actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2013, 09:31
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Jongetje (5) in VS doodt zusje (2) met kindergeweer

Een 2-jarig meisje uit de Amerikaanse staat Kentucky is gisteren doodgeschoten door haar 5-jarige broertje. Het jongetje deed dat met een geweer dat hij cadeau had gekregen.

Het geweer, van het kaliber .22, was speciaal ontworpen voor het gebruik door jeugdigen. Het jongetje had het vorig jaar cadeau gekregen en was gewend om ermee te schieten, aldus de lijkschouwer van Cumberland County, waar het incident zich voordeed.

Patroon
Volgens de autoriteiten stond het geweer van het kaliber .22 in een hoek en had niemand in het gezin erbij stilgestaan dat er nog een patroon in zat. De moeder was thuis ten tijde van het voorval, dat kort na het middaguur gebeurde. Het meisje werd overgebracht naar een nabijgelegen ziekenhuis, maar werd daar dood verklaard.

Volgens de lijkschouwer zal de politie de dood van de peuter behandelen als een ongeval.

Wapenwetgeving
De wapenwetgeving in de Verenigde Staten is aan felle kritiek onderhevig door een aantal recente, grootschalige schietpartijen. Een voorstel van president Obama om de wetgeving aan te scherpen, sneuvelde vorige week in het Amerikaanse parlement.

Bron: De Morgen 1/05/2013

Mening: Dit vooral wijst er nog maar eens op hoe gevaarlijk wapens zijn. Wapens horen niet thuis in onze huiskamer en al zeker niet in de nabijheid van kinderen. Ik stel mij de vraag waarom je als ouder een geweer koopt voor een 4-jarige. Een kind van vier jaar hoort te spelen met autootjes en blokken. Dus het moet vast en zeker geen geweer hebben om mee te kunnen schieten.
"Volgens de lijkschouwer zal de politie de dood van de peuter behandelen als een ongeval." Ik vind het goed dat het jongetje van vijf niet aansprakelijk wordt gesteld want hij beseft niet wat hij gedaan heeft. Wel vind ik dat de ouders de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Zij hadden het kind een geweer gegeven en het geweer niet veilig opgeborgen. Deze zaak had volledig kunnen voorkomen worden mits de ouders betere voorzorgsmaatregelen hadden genomen. Dat er in de Verenigde Staten geen strengere wapenwetgeving komt, betreur ik. Er zijn reeds vele volwassenen en kinderen gestorven. Hier moet echt een eind aan komen en een strengere wapenwetgeving is de eerste stap!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2013, 10:10
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Jongetje (5) in VS doodt zusje (2) met kindergeweer

Naar mijn mening hebben de ouders de dood van hun peuter volledig zelf in de hand gewerkt. Uiteraard zullen ze dit nooit gewild hebben, maar wat is in godsnaam de bedoeling van het geven van een geweer aan je kind van amper 5 jaar? Ik vraag me af wat de bevolking in Amerika uiteindelijk zal wakker schudden. Er zijn al zoveel schietpartijen in Amerika geweest, huishoudens die elkaar al dan niet per ongeluk van kant maken. Onder het mom van 'zich veilig voelen' heeft zowat elk huishouden in Amerika een of meerdere geweren. Momenteel vinden er heel wat debatten plaats omtrent de wapenwet in Amerika. Ik hoop dat men vroeg of laat toch inziet dat het zo niet verder kan.

Daarnaast heb ik onlangs iets horen vertellen over de NRA (National Rifle Association). Dit is een organisatie die opkomt voor het gebruik van wapens. Doordat deze organisatie erg veel geld heeft en zo machtig is, proberen ze er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat wapens gewoon verkocht mogen worden. Zo zou deze organisatie bovendien geld geven aan politici in de hoop dat er geen strengere wet tegen wapens komt. Wat mij betreft is dit het toppunt van machtsmisbruik. Misschien moet een kind van een NRA-lid maar eens een kogel door het hoofd krijgen, dan zullen ze misschien eindelijk eens inzien wat voor gruwelijke daden er verricht kunnen worden met zo'n simpel pistooltje dat zij promoten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st May 2013, 10:20
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Een kindergeweer Zo'n woord zou niet mogen bestaan. Kinderen horen inderdaad niet met geweren te spelen, niet in videospelletjes, laat staan met echte geweren.
Volgens de lijkschouwer was het jongetje gewend om ermee te schieten. Wat is er nuttig aan een jongetje van vijf leren schieten met een geweer. Hij heeft het verstand nog niet om te kunnen oordelen in welke situaties hij het geweer wel en niet mag gebruiken. Spijtig dat er altijd zoiets tragisch moet gebeuren om de ogen van de mensen te openen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st May 2013, 20:00
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Wie geeft er nu in godsnaam een geweer cadeau aan een bengel van 4 jaar, zelfs van de plastiek speelgoedgeweertjes vind ik niet kunnen dat kinderen hiermee spelen. Er zijn zoveel andere dingen die je cadeau kan geven en die weliswaar kindvriendelijk zijn, iets dat je van pistolen en geweren niet kan zeggen. Wat komt er van voort van kinderen die al van jongs af met zulk speelgoed spelen. Ik vind dat de wapenwetten niet streng genoeg kunnen zijn. Er zijn de laatste jaren al veel te veel gruwel daden gebeurd met schietpartijen. Bijna iedereen is tegen "Kindsoldaten" en een kind dan een geweer cadeau doen kan wel. Waar ligt hier de logica?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd May 2013, 13:23
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik heb dit nieuws gisterenavond op de radio gehoord. Volgens het bericht wist de jongen niet dat het geweer nog geladen was. Helemaal onzin! Er bestaan dus onverantwoorde ouders zijn die hun kinderen geweren geven en niet toezien op het gebruik hiervan. Een ouder met een beetje morele overtuiging zou het geweer toch opbergen of de kogels eruit verwijderen?
Dit incident zal het debat rond de wapenwet weer op gang brengen. En niet meer dan normaal! Terwijl wij vorige kerst een tablet, smartphone of andere dingen vroegen, kocht men in Amerika massaal geweren als kerscadau. Bij ons helemaal ondenkbaar, daar helemaal normaal.
De vergelijking van Carine met de kindsoldaten vind ik heel goed. Als men protest voert tegen de kindsoldaten, mag het niet normaal zijn dat men een kind van 5 jaar een geweer krijgt van zijn ouders. Ik hoop dat ook hiertegen een storm van protest komt en dat Obama zijn wil kan doordrijven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.