actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2016, 09:54
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Het moet gedaan zijn met gratuite racistische toogpraat door ministers

Het moet gedaan zijn met gratuite racistische toogpraat door ministers
Marc Van Ranst is hoogleraar aan de KU Leuven.

'Indien Jambon niet met keiharde bewijzen op de proppen kan komen, dan moet hij zich excuseren. Of beter nog: wees Galant, meneer Jambon'
MARC VAN RANST
Het is stuitend dat een Belgische vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken in de zaterdageditie van De Standaard zegt dat "een significant deel van de moslimgemeenschap op straat danste na de aanslagen" op 22 maart, zonder daar ook maar enig bewijs of beelden van te hebben. Reeds op 30 maart had Jan Jambon (N-VA) in Den Haag, op een conferentie van het 'Centrum Informatie en Documentatie Israël' (CIDI), reeds gezegd dat er "in bepaalde wijken in Brussel straatfeesten, geen rouwplechtigheden, waren. Straatfeesten!". En van deze uitspraak van Jambon zijn er wel beelden. (Het filmpje van de toespraak van Jambon in Den Haag is te bekijken op YouTube.)

Meneer Jambon, op 22 maart 2016 waren er in Zaventem en Brussel ook moslims tussen de doden en gewonden. Er zijn beelden van moslims die slachtoffers helpen na de aanslagen. Er zijn beelden van moslims die rouwen op het Beursplein in Brussel. Er zijn beelden van de Belgische Moslimexecutieve die de aanslagen met klem veroordeelt, en van de imams die bloemen neerleggen in Brussel. Er zijn beelden uit Antwerpen van een stille mars van 500 moslims tegen deze terreur. Er zijn overal beelden van een moslimgemeenschap die bedroefd en solidair is.

Minister Jambon, waar zijn dan de beelden op 22 maart van de dansende Belgen van wie u vermoedt dat ze moslim zijn? Waar zijn de bewijzen voor die straatfeesten? Hebt u ook maar enig bewijs voor uw bijzonder stigmatiserende beledigingen? Uw communicatieverantwoordelijke van N-VA Dilbeek, Danny De Brackeleer, ging zelfs nog een stapje verder dan u en zei: "Niet een deel, maar de ganse gemeenschap" danste na de aanslagen. Beseft u ten volle dat uw uitlatingen voor een deel van uw achterban een aanmoediging kunnen zijn tot haat?

Het kan niet dat een minister van Binnenlandse Zaken zulke loze populistische en racistische aantijgingen mag maken, en daarbij moedwillig verschillende delen van onze Belgische bevolking tegen elkaar opzet. Het moet gedaan zijn met gratuite racistische toogpraat door ministers of staatssecretarissen. Of vreest N-VA, na de recente peilingen, nog meer stemmen te verliezen aan het Vlaams Belang, en dienden de extreemrechtse N-VA-leden zaterdag wat extra aandacht te krijgen?

Wanneer minister Jambon vorige zaterdag in het VTM Nieuws het verstoppen van terroristen in Molenbeek eerder ongelukkig vergeleek met de joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken zaten voor de nazi's, was hij er als de kippen bij om zich onmiddellijk te excuseren voor zijn misstap bij Eli Ringer, voorzitter van het Forum der Joodse Organisaties en bij Michael Freilich, hoofdredacteur van Joods Actueel. Maar wanneer minister Jambon de hele Belgische moslimgemeenschap herhaaldelijk schoffeert door te stellen dat een belangrijk deel van hen hun sympathie voor terroristen op 22 maart zou geuit hebben door middel van een straatdansje, dan volgen er geen verontschuldigingen. Indien joodse gevoelens gekwetst worden, heeft Jambon instant berouw. Indien de moslimgemeenschap gekwetst wordt, lijkt het hem veel minder te kunnen schelen.

Liegen mag zelfs een minister niet. Indien Jan Jambon niet met keiharde bewijzen op de proppen kan komen om zijn uitlatingen over op straat dansende moslims op 22/3 te schragen, dan moet hij zich excuseren. Of beter nog, voor één keer: wees Galant, meneer Jambon.

Bron: De Morgen (18/04/16)
http://www.demorgen.be/opinie/het-m...sters-b9931da1/

Mijn mening: We leven in een gevoelige tijd, met veel culturen. Iedereen denkt hier anders over, zo ook te lezen in dit artikel. Ik denk soms ook wel eens iets verkeerd of racistisch over een bepaalde cultuur, maar ik vind niet dat je dit aan de grote klok moet hangen. Als ik zo'n gedachte heb, zal ik zwijgen en hier niet over praten, want vaak zijn dit ook vooroordelen die spelen. Als ik me niet vergis, is racisme in bepaalde mate strafbaar in België. Ik weet dat het cliché klinkt, maar moeten ministers niet het juiste voorbeeld geven aan de burgers en hen helpen? Dit gebeurt absoluut niet. Ik vind het ook niet kunnen dat je als minister racistisch uit de hoek kan komen. Jullie moeten vechten tegen terreur en mensen opvangen die het nodig hebben, dit zal niet gebeuren aan de hand van zulke uitspraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.