actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th September 2015, 22:24
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Schoolresultaat hangt af van leraar

Schoolresultaat hangt af van leraar

Of een leerling geslaagd is voor een toets of een taak, hangt soms sterk af van de leerkracht. Dat blijkt uit een masterproef aan de Universiteit van Antwerpen. Een groep van 69 verschillende leerkrachten moest allemaal dezelfde taak beoordelen. Terwijl sommigen een drie gaven, gaven anderen een negen.

De Onderwijsinspectie is zich bewust van het probleem en pleit voor een betere evaluatie van leerlingen. Leerkrachten moeten bijvoorbeeld meer met mekaar praten over hun manier van punten geven.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/159...t-af-van-leraar

Eigen mening: Ik weet uit eigen ervaring dat evalueren niet gemakkelijk is. We hebben ooit met de studenten wiskunde dezelfde toets beoordeeld. De scores waren zeer verdeeld. Zo zie je maar dat iedereen anders denkt over evalueren. Zoals in het filmpje vermeld moeten vakleerkrachten duidelijk overleggen met elkaar. Objectief evalueren is moeilijk en dit zal nooit helemaal lukken. Door te overleggen, gaan leerlingen wel geen puntenverschil hebben bij verschillende leerkrachten. Wat ik belangrijk vind bij evalueren is dat de leerkracht een verbetersleutel maakt met puntenverdeling. Hiermee kan je makkelijker en objectiever evalueren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th September 2015, 12:00
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik vind het absoluut niet verbazingwekkend dat de resultaten op eenzelfde toets zo sterk uiteenlopend kunnen zijn afhankelijk van wie de toets beoordeeld. Zoals Sam ook zegt, het is moeilijk om heel objectief te evalueren. Ook al leg je met verschillende leerkrachten een verbetersleutel vast, dan nog gaan deze verschillende mensen de toetsen anders beoordelen, denk ik, omdat de ene een antwoord sneller juist rekent wanneer het in de richting komt van wat ze willen horen.
Sommige leerkrachten maken zelf nog interpretaties van wat de leerling zou kunnen bedoelen. Ik heb al meermaals meegemaakt dat twee leerlingen hetzelfde antwoord neerschrijven en toch een andere score krijgen op de vraag, puur doordat de leerkracht dacht: "Leerling X zal dit bedoelen maar kan het niet helemaal goed verwoorden, dus geef ik hem zoveel punten. Leerling Y daarentegen zou dit goed moeten kunnen verwoorden, dus hij zal het wel niet juist bedoelen."
Hopelijk komen er nog heel wat onderzoeken over hoe men objectiever en gelijker kan evalueren, want op dit moment zitten er nog heel wat hiaten in ons evaluatiesysteem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.