actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 23:07
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
3D-wapen van internet op Eurostar gesmokkeld

3D-wapen van internet op Eurostar gesmokkeld

Door: Günther Brants
13/05/13

Op het internet circuleren de blauwafdrukken van een plastic wapen dat met een 3D-printer kan worden afgeprint. De redactie van de Britse tabloid The Daily Mail printte het wapen af en geraakte er zonder moeite mee aan boord van de Eurostar. Dit soort wapen werd onlangs succesvol afgevuurd in het Texaanse Austin.

Het 3D-wapen is in staat om een kogel af te vuren, zoals recent bewezen werd. En iedereen zou het zomaar kunnen afprinten met een speciale 3D-printer. De Daily Mail kocht zo'n printer, ook al op het internet, voor ongeveer 2.000 euro en wist de stukjes in elkaar te steken. Vervolgens gingen ze met het pistool, dat bijna volledig uit plastic bestaat, aan boord van een volle Eurostar die van Londen naar Parijs reed. Dat lukte zonder enig probleem, aangezien het plastic pistool geen alarm doet klinken bij de metaaldetector.

Metaaldetector
'The Liberator', zoals het pistool heet, is al 100.000 keer gedownload en is ondanks pogingen om de blauwdrukken te verwijderen, nu wereldwijd verspreid. Het enige metaal is de pin waarmee je schiet en de munitie die je gebruikt. Zoals de Daily Mail kon bewijzen, is het nieuwe 3D-wapen een groot probleem voor veiligheidsdiensten. Bij Eurostar zouden ze het wapen nu aan het bestuderen zijn en experts roepen de controleurs op luchthavens en in openbare gebouwen op hun procedures te herbekijken.

De Daily Mail stuurde twee reporters met het wapen de Eurostar op. In drie stukken verstopten ze het pistool in hun kleren. Sommige passagiers moesten na vals alarm gecontroleerd worden op vreemde voorwerpen, maar de reporters hadden geen metaal bij en konden zo doorlopen. Na de paspoortcontrole van de Franse politie gingen ze aan boord van de Eurostar die door het spitsuur op vrijdag vol zat. In dertig seconden wisten ze het 3D-wapen in elkaar te steken en bevond zich een potentieel dodelijk schietwapen in de trein.

De metalen pin en munitie die nodig zijn, werden uit veiligheidsoverwegingen niet meegesmokkeld, maar zou eenvoudig te verstoppen zijn. Op de website van de Daily Mail zijn foto's te zien waarop de reporter publiekelijk met zijn wapen poseert. Niemand schijnt te beseffen dat het wapen wel degelijk gevaarlijk kan zijn.

Student
De uitvinder van het 3D-wapen is de Texaanse student Cody Wilson (25). Hij oordeelt dat iedereen toegang moet hebben tot een wapen en werkte ongeveer een jaar aan zijn ontwerp. "Ik weet dat het gebruikt kan worden om andere mensen te verwonden... het is een wapen. Maar dat is voor mij geen reden om het niet te maken", zei hij. De Verenigde Staten hebben geprobeerd het wapen te verbieden, maar intussen is het verspreid geraakt over het internet.

Bron: 16u59 Daily Mail http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/

Commentaar:
Waar gaat het met de wereld naartoe? Een wapen kunnen afprinten met een speciale printer en het enige wat je ervoor nodig hebt is zo'n 3D-printer van ongeveer 2.000 euro? Het is super gevaarlijk want het kan wel degelijk kogels afvuren, maar kan niet worden opgemerkt bij controles. Het is namelijk van plastic. De blauwdrukken zijn per ongeluk verspreid geraakt ook al heeft de VS het wapen proberen te verbieden, maar wat gaat men hier nu aan doen? Het kan echt slecht aflopen met dit wapen. Ik hoop dat de controleurs in luchthavens en in openbare gebouwen hun procedures gaan herbekijken, want anders zouden er wel eens onschuldige slachtoffers kunnen vallen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 09:37
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Question

Zoals hieronder al vermeld wordt is het inderdaad een gevaar voor de maatschappij. Maar de vraag die ik me stelde tijdens het lezen van het artikel was: hoe kom je er op omdat te testen?
Een doodgewone ochtend op de redactie. De redacteurs dartelen door het gebouw. Tot plots iemand roept: "Hey, ik heb een idee! We drukken een revolver af en we zien of we er op de Eurostar met geraken!"

Feit, kranten willen altijd het meest spectaculaire in hun krant hebben staan. Maar er worden kansen geboden om mensen criminele feiten te laten plegen. "Kijk mensen zo makkelijk is het! En niemand zal het ooit ontdekken." Om te nu even te overdrijven, kunnen ze beter iedereen een wapen in handen geven, veel verschil zal het toch niet maken.
Als je iemand wil pijn doen of kwaad berokkenen, zal je wel altijd een manier vinden om het te doen. Toch vind ik dat psychopaten of mensen met slechte bedoelingen wordt gestimuleerd door deze 'ontdekking'. Je hoort al zo vaak dergelijke verhalen van mensen die andere vermoorden, die slechte bedoelingen hebben met de mensheid. Waarom dit dan stimuleren.
De wereld waarin we leven was al niet veilig en we maken hem alleen nog maar onveiliger!!!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2013, 09:40
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Dit is echt wel straf. Ik wist niet eens dat het kon. Ik had al wel eens van zo'n 3D-printer gehoord, maar ik dacht dat dit nog maar in een beginstadium vertoefde, en dus zeker nog niet te koop was voor particulieren. Dat je er dan nog wapens mee kan afdrukken, is helemaal gek. Het is inderdaad te hopen dat controlediensten op de een of andere manier in de toekomst zo'n wapens kunnen detecteren, al lijkt me dit niet gemakkelijk.

De uitvinder van het wapen is een Texaanse (toevallig?)student die oordeelt dat iedereen toegang moet hebben tot een wapen. Hoe je zoiets in je hoofd haalt snap ik niet. Hopelijk escaleert dit wapen-afdrukgedoe niet!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2013, 11:57
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
De technologie van de 3D-printer is al een hele tijd in ontwikkeling. Pas recent is deze technologie ook ('betaalbaar') beschikbaar voor de 'gewone' bevolking. Deze techniek wordt gebruikt voor allerhande doeleinden en de mogelijkheden zullen de jaren die volgen nog uitbreiden en goedkoper worden.

Jammer genoeg brengt zo'n technologie ook nadelen met zich mee. Zoals hier wordt weergegeven geeft het de kleine crimineel (of puberale ondernemer) een kans om met weinig tegenwerking en relatief goedkoop aan een wapen te geraken. Aangezien de blauwdrukken van dit wapen online beschikbaar zijn, zal het geen simpele taak vormen om het te verbannen van het internet, het te censureren.

Aangezien het wapen gemaakt is van een (voor de huidige apparaten) moeilijk of zelfs niet detecteerbaar materiaal, zullen de douanes, vlieghavens en dergelijke een snelle inhaalsbeweging moeten maken om het gevaar tegen te gaan.

Maar om eerlijk te zijn, criminaliteit vind en zie je overal. Als het geen plastieken wapen is dat men creëert door middel van een 3D-printer en een blauwdruk, zal men andere creatieve manieren vinden om anderen pijn en schade te berokkenen. Ik hoop alleen maar dat dit wapen anderen niet inspireert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.