actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 21:14
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Satellieten maken verzekering tegen droogte mogelijk

Vanaf begin volgend jaar kunnen verzekeraars in Kenia een beroep doen op satellietbeelden om na te gaan hoe erg bepaalde streken door droogte worden getroffen. Ze kunnen op die manier claims behandelen van boeren uit afgelegen gebieden die vee hebben verloren. Wetenschappers verwachten dat Afrika steeds erger zal getroffen worden door droogte naarmate de aarde verder opwarmt.


Het is het Internationaal Onderzoeksinstituut voor de Veeteelt in Kenia dat de vrij toegankelijke satellietgegevens zal analyseren. Verdroogde vegetatie reflecteert licht op een andere manier dan levende planten, en dat is zichtbaar op satellietbeelden.

Als veeltelers dieren verliezen en daarvoor een schadeclaim indienen, kan het ILRI verifiëren of droogte de oorzaak is. De verzekeraars kunnen de boeren dan vergoeden. Tot hiertoe konden boeren uit afgelegen gebieden zich nauwelijks verzekeren, omdat een onderzoek van schadegevallen ter plaatse onhaalbaar is.

Pilootproject
De boeren die deelnemen aan het pilootproject, moeten een jaarpremie van 33 tot 66 euro betalen per zes tot acht dieren. Het project gaat van start in Noord-Kenia, maar wordt uitgebreid tot de rest van het land als het een succes wordt.

Het ILRI wil gaan samenwerken met verschillende verzekeringsmaatschappijen. De satellietgegevens komen van de Amerikaanse National Oceanic Atmospheric Administration.
Amerika en de Europese Unie stellen al langer gratis satellietbeelden ter beschikking van arme landen om hen te helpen voedselschaarste te voorkomen.

Droogte
Kenia heeft sinds 2007 te kampen met zware droogteperiodes, die veel vee en landbouwgewassen verloren hebben doen gaan. Satellietbeelden zijn goud waard om de gevolgen van dergelijke droogteperiodes voor de landbouw snel op te sporen en te volgen.

Een probleem is dat er dure apparatuur en goed opgeleide technici nodig zijn om de gegevens te analyseren. In veel Afrikaanse landen moeten politici er nog van overtuigd worden dat de investering daarin loont.
bron:
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...e-mogelijk.aspx

mening: Ik hoop dat het iets opleverd want een jaarpremie van 33 tot 66 euro betalen per zes tot acht dieren is wel veel geld voor die mensen. Het is te hopen dat het beterd en dat de boeren het geld niet zomaar betalen en daardoor verlies maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2009, 21:06
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Ik vind het een goed initiatief. Het is inderdaad niet zo gemakkelijk voor de Afrikaanse boeren om zoveel geld neer te tellen. Het is behoorlijk veel voor hen. Maar als het mogelijk is, is het een stap in de goede richting voor de boeren daar. Door de verzekering krijgen de boeren wel een vergoeding maar hoe moet het dan verder? Dan blijft er nog droogte en voedselschaarste. Door de vergoeding kunnen de boeren wel wat recupereren maar ik vraag me af of dit wel een goede oplossing is. Misschien is het beter om naar andere, nog betere oplossingen te zoeken. Men kan eens nagaan of er geen gebruik kan gemaakt worden van de technologie die men in China soms gebruikt om het te laten regenen op bepaalde plaatsen. Een verzekering is goed, maar iedereen weet ook dat verzekeringsmaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn. Ik vrees er een beetje voor dat de prijs van de verzekering in de hoogte zal gaan indien ze regelmatig een vergoeding moeten uitkeren aan de boeren. Dat is bij ons toch ook het geval?! Ik hoop dat het systeem goed werkt voor de Afrikaanse boeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.