actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2009, 17:58
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
De Crem voert vrijwillige legerdienst in vanaf 2010

De Crem voert vrijwillige legerdienst in vanaf 2010
• vrijdag 13 november 2009
• Bron: belga, dso
• Auteur: ivb, svh
Dat schrijft de krant De Morgen. Vanaf begin 2010 kunnen jongeren zich inschrijven als vrijwilliger bij het leger voor een periode van minstens drie en maximaal vier jaar. Minister van Defensie Pieter De Crem benadrukt dat het leger daardoor niet mag uitgroeien tot een heropvoedingskamp. 'Het is niet de bedoeling om in deze legerdienst te doen wat tijdens de opvoeding niet gelukt is', zegt hij.

Over het plan werd gisteren een politiek akkoord bereikt, na twee jaar onderhandelen. Vanmorgen werd het plan bekrachtigd in de ministerraad.
'Het gaat om een alternatieve vorm van rekruteren', zegt Kurt Verwilligen, woordvoerder van De Crem aan De Standaard Online. 'We richten ons daarbij op jongeren die buiten het circuit zijn gevallen en geen diploma hebben behaald. We willen op die manier meer jongeren warm maken voor een carrière bij het leger en de omgekeerde leeftijdspiramide, met veel ouderen en weinig jongeren, doen kantelen. Het is dan ook de bedoeling om de jongeren na verloop van tijd in te schakelen in onze buitenlandse operaties.'

Tijdens de eerste zes maanden krijgen de jongeren een dagelijks soldij van 7 euro en hebben ze een bijzonder maatschappelijk statuut: ze behouden hun werkloosheidsuitkering of kinderbijslag, de kosten voor eten, logement, kledij, uitrusting en woon-werkverkeer met het openbaar vervoer neemt Defensie op zich. Na dat halfjaar ontvangen ze een echt loon.

Met het plan wil De Crem meer mogelijkheden geven aan de laaggeschoolde jongeren. 'De ervaringen opgedaan als vrijwilliger kunnen uitmonden in een militaire carrière of als springplank dienen naar een baan in de burgerlijke sector.' De Crem hoopt ook dat de maatregel het leger meer in de gedachten van de mensen zal brengen.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF13112009_004

Mening: Ik vind het goed dat dit initiatief meer mogelijkheden biedt aan de laaggeschoolde jongeren. Maar ik betwijfel of alle voorwaarden wel in dit artikel staan. Het lijkt alsof enkel de voordelen worden opgesomd (dagelijks soldij van 7 euro, behouden hun werkloosheidsuitkering of kinderbijslag, de kosten voor eten, logement, kledij, uitrusting en woon-werkverkeer met het openbaar vervoer), maar over hoelang ze aan het leger 'vasthangen'wordt niet gesproken.
Toch lijkt me dit voor (bepaalde) laaggeschoolden een goed project. Legerdienst op een cv lijkt me veel beter dan 'geen diploma'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2009, 20:10
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
maar over hoelang ze aan het leger 'vasthangen'wordt niet gesproken.

Lees:
Citaat:
...als vrijwilliger bij het leger voor een periode van minstens drie en maximaal vier jaar.

En dat is waarom leesvaardigheid zo'n belangrijk onderdeel is van het vak Nederlands
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2009, 22:53
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Zeker en vast een goed ding!

België zou meer geld en middelen in defensie moeten steken... Als het 1 jaar niet brand, schaffen we de brandweer toch ook niet af?

Ik ben zeker en vast voorstander voor de vrijwillige legerdienst.
Ikzelf ben nog aan het twijfelen of ik na mijn leraren opleiding nog als vrijwilliger een legerdienst ga aanvatten. Maar de kans is groot dat ik dat zeker en vast ga doen.

Maar ik heb er geen idee van of het andere jongeren zal aanspreken of niet.
Ik weet alleen dat bij mij vroeger in de klas het merendeel van de jongens voor de dienstplicht waren. Maar of ze het ook effectief zouden doen is een ander paar mouwen.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2009, 12:27
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik heb hier twijfels over. Langs de ene kant vind ik het een goed idee maar langs de andere kant ook niet.

