actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2015, 08:49
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Vrijwilligerswerk verplicht voor nieuwe leraars

Als het van onderwijsminister Hilde Crevits afhangt, dan moeten leerkrachten in spe een soort burgerdienst vervullen tijdens hun opleiding. Studenten moeten dan bijvoorbeeld voorlezen aan kansarme kinderen, kleuters een taalbad geven of helpen met huiswerk. Dat staat vandaag in de kranten Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen.

"Ik wil een akkoord sluiten met álle hogescholen die een lerarenopleiding aanbieden. Daarin engageren ze zich om minstens 20 uur stage te integreren in hun opleiding", zegt de minister in de krant. De bedoeling is dat kwetsbare jongeren zo meer kansen krijgen én leerkrachten beter voorbereid worden. Want de diversiteit in de klas groeit. Zeker in de grote steden, waar leerkrachten sneller afhaken. Uit cijfers blijkt dat ongeveer *17 procent jonger dan dertig binnen de vijf jaar stopt.

Bron: Belga (9 mei 2015). Vrijwilligerswerk verplicht voor nieuwe leraars. Gevonden op 9 mei 2015 op het internet: http://www.demorgen.be/binnenland/v...raars-a2314991/

Mening:
Ik ben me er van bewust dat dit artikel ook bij de categorie 'politiek' kan geplaatst worden aangezien het artikel over een uitspraak van Hilde Crevits gaat. Ik heb dit artikel echter bij de categorie 'cultureel-maatschappelijk' geplaatst om twee redenen. Ten eerste is er in de maatschappij steeds meer vraag is naar vrijwilligers. Dit zal je dan ook terugvinden in andere opleidingen, ook zij zijn verplicht om een aantal uur vrijwilligerswerk uit te voeren. Ten tweede verhogen de leraren hun cultureel kapitaal (Bourdieu), wat bestaat uit vaardigheden en kennis.

Ik vind dit een goed initiatief maar heb er mijn bedenkingen bij. Het is, zoals Hilde Crevits zegt, belangrijk dat nieuwe leraren meer ervaring opdoen om zo toch beter voorbereid te zijn als ze afstuderen. Echter denk ik dat door het verplichten van vrijwilligerswerk er toch een belangrijk deel van het concept wegvalt, namelijk het vrijwillig kiezen. Tevens denk ik niet dat vrijwilligerswerk goed is voor onze economie. Inderdaad kan je daarmee mensen helpen en doe je een goede daad maar door het toenemende aantal vrijwilligers stijgt de vraag voor vrijwilligers ook. Hierdoor is het voor de werklozen moeilijker om betaald werk te vinden. Vrijwilligers nemen als het ware de plaats in van echte werknemers. Hierdoor verplichten we alleen maar meer mensen om van het leefloon te leven.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 9th May 2015 om 09:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2015, 17:41
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Een mooi initiatief, maar niet vanzelfsprekend

Het integreren van vrijwilligerswerk binnen een lerarenopleiding is op zich wel een mooi initiatief. Het is inderdaad zo dat er veel diversiteit is op school en daarbuiten en dat de kloof tussen rijk en arm iets is waar we als leerkrachten ook mee dienen om te gaan.

Toch heb ik er - net als K*atleen - mijn twijfels bij. Eerst en vooral denk ik dat het moeilijk zal zijn dit te organiseren (contact leggen met verschillende organisaties, inplannen in lerarenopleiding, wat voor vrijwilligerswerk, ...), maar anderzijds weet ik ook niet of het echt effect zou hebben op alle leerkrachten in wording.

Ik ben er van overtuigd dat sommige mensen inderdaad anders gaan kijken naar bepaalde zaken door vrijwilligerswerk, maar ik denk ook dat dat enkel kan indien het werk vrijwillig is. Bij dat laatste heb ik sterk mijn twijfels. Het werk kan misschien wel dankbaar en leuk zijn, maar anderzijds zou dat weer extra werk en administratie betekenen voor ons als leraren in opleiding (en ik denk niet dat we daar nood aan hebben).

Daarom denk ik dat het goed is vrijwilligerswerk vooral te gaan promoten in plaats van te verplichten. Zo kan je werken met brochures, presentaties, ... en zij die willen kunnen het dan proberen en krijgen zo ook kans op die verrijking. Ik denk ook dat het meer waarde heeft voor de mensen waarvoor je het doet en voor je zelf als je het echt vrijwillig doet en niet omdat het op punten staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.