actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2011, 19:36
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
VRT wil schakeringen in standaardtaal laten horen

De VRT wil haar visie op het taalgebruik op de openbare omroep verfijnen. Het gebruik van de standaardtaal blijft als principe overeind, maar afhankelijk van het programmagenre, de rol van de spreker en het medium zijn variaties mogelijk.

Het voorstel van de stuurgroep Taal van de openbare omroep moet uitmonden in een vernieuwd VRT-taalcharter, dat aan de directie van de VRT wordt voorgelegd.

'Net zoals de Nederlandse Taalunie erkent de VRT de variatie binnen de standaardtaal en zal ze die ook laten horen', luidt het in een persbericht. Aangepast aan genre, rol en medium moeten schakeringen mogelijk zijn, vindt de stuurgroep Taal, zoals een lichte tongval of het gebruik van dialect en tussentaal.

Peiling

De stuurgroep Taal weet zich gesteund door een peiling die de VRT liet uitvoeren bij 1.468 mediagebruikers van 14 jaar en ouder. Uit de resultaten blijkt dat de Vlaamse kijker vindt dat dialect of accent in televisieprogramma's kunnen, zeker als de ernst in een programma afneemt, zoals bij fictie of in een ontspanningsprogramma.

Bij ernstige programma's als een nieuwsuitzending of een documentaire wordt van de programmamaker of presentator wel verwacht dat hij de standaardtaal hanteert.

bron: Destandaard.be
25/10/2011

Eigen mening:
Schakeringen aanbrengen in het taalgebruik op tv vind ik wel een goed idee. Tussentaal in entertainmentprogramma's moet zeker kunnen maar ik vind echt dialect toch nog een brug te ver.
Tussentaal gebruiken zorgt ervoor dat het taalgebruik niet gemaakt en natuurlijk overkomt.
In nieuwsprogramma's moet het algemeen Nederlands zeker bewaard blijven omdat de personen die aan dit programma meewerken toch een zekere voorbeeldfunctie hebben.
Ook ben ik bang dat het algemeen Nederlands volledig zal verdwijnen als het zelfs niet meer in nieuwsprogramma's wordt gebruikt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2011, 11:06
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik vind ook dat er in enkele programma's dialect kan gebruikt worden, maar enkel als het een soort van functie heeft zoals bijvoorbeeld in het programma op Eén: het goddelijke monster. Hierin wekt het dialect een soort van sfeer die echt bij het progamma hoort. In de algemene programma's of programma's met een informatieve boodschap moet er zeker en vast algemeen Nederlands gesproken worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2011, 11:14
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
Ik vind het in sommige programma's wel een leuk gegeven om de taal van de streek waar het programma zich afspeelt, te gebruiken.
Zo komt het ook vaak geloofwaardiger over.
Natuurlijk vind ik het wel logisch dat er - bijvoorbeeld in het nieuws - Algemeen Nederlands gepraat wordt.
Dit is dan ook informatie die nuttig is voor ons hele land en dus moet iedereen dit ook kunnen begrijpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.