actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2009, 09:47
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Meer vrouwen nodig aan de top van bedrijven

Senatrice Sabine de Bethune (CD&V) pleit voor quota om meer vrouwen in de raden van bestuur van beursgenoteerde bedrijven en in hogere rechtbanken te brengen.

Crisis
"We gaan door een financiële crisis en velen vragen zich af hoe het nu verder moet. Te weinig wordt erop gewezen dat bijna alle verantwoordelijken in deze sector mannen zijn. De financiële crisis is voor een stuk aan mannen te wijten," zegt de Bethune.

Daarom wil de senatrice quota opleggen aan beursgenoteerde bedrijven, zodat die in hun raad van bestuur voor minstens 30 procent vrouwen opnemen. Ze heeft ook een soortgelijk voorstel klaar voor de hogere magistratuur.

Vrouwen verbreden agenda
"Vrouwen verbreden de agenda. Dat is ook gebleken in de politiek, nadat daar quota waren ingevoerd. Diversiteit in de bestuurskamer loont, omdat zo'n diverse ploeg meer facetten van een probleem in rekening neemt. Kortom, wat we samen doen, doen we beter."

Volgens de Bethune zijn quota nodig omdat het vanzelf niet gaat lukken. Ze wijst op de cultuur aan de top, maar ook op de nog bestaande rolpatronen en op het andere parcours dat een loopbaan van een vrouw volgt, doordat ze kinderen krijgt. (belga/adv)

De Morgen 10-11-2009

Dat de financiële crisis voor een stuk aan mannen te wijten is zou ik niet meteen durven zeggen. Maar ik ben er wel volledig mee akkoord dat het te eel een mannenwereldje is aan de top van de Belgische bedrijven.
Het is natuurlijk een feit dat vrouwen vaker enkele maanden buiten strijd zijn omwille van hun kinderwens, maar in deze tijden is dit toch geen grondig excuus meer.
Vele vrouwen stellen immers hun kinderwens uit omwille van hun carrière. Of dat dan weer een goede zaak is, dat is een andere kwestie.

Het quota moet er volgens mij komen want het is nu éénmaal een feit dat vrouwen een andere visie hebben dan mannen.

Het kan volgens mij alleen maar een goede zaak zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.