het homokoppel kreeg echter ruzie en Haider liep boos weg. Hij trok naar een homobar in Klagenfurt, waar hij zich in de armen van de 18-jarige Daniel N. volkapte met vodka. Enkele uren later stoof Haider weg, met fatale gevolgen.


"Man van mijn leven"

Kort na de dood van Haider benoemde de BZÖ zoals verwacht Petzer tot zijn opvolger. Die deed heel wat Oostenrijkers zich in hun ontbijt verslikken door in een radio-interview toe te geven dat hij al jarenlang de minnaar van Haider was geweest. "Ik kwam hem vijf jaar geleden tegen op een persconferentie. Ik voelde meteen een magische attractie voor hem. Wij werden verbonden door iets heel speciaals. Onze relatie ging al snel veel verder dan vriendschap. Hij was de man van mijn leven."


Vrouw

Volgens Petzer had Haiders vrouw Claudia (de moeder van zijn twee kinderen en nu weduwe) geen bezwaar tegen hun relatie. "Zij hield van hem als een vrouw, hij hield van haar als een man. Ik hield van hem op een heel andere en heel persoonlijke manier. Zij begreep dat." Dat wordt echter formeel tegengesproken door Petzners zuster. "Soms was Claudia jaloers omdat Jörg meer tijd met Stefan doorbracht dan met haar."


Partij

De BZÖ wist uiteraard van de relatie en probeerde krampachtig het interview nog tegen te houden. Tevergeefs. Eerst wilde de partij 'de schade nog beperken' door Petzer op non-actief te zetten, maar al snel volgde de beslissing om de opvolger van Petzer te ontslaan voor zijn controversiële bekentenis.


Family man

In Oostenrijk was de biseksualiteit van Haider een publiek geheim. Tien jaar geleden doken de eerste geruchten op, maar Haider wilde zijn imago van 'family man' niet verliezen en wilde vooral geen stemmen verliezen bij zijn extreem-rechtse kiezers, die niet meteen bekend staan om hun homovriendelijke standpunten. Hypocrisie ten top dus.


30 procent

De Oostenrijkse media spaarden Haider al die tijd door niet te schrijven over het dubbelleven van de toppoliticus. Ook zijn politieke tegenstanders hebben er tijdens zijn leven nooit gebruik van gemaakt. Bij de laatste verkiezingen haalden de extreem-rechtse partijen samen liefst 30 procent van de stemmen, maar de dood van Haider en de controverse over zijn dubbelleven zouden na het wegvallen van de nummer 1 én de nummer 2 van de partij weleens verstrekkende gevolgen kunnen hebben.


Blog HLN, 23/10/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.