actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2009, 18:12
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Van Quickenborne wil dat sperperiode gerespecteerd wordt

Van Quickenborne wil dat sperperiode gerespecteerd wordt

BRUSSEL - Minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil niet weten van een gedoogbeleid voor winkeliers die de sperperiode niet respecteren. Vandaag gaat de sperperiode officieel in.

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) had aangedrongen op zo’n gedoogbeleid omdat veel handelaars niet op de hoogte zijn dat de sperperiode nu al start. Maar volgens minister Van Quickenborne moet de wet gevolgd worden. 'Ik neem het niet dat men zomaar de regels van de democratie aan de kant wil zetten. Ik vind dat zeer gevaarlijk', zo verklaarde hij zondag in het VRT-radioprogramma De Ochtend.

Eerder dit jaar kondigde de federale regering aan dat de sperperiode zou worden ingekort. De wintersperperiode zou dan pas starten op 6 december. Maar omdat die nieuwe regeling nog niet door het parlement is goedgekeurd, wordt voorlopig nog de oude regeling gehanteerd. Die bepaalt dat de sperperiode start op 15 november.

Volgens Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) zijn veel winkeliers daarvan niet op de hoogte. Velen gingen ervan uit dat de sperperiode pas op 6 december zou starten. Zij dringt aan op een gedoogbeleid waarbij winkeliers niet gestraft worden als ze voorlopig toch nog kortingen afficheren.

'De handelaars mogen niet de dupe worden van de slechte en partiële communicatie van de regering', zegt Mattheeuws. Maar minister Van Quickenborne wil niet weten van zo’n gedoogbeleid. 'Nu pleiten voor een gedoogbeleid vind ik zeer vreemd. Dat betekent dat we de wetgeving naast ons zouden moeten neerleggen'
Bron: De Standaard, 15 november 2009

Mening: Ik vind dat Van Quickenborne gelijk heeft. Iedereen moet de wet naleven, ook al is daar onduidelijkheid over. Ik begrijp zelfs niet dat winkeliers hier ontevreden mee kunnen zijn. Stel dat je een speelgoedwinkel hebt, dan wil je je speelgoed toch verkopen aan het volledige bedrag, en niet met korting. Als de sperperiode pas ingaat op 6 december, hebben de meeste ouders het speelgoed voor Sinterklaas al gekocht en heb je minder winst. Alleen de kerstartikels kunnen dan wat opleveren. Geen enkele winkel mag korting geven, dus over concurrentie (qua prijs) moet je er niet wakker liggen.
Ik heb mijn twijfels of alle winkels deze sperperiode naleven. Voor de consument kan dit alleen maar goed zijn, voor de handelaar iets minder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.