actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2011, 22:48
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Leraar doodgestoken op school in Noord-Frankrijk

Leraar doodgestoken op school in Noord-Frankrijk


Een leraar aan een technische school in het noorden van Frankrijk is deze morgen overleden na in de school te zijn neergestoken. De dader is vermoedelijk de echtgenoot van een vrouw, die vreemdging met de 35-jarige docent. Dat heeft een bron rond het politieonderzoek gemeld.

Het incident deed zich voor om 08.00 uur in de school voor middelbaar beroepsonderwijs Robert et Nelly de Rothschild in Saint-Maximin. "Een man, die niets te maken heeft met de school, heeft met een handwapen een van de lesgevers aan de school neergestoken en is daarop gevlucht", zo heeft het rectoraat van de Academie van Amiens bevestigd. De dader vluchtte nadat hij de docent had neergestoken. Het 35-jarige slachtoffer overleed korte tijd later aan zijn verwondingen.

Volgens leerlingen die getuige waren van de gebeurtenissen en die door de Gendarmerie zijn verhoord, waren twee mannen kort voor 08.00 uur met elkaar op de vuist gegaan, voor het atelier mechanica van de technische school, zo heeft het Franse televisiestation FR3 gemeld. De veronderstelde dader was in het zwart gekleed en droeg een pet. Hij heeft meerdere messteken toegediend aan een leraar automechanica. De messentrekker is in voorlopige hechtenis genomen. De man is volgens het parket van Senlis tussen 25 en 30 jaar oud.

"Het gaat klaarblijkelijk om een echtelijke ruzie", zei een bron dichtbij het onderzoek. De leraar zou het liefje zijn geweest van de vrouw wiens man de dodelijke steken heeft toegebracht. De vrouw zelf werkte als kuisvrouw in de school volgens Le Parsien.

In de afgelopen jaren hebben zich meerdere geweldsincidenten voorgedaan op scholen in Frankrijk. Vaak waren leerlingen daarbij betrokken. De incidenten leidden tot een luide roep om strengere beveiligingsmaatregelen bij onderwijsinstellingen.


BRON: Het Laatste Nieuws 17/5/11


Eigen mening:

Ik vind het jammer dat dit dodelijk incident geassocieerd wordt met geweldincidenten die zich voordoen op scholen waarbij jongeren bij betrokken zijn. Ook de titel geeft ons een beeld over geweld op school terwijl deze situatie op zich niets met de school te maken heeft.

Deze moord ging wél degelijk om een echtelijke ruzie en geen schoolruzie waarbij in deze situatie helemaal geen leerlingen betrokken zijn... enkele leerlingen zijn ooggetuigen, maar dit heeft niets met het dodelijk incident te maken natuurlijk.

Ik vind het dan ook 'zever' dat men dit artikel afsluit met volgende commentaar: 'In de afgelopen jaren hebben zich meerdere geweldsincidenten voorgedaan op scholen in Frankrijk. Vaak waren leerlingen daarbij betrokken. De incidenten leidden tot een luide roep om strengere beveiligingsmaatregelen bij onderwijsinstellingen.'

Als dit werkelijk zo is dat er meer geweldsincidenten voorkomen op scholen waarbij leerlingen betrokken zijn, vind ik dat men hier een apart artikel over moet maken en dit zeker niet mag en kan associëren met deze moord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2011, 09:05
Marijke.Van.Sprengel Marijke.Van.Sprengel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Tielen
Posts: 68
Gelijk

Ik vind dat Véronique helemaal gelijk heeft met haar commentaar. Het gaat hier om een echtelijke ruzie en niet echt om een moord in een school.
Dit kon even goed thuis of in een winkel gebeurt zijn.
Wat me wel schokt is dat er openlijk voor wordt uitgekomen dat er veel incidenten zijn in de Franse scholen!
Wordt het dan is geen hoog tijd dat er effectief ook iets aan gedaan wordt? Of laat men alles maar op zijn beloop? De laatste jaren is er in het nieuws al aandacht besteed aan oplossingen voor dit probleem.
Men mag niet zomaar toezien hoe dit kan gebeuren, het gaat hier wel om mensenlevens van zeer jonge mensen, die hun hele leven nog voor zich hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th May 2011, 23:26
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik ga ook akkoord met jullie meningen. Toen ik de kop las, dacht ik meteen aan een leerling die even door het lint was gegaan. Soms kunnen krantenkoppen inderdaad misleiden. Maar wat me ook vooral zorgen baart, is dat men zomaar kan binnenwandelen op school, en dan nog wel met een mes. Ik weet dat het niet steeds te controleren valt, maar misschien moet men hier wel eens bij gaan stilstaan. Niet dat ik Amerikaanse toestanden voorstel, waarbij leerlingen eerst door een metaal detector moeten gaan, maar een extra leerkracht aan de schoolpoort die een oogje in het zeil houdt wie er binnenkomt en buitengaat, kan volgens mij geen kwaad. Op mijn stageschool was er een inkom voor leerkrachten naast het secretariaat, dat dus kon toezien wie er binnenkwam, en ook was er een ingang voor leerlingen, waar telkens 3 leerkrachten stonden 's ochtends. Misschien een aanrader?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th May 2011, 14:50
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Net zoals Marijke en Emma ga ik volledig akkoord met Véronique. De titel van het artikel geeft een erg vertekend beeld van de situatie die zich werkelijk voorgedaan heeft.
Toch wil ik eraan toevoegen dat ik het erg vind dat zo’n dingen juist op school gebeuren. Als de dader een sterk vermoeden had dat zijn vrouw hem met deze leerkracht bedroog, had hij beter eerst de confrontatie met zijn vrouw aangegaan alvorens zulke gruwelijke stappen te ondernemen.
Ik begrijp helemaal niet dat de dader ervoor kiest om zijn slachtoffer op school op te zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor verschillende leerlingen een traumatische ervaring zal blijven. Er zullen leerlingen zijn die hierover nachtmerries krijgen of misschien zelfs leerlingen die totaal niet meer naar school durven te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.