actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2012, 14:08
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Column over jongeman die zelfmoord pleegde wekt afschuw in Nederland

Column over jongeman die zelfmoord pleegde wekt afschuw in Nederland

In Nederland is opschudding ontstaan omtrent een column in de gratis krant Metro waarin de auteur namens de hoofdredacteur van het Katholiek Dagblad een brief richt aan de ouders van Tim Ribberink. Ribberink (20) heeft zichzelf enkele dagen geleden van het leven beroofd, na onophoudelijke pesterijen.
De schrijver van de column, Luuk Koelman, kruipt voor zijn column in de huid van Mariska Orbán-de Haas, hoofdredacteur van het Katholiek Nieuwsblad. De columnist zet vraagtekens bij de veronderstelde homoseksualiteit van Ribberink. Hij had ‘blijkbaar een tekortkoming’, schrijft ‘Mariska’, die verder schrijft dat het ‘voor de redding nu te laat is’. De familie is op de hoogte van de column, maar wil er niet op reageren.

Intussen heeft de website van Metro de column wel offline gehaald. Eindredacteur Marije van 't Hoog van Metro: 'De column is inderdaad verwijderd op verzoek van de familie. Verder kunnen we er niets over zeggen.' Over de inhoud van de column wil de krant niets zeggen. 'Metro-columnisten schrijven op eigen titel en niet op die van de krant', zo staat er te lezen.

Het Katholiek Nieuwsblad is ondertussen woedend. Op zijn website staat dat de auteur de dood van de jongeman heeft ‘aangegrepen om zijn kennelijke aversie tegen KN-hoofdredacteur Mariska Orban - De Haas te uiten’. Katholiek Nieuwsblad ‘distantieert zich volledig van de nepbrief die in zijn smakeloze geheel voor rekening komt van columnist Koelman en voor het blad Metro’. De Haas is regelmatig in het nieuws met haar denkbeelden over zaken als euthanasie, homoseksualiteit en abortus.

Lees hieronder de column zoals gepubliceerd door Metro

Lieve moeder van Tim Ribberink,

Mijn naam is Mariska Orbán-de Haas, hoofdredactrice van het Katholiek Nieuwsblad. U kent mij vast wel. Ik schuif regelmatig aan bij Pauw & Witteman omdat ik zo mijn eigen ideeën heb over abortus en homo’s. Zoals die keer toen ik een open brief had geschreven aan VVD-politica Jeanine Hennis, nu onze minister van Defensie. Zij is vóór abortus terwijl ze zelf meerdere miskramen heeft gehad. Ik vind dat raar. Dan moet je toch weten hoe erg het is een kind te verliezen?

Enfin, mevrouw de minister is dus nooit echt moeder geworden. Maar ik wel. En als zodanig schrijf ik u deze open brief, mevrouw Ribberink: als moeder van drie kinderen - en ook een beetje namens God. U heeft Tim verloren, uw enig kind. Hij werd door zijn plaaggeesten afgeschilderd als “een homo en een loser.” Natuurlijk was Tim geen loser. Wel had hij blijkbaar een tekortkoming. Daarover wil ik het graag met u hebben. Mijn zoontje is pas vier, maar ik kan nu al heel duidelijk aan hem zien dat hij géén homo is. Zo voed ik hem ook op, met voldoende autootjes en een speelgoedgarage. Mocht hij ooit tóch homo worden, dan zou ik mijzelf dat als ouder heel erg verwijten. Ook zou ik dodelijk ongerust zijn, want homo’s hebben altijd schokkend veel sekspartners. Maakte u zich nooit zorgen over ziektes bij uw zoon, mevrouw Ribberink? Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant.

Ach, leefden wij nog maar in het Nederland van de jaren vijftig, toen abortus nog een vies woord was en homo’s veilig in de kast zaten. Toen minderjarige rooms-katholieke jongens nog werden gecastreerd om ze van hun homoseksuele gedrag af te helpen. Was Tim in zijn jonge jaren netjes van zijn balletjes ontdaan, dan had menig kerkkoor hem graag als castraat opgenomen. Wellicht was dat zijn redding geweest. Maar daarvoor is het nu te laat. Aan de andere kant: nóg erger was het geweest wanneer Tim over enkele jaren met een andere homo was getrouwd. En wie weet wel een kind had gewild. Dat had enkel geleid tot Sodom en Gomorra-achtige praktijken als polygamie, incest en pedofilie. Dan was uw zoon, wat God en mij betreft, nog verder van huis geweest, mevrouw Ribberink. Al die ellende blijft hem nu gelukkig bespaard. Laat dat een troost voor u zijn. Nou, lieve groetjes dan maar, en natuurlijk zal ik voor uw zoon bidden, want zelfmoord is en blijft natuurlijk een doodzonde.

Alle liefs van Mariska Orbán-de Haas

Bron: De Standaard

Eigen mening
Ik vind het wel te ver gaan dat Luuk Koelman deze column heeft 'verzonnen' in naam van iemand anders en dan aan de ouders van Tim heeft geadresseerd. Dit is gewoon het leed van de ouders verergeren. Wel gaan de uitspraken van Mariska Orban-de Haas er vaak gewoon compleet over. Veel zaken in de column zijn dingen die Mariska ook daadwerkelijk in het echt gezegd heeft, weliswaar in een andere context. De column uit Metro is dus niet compleet verzonnen, maar toch vind ik die persoonlijke aanspreking naar de ouders toe, te ver gaan. Het is wél positief dat er weer extra aandacht wordt besteed aan het probleem van homo haat. Het is jammer om te zien dat er nog zo veel, in mijn ogen, bekrompen mensen rondlopen. Ze beseffen niet wat voor leed ze veroorzaken door holebi's te veroordelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.