Waarom wel? Zo krijgen de jongeren meer kans om in het leger binnen te geraken. Een vriend van mij hunkert om bij het leger te gaan en had vorig jaar de ingangsproeven gedaan maar kreeg later een brief dat hij toch niet geselecteerd werd. Hij zag hier hard van af want zijn droom is echt om in het leger te gaan. Dit jaar gaat hij weer proberen en start hij opnieuw met de proeven. Bij zulke gevallen vind ik het heel goed dat ze in 2010 vrijwillige legerdienst inlassen. Er zijn zoveel jongeren die tijdens de proeven vastlopen en zo geen toegang krijgen tot het leger en dat is zonde. Voor de laaggeschoolde jongeren is het natuurlijk ook een kans om wel een status te behalen.

Waarom een slecht idee? Misschien krijgen ze zo wel 'verkeerde' gevallen binnen. Jongeren die een slechte opvoeding gehad hebben en dus ook niet volwaardig opgevoed zijn. Waardoor het leger meer last dan vreugde heeft. En het is inderdaad ook zo dat er geen negatieve aspecten worden vernoemd. En waarom willen ze het nu opeens terug open stellen terwijl er vorig jaar kazernes moesten sluiten omdat er teveel in het leger zaten en er verplicht op pensioen moesten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2009, 12:53
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik vind het vooral goed dat het op vrijwillige basis is.
Iemand verplichten om in het leger te gaan, heeft volgens mij meer nadelige effecten dan iemand vrijwillig laten deelnemen.
Op die manier is men zeker dat enkel de mensen die er echt voor willen gaan, in het leger zullen zitten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2009, 23:03
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Vrijwillige legerdienst.

Het leger zal met deze gevallen totaal geen last hebben. Daarvoor zijn de eerste weken dril .

Er zijn er die proberen te rebelleren maar deze houden het nooit lang vol.

Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Van Helshoecht



Waarom een slecht idee? Misschien krijgen ze zo wel 'verkeerde' gevallen binnen. Jongeren die een slechte opvoeding gehad hebben en dus ook niet volwaardig opgevoed zijn. Waardoor het leger meer last dan vreugde heeft. En het is inderdaad ook zo dat er geen negatieve aspecten worden vernoemd. En waarom willen ze het nu opeens terug open stellen terwijl er vorig jaar kazernes moesten sluiten omdat er teveel in het leger zaten en er verplicht op pensioen moesten.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2009, 12:11
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Van Helshoecht
En waarom willen ze de legerdienst nu opeens terug open stellen terwijl er vorig jaar kazernes moesten sluiten omdat er teveel in het leger zaten en er verplicht op pensioen moesten.


Het is goedkoper om jonge mensen in dienst te hebben dan oudere. Vanaf de moment dat je een aantal jaren dienst doet, krijg je ook meer loon betaalt. Het is een soort van getrouwheidspremie die je krijgt. En ieder jaar dat je blijft, moet men je ook meer betalen. Daarom is het goedkoper om jonge mensen in dienst te hebben dan oude. Ook betaalt men je de eerste zes maanden maar 7 euro per dag, dit is niet zo veel als je weet dat je 7 euro per uur elders kan verdienen.

Na de vrijwillige periode van 3 tot 4 jaar kan men je ook gewoon terug aan de deur zetten zonder dat ze hiervoor uitleg moeten geven. Het systeem heeft dus alleen maar voordelen voor defensie.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th November 2009, 14:44
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Voordelen

Citaat:
Orgineel gepost door toon.peeters
Na de vrijwillige periode van 3 tot 4 jaar kan men je ook gewoon terug aan de deur zetten zonder dat ze hiervoor uitleg moeten geven. Het systeem heeft dus alleen maar voordelen voor defensie.


Dit niet alleen, als men na 3 of 4 jaar toch wil blijven kan defensie alleen maar uit de beste kiezen. Men weet welke vlees men in de kuip heeft. Men moet deze mensen ook niet meer opleiden want ze hebben al 3 jaar dienst achter de rug.
Dat zijn grote besparingen. Maar dan moet defensie ook wel een steentje bijdragen in vernieuwingen van het wapenarsenaal. België heeft zelf een wapenfabriek dat één van de beste vuurwapens produceert ter wereld. De FN FiveSeven is het beste handwapen ter wereld. Maar denk je dat onze jongens hier iets van merken? Nee! Zij krijgen afdankertjes omdat men geen geld wil investeren in defensie...

SCHANDE!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.