actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2009, 21:36
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Lagere BTW in horeca goedgekeurd

Lagere BTW in horeca goedgekeurd

De regering heeft de verlaging van de BTW voor het verbruik van maaltijden in de horeca van 21% naar 12% goedgekeurd. De maatregel gaat in vanaf 1 januari 2010.

De sector was jarenlang vragende partij voor een BTW-verlaging. Hun eis was een BTW van 6% voor zowel drank als maaltijden. Uiteindelijk is het 12% geworden en alleen voor restaurant- en cateringdiensten.

De maatregel moet de sector opnieuw adem geven door het voor de consument goedkoper te maken om iets buitenhuis te gaan. Tijdens de eerste negen maanden 2009 ging meer dan 1 op de 50 actieve horecazaken immers op de fles.

In ruil voor de lagere BTW heeft de horecasector zich er wel toe verbonden om de werkgelegenheid te vergroten. Zo zouden er in 18 maanden 6.000 arbeidsplaatsen moeten bijkomen. Ook zou de sector zijn medewerking verlenen aan de strijd tegen fiscale en sociale fraude, onder meer via op geleidelijke manier een elektronische kassa in te voeren.

De maatregel maakt het er echter niet eenvoudiger op. Er heersen nu drie BTW-voeten in de horeca: 21% voor de drank, 12% voor de maaltijden en 6% voor de afhaalmaaltijden.

Bron: www.gva.be, 13-11-2009
______________________________________________

Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat de BTW voor het verbruik van maaltijden in de horeca vanaf 2010 zal worden herleid naar 12%. Op restaurant gaan is vandaag de dag namelijk erg duur. Het is bijgevolg niet verwonderlijk dat vele mensen besparen op etentjes in tijden van crisis. Hopelijk kan deze BTW-verlaging daar verandering in brengen. Het zou immers enorm spijtig zijn als horecazaken omwille van 'verplichte' hoge prijzen de deuren zouden moeten sluiten. Ik ben dus zeker voorstander van deze maatregel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2009, 22:18
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Verlaging BTW.

Ik ben persoonlijk ook een grote voorstander van deze BTW verlaging. Dit zal de economie zeker ten goede komen. Mensen gaan meer buitenhuis eten als het wat betaalbaarder is.
Maar er moet nog heel wat aangepast worden. Bijvoorbeeld de prijs van water. In bepaalde landen is water totaal gratis. Bij ons daarentegen betaal je in sommige zaken tot 2.30€ per glas. En uit onderzoek blijkt dat 30% van de horeca zaken hun waterflessen aanvullen met water van de kraan.
Daarom moet je altijd vragen dat ze je flesje openen aan de tafel.


Maar dat houdt me allemaal niet tegen om eens een avond lekker op restaurant te gaan. Niets is zo gezellig om samen met je geliefde de avond door te brengen met lekker eten en een goed glas wijn.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2009, 10:31
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Daarom moet je altijd vragen dat ze je flesje openen aan de tafel.

Waarom? Kraantjeswater is even gezond als flessenwater. En beter voor het milieu.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2009, 10:35
Valerie.Vaes Valerie.Vaes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Itegem
Posts: 24
Ik vind dit een goede maatregel om de horeca te steunen. Maar ik vraag me wel af wat de regering nu zal gaan doen om dit inkomstenverlies te compenseren????? Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th November 2009, 19:35
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Verlaagde BTW in horeca

Zoals alle mensen die hierop hebben gereageerd, vind ik het persoonlijk ook goed dat dit voorstel is goedgekeurd. Mensen zullen waarschijnlijk terug meer en liever op restaurant gaan dan dat dit nu het geval is. Doordat mensen minder gaan moeten betalen, zullen ze misschien ook wel een extraatje bestellen en consumeren.

Zoals valerie aanhaalde: Wat met het inkomstenverlies?!
Ik weet niet of dit een probleem gaat zijn. Ik denk zelfs eerder van niet. Nu gaan mensen op restaurant en bestellen 1 of 2 dingen om te drinken tijdens het eten en koffie drinken ze misschien zelfs wel thuis. Doordat de prijzen in de horecazaken gaat verlagen, zullen mensen volgens mij sneller geneigd zijn om in het restaurant nog een koffie te bestellen, of misschien een iets duurdere fles wijn. Tenslotte moet je ook alles betalen wat je thuis consumeert?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.