actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2013, 19:39
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Vlaamse boer verdient helft minder dan gemiddelde werknemer

Vlaamse boer verdient helft minder dan gemiddelde werknemer
Wie voltijds werkt in de Vlaamse landbouwsector verdient in 2013 gemiddeld 23.304 euro. Dat is 46 procent minder dan de gemiddelde loon- of weddetrekkende in Vlaanderen. Zo blijkt uit de jaarlijkse raming van de Boerenbond. De cijfers werden bekendgemaakt tijdens de Nazomerontmoeting van de Boerenbond.

Het aantal werknemers in de Vlaamse land- en tuinbouwsector zit al decennia in dalende lijn. Die daling zet zich volgens de raming van de Boerenbond ook door in 2013. Zo zakt het aantal voltijdse arbeidskrachten dit jaar wellicht tot 38.050 ofwel 3,3 procent minder dan in 2012 en ook bijna 10.000 arbeidskrachten minder dan het gemiddelde in de periode 2003-2007.

Te laag

Mocht Vlaanderen één grote boerderij zijn, dan zou die in 2013 een inkomen van 887 miljoen realiseren. Dat is 2,8 procent minder dan in 2012. Omgerekend bedraagt het inkomen in de sector dit jaar zo’n 23.304 euro. Dat is 46 procent minder dan het gemiddeld inkomen van de loon- en weddetrekkenden in Vlaanderen. 'Dat is te laag', zegt Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche. 'Ik maak me grote zorgen over de winstgevendheid van onze sectoren.'

Globaal genomen is voor 2013 sprake van een 'normaal jaar', aldus Vanthemsche. Zo is er sprake van een algemene omzetstijging van 4,5 procent, maar ook van een kostenstijging van 5,4 procent.

Diepvriesgroenten

Achter die algemene cijfers gaan grote verschillen schuil. Zo kenden de tomaten- en witlooftelers een bijzonder moeilijk jaar met prijsdalingen van 20 tot 30 procent. Voor wie diepvriesgroenten heeft, belooft het dan weer een goed jaar te worden, met een verwachte omzetstijging van 15 procent. In de sector van de dierlijke productie verwacht men een omzetstijging van 4,3 procent, maar ook is een verschil tussen de positieve resultaten in de melkveehouderijen (omzet +19 procent), de braadkippensector (+10 procent) en de negatieve resultaten in de eiersector (omzet -30 procent).

Het Nieuwsblad, 03/10/2013

Eigen mening: Als boeren zo weinig verdienen dan kan hun bedrijf niet overleven in deze maatschappij. Het is belangrijk dat er genoeg boeren zijn want we hebben het voedsel nodig. Ons bevolkingsaantal stijgt ook elk jaar. We kunnen wel dingen importeren van andere landen maar dan kost ons voedsel weer meer. Ik vind dat de boeren ofwel meer voor hun producten moeten krijgen of (meer) subsidies. Zij krijgen minder als een euro voor hun product terwijl dat in de winkel voor het driedubbele wordt verkocht. De helft minder dan de gemiddelde werknemer is wel heel weinig vind ik. En die mensen moeten ook hard werken om te overleven. Dan vind ik het schandalig hoe weinig zij verdienen als je weet hoeveel de topmannen van grote Belgische bedrijven verdienen en zij ook nog een opslagpremