actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2009, 18:46
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Je succes hangt af van je naam.

Je succes hangt af van je naam

* donderdag 05 november 2009
* Auteur: Jobat.be
Bron: De Standaard

Toen je ouders je naam kozen, stonden ze er waarschijnlijk niet bij stil dat ze je toekomstige carrière beïnvloedden. Zo klimmen vrouwen met bepaalde namen gemakkelijk hoger op.

Een vrouwelijke juriste die ‘Cameron’ heet – wat ook voor mannen een voornaam is – heeft drie keer meer kans om op te klimmen tot rechter dan een collega die bijvoorbeeld de erg vrouwelijke naam ‘Sue’ heeft.

Dat staat te lezen in een studie van econoom Bentley Coffey van de Clemson University in South Carolina. “Ondanks het feit dat meer dan de helft van de afgestudeerden in rechtenopleidingen de laatste 15 jaar vrouwen zijn, blijft de rechtspraak gedomineerd door mannen. Men kan dus vermoeden dat het een voordeel is om er mannelijk voor te komen.”

Zijn onderzoek bevestigt dat vermoeden. Juristen, cliënten en wetgevers voelen zich meer op hun gemak bij een vrouw die ‘George’ heet dan bij iemand met de naam ‘Barbara’. In het ‘good old boys network’, dat nog steeds erg leeft in het gerechtelijke wereldje, voelt een vrouw met een mannelijke naam zich meer als een van de mannen.


Mening:

Het fenomeen mannen- en vrouwenberoepen bestaat al wel een tijdje. Maar toch vind ik dit discriminatie. Als werk vinden afhangt van je eigen naam, waar zijn we dan mee bezig?

De ene periode is die naam erg populair, de volgende periode is een andere naam erg populair. Alles evolueert mee. Ouders moeten een naam voor hun kind kunnen kiezen die ze mooi vinden. Ze kunnen onmogelijk rekening houden met de beroepskeuze, want dat weten ze natuurlijk nog niet. Tenzij ze hun kind in een bepaalde richting sturen.

Er mag niet gekozen worden op basis van je naam, maar op basis van je kwaliteiten!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2009, 19:59
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Reactie op: Je succes hang af van je naam.

Ik vind dat je mensen niet mag beoordelen op basis van hun naam, maar wel op basis van hun kwaliteiten. Dat vrouwen met een mannelijke naam makkelijker hogerop kunnen klimmen, ligt misschien aan de miscommunicatie tussen personen. Als bijvoorbeeld een juriste genaamd Robin, een brief stuurt aan een mannelijke rechter, kan het zijn de rechter de brief sneller au serieus gaat nemen, doordat deze een mannelijke naam ziet staan.

Ook leven we nog altijd in een samenleving waar het glazen plafond blijft bestaan. Dus in mijn ogen mag je mensen niet beoordelen op basis van geslacht, naam of zelfs godsdienst maar op basis van hun geleverde prestaties en kwaliteiten.

Lang leve de objectiviteit!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2009, 21:22
maxim.verbueken maxim.verbueken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 24
Stuur een bericht via MSN naar maxim.verbueken
Witte krullende pruiken en traditionele toga's

Zelfs in de 21ste eeuw kampen wij nog altijd met dit fenomeen, de kloof tussen man en vrouw in een beroep. Eigenlijk is het schandalig, maar spijtig genoeg is het pure realiteit. Als je aan de juridische wereld denkt, denk je aan aan die rechters met hun witte krullende pruiken en hun traditionele toga's, meestal zijn het ook mannen. Het vrouwelijk geslacht is dus in de minderheid momenteel, maar met de meer en meer vrouwelijke afgestudeerden gaat dit in de toekomst veranderen denk ik.

Een magistraat moet macht uitstralen, dus met een naam als Fleur, Lieve of Luna ga je er niet komen in deze rechterlijke wereld.
Maar daar tegenover ligt kwaliteit en capaciteit nog altijd op de bovenste schap. Het uiterlijk of de naam mag niet het belangrijkste zijn, maar het innerlijke moet doorslaggevend zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2009, 12:05
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Je succes hangt af van je naam.

Ik vind het een jammere zaak dat er op basis van een naam onderscheid wordt gemaakt. Men spreekt in artikel over mannen in de wereld van justitie die zich gemakkelijker voelen bij bepaalde vrouwen omwille van hun 'mannelijke' naam. Ik denk dat dit verder gaat dan enkel de wereld van justitie en verder dan enkel een 'mannelijke' of 'vrouwelijke' naam. Als een werkgever, verhuurder, directeur,... de keuze heeft tussen twee namen namelijk: Kenny of Christophe bijvoorbeeld, dan heb ik toch een vermoeden van welke naam hij kiest. Ik zou mijn vooroordeel ook niet echt kunnen wegstoppen, vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2009, 12:18
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Reactie op: Je succes hang af van je naam.

Ik deel dezelfde mening met Femke, Maxim en Marie. Een persoon oordelen op basis van zijn naam is niets meer dan een (dom) vooroordeel. Wat zegt een naam nu over de capaciteiten van die persoon? En is dit niet hetzelfde als iemand via z'n uiterlijk of sociale achtergrond definiëren? Een naam, het uiterlijk, het geslacht en zelfs de sociale achtergrond vertellen niets over het kunnen en kennen van een persoon!

Om in de juridische sfeer te blijven; een stelling: Wat als je tussen twee advocaten moet kiezen. De ene is Kimberly, ze heeft al jaren ervaring in de praktijk, zowel in echtscheidingen als in moordzaken. De andere is Steven, hij is sinds drie jaar afgestudeerd, maar heeft in die tijd nog niet veel gepresteerd. Hij heeft nog niet veel ervaring, omdat hij enkel goedbetaalde zaken neemt. Hij vindt het niet nodig om ervaring op te doen in kleine zaken zoals echtscheidingen.

Wie slim is gaat dus verder kijken dan de naam en het uiterlijk!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th November 2009, 13:04
Ellen Bolckmans's Avatar
Ellen Bolckmans Ellen Bolckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
Ik sluit me volledig aan bij Julie's stelling. Mijn ouders zijn al 6 jaar bezig met een echtscheiding. Jaja 6 jaar en het is nog steeds niet rond... Mijn mam heeft al allerlei advocates gehad. Inderdaad, vrouwen. Mijn pa heeft een man. Ze blijven vechten tegen elkaar... De advocate moet totaal niet het onderspit delven. Ze kan goed haar mannetje staan. En zij heeft ook gewoon een vrouwelijke naam.

Als een vrouw gewoon de kans krijgt om zich te bewijzen wat ze in haar heeft, zou je versteld staan. Ik zeg niet dat ze niet die kans zullen krijgen, maar er blijven vooroordelen. Niet elke vrouw is bekwaam voor die ene job, dit geldt ook bij de mannen, en heeft zeker niets te maken met hun naam, afkomst, uiterlijk, cultuur, godsdienst, etc.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.