actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 20:22
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Eerstgeborenen zijn egoïstischer maar hebben hoger IQ

Eerstgeborenen zijn egoïstischer en minder behulpzaam dan mensen met een oudere broer of zus. Tot die vaststelling zijn Franse onderzoekers gekomen na een experiment met meer dan 400 vrijwilligers.


De mannen en vrouwen namen deel aan een spel waarin ze elkaar geld moesten geven. Elk bedrag werd verdrievoudigd wanneer het gedoneerd werd. Uiteindelijk bleek dat een vierde van de eerstgeborenen minder geld teruggaf dan dat ze in eerste instantie hadden ontvangen. Enige kinderen daarentegen waren net als middelste kinderen en laatstgeborenen vrij genereus.

De wetenschappers besluiten dat kinderen behoedzamer worden voor de motieven van anderen wanneer ze er een broertje of een zusje bij krijgen. Bijgevolg zijn ze minder behulpzaam.

Eerder onderzoek had onder meer aangetoond dat eerstgeborenen een hoger IQ hebben. Dat zou het gevolg zijn van de overmatige aandacht die ze van hun ouders krijgen gedurende hun eerste levensjaren. Bovendien zouden ze groter worden dan hun andere broers of zussen omdat ze meer eten, aandacht, geld en liefde krijgen.
bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...n-hoger-iq.aspx
mening: De resultaten van een experiment zijn meestal afhankelijk van het moment en de situatie. Met statistieken kan men alles bewijzen. Elke persoon is uniek en elk gezin is anders. Ik vind het generalisering van losstaande feiten. Ik zelf ben een eerstgeborene en vind mij totaal niet terug in de uitspraken van de wetenschappers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2009, 22:06
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Ik denk dat dit niet echt afhangt van het feit dat je eerstgeborene bent of niet, maar meer van welk karakter je hebt!
Je hebt zeker en vast eerstgeborenen die deze eigenschappen niet hebben, maar ook die wel aan deze eigenschappen voldoen!
Volgens mij gaan eerstgeborenen zelfs in het algemeen zelfs vooral niet egoistisch zijn.
Ze hebben geleerd om samen met hun ouders de jongere broertjes en zusjes mee groot te brengen (toch in mijn geval) en gaan daardoor sommige beslissingen afwegen omwille van iemand anders.
Ze zijn dan waarschijnlijk ook behulpzamer tegenover andere mensen omdat ze van jongs af aan een vrij grote verantwoordelijkheid hebben gekregen (namelijk over hun jongere broertjes of zusjes).
Zelf ben ik ook eerstgeborenen en ik kan me toch meer hierin spiegelen als in de resultaten van dat onderzoek
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2009, 19:48
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik ben hier thuis het derde kind in de rij en mijn oudste broer, en dus ook eerstgeborene, heeft inderdaad wel een hoog IQ. Hij heeft voor bio-ingenieur gestudeerd en was met glans geslaagd. Hij heeft ook egoïstische trekken, want hier thuis moet alles volgens zijn schema gebeuren: het eten moet klaar zijn als hij wil eten, de rest moet gaan slapen als hij wil gaan slapen ... Dit is misschien gewoon puur toeval. Het zal immers nooit bij elke eerstgeborene zo zijn. Kijk maar naar de vorige twee posts. Zij vonden zichzelf al niet terug in deze uitspraak dus ..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2009, 20:23
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
generalisering

Veel geloof hecht ik hier echt niet aan. Het lijkt mij bij sommigen gewoon toeval. En laat nog zijn dat dit waar is, het zijn wel maar twee karakterkenmerken die hier beschreven worden. Ik vind dit echt maar raar.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2009, 20:32
Maxim.Pieters Maxim.Pieters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 27
Wat een zever is dit nu weer das precies een uitslag die ze in de joepie zouden stoppen. Dit zal wel niet op de juiste manier getest/ onderzocht zijn.
Want voor mij kloppen deze gegevens al niet...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.