actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2012, 10:46
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
Prijsverschil tussen diesel en benzine in drie jaar tijd gehalveerd

Prijsverschil tussen diesel en benzine in drie jaar tijd gehalveerd

In een kleine drie jaar tijd is het prijsverschil tussen diesel en benzine tanken gehalveerd. Waar diesel in 2009 aan de pomp nog 34 eurocent goedkoper was dan benzine, is dat vandaag nog 16 eurocent. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek van mobiliteitsclub VAB.

VAB maakte ook een vergelijking van de brandstofprijzen met andere Europese landen, waar geen officiële maximumprijzen zijn maar waar de mobiliteitsclub gemiddelden maakte van de prijzen langs de autosnelwegen.

Belgische dieselrijders kunnen bij een tankbeurt van 50 liter het meeste geld uitsparen door te gaan tanken in Luxemburg, met een besparing van 14 euro. Daarna volgen Spanje (7 euro besparing) en Nederland (2,5 euro). Belgische benzinerijders kunnen op een tankbeurt van 50 liter 16 euro besparen in Luxemburg, 12,5 euro in Spanje en 11 euro in Zwitserland.

De grootste besparing ligt er volgens VAB echter nog steeds in om een goedkoop tankstation in eigen land te zoeken. De mobiliteitsclub verwijst daarbij naar de onbemande tankstations, waar automobilisten kunnen genieten van kortingen van 10 tot 15 eurocent per liter.

Korte ritten met koude en dus meer verbruikende motor afschaffen levert eveneens een zware korting op de brandstoffactuur. Eco-driving is goed voor een besparing van 5 tot 10 procent.

Bron: Het Nieuwsblad
Link: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120228_011

Motivatie:
Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat het beter is om op zoek te gaan naar goedkopere tankstations. Dat vind ik nogal een "trek-uw-plan"-strategie. Als het om tankstations gaat, vind ik persoonlijk dat mensen nog te vaak onvoldoende "richtlijnen" krijgen of geen zicht hebben op wat duur en wat goedkoop is. We kunnen inderdaad constant op zoek gaan naar het goedkoopste tankstation, maar in de tussentijd verbranden we hiervoor ook veel brandstof. Is dit dan inderdaad besparing?
__________________
"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad."
Jens Verwerft ©
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2012, 12:24
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Ik vind het schandalig. Eerst gaat de overheid overheidpremies uitreiken voor dieselauto's, waarna ze de diesel constant gaan opslaan om het begrotingstekort te dichten. Ze hadden misschien op voorhand al moeten nadenken naar de kost van deze premies en of dat wel mogelijk was met het budget.
Ik vind het wel goed dat er België maximumprijzen prijzen zijn op benzine en dergelijke, zo blijft het onderscheid tussen de verschillende tankstations nog redelijk klein.
Maar ik blijf erbij dat het schandalig is. Zelf rij ik met de auto en betaal mijn diesel zelf, en ik voel deze stijgingen verschrikkelijk hard in mijn portemonnee,... Wat dus vanzelfsprekend niet leuk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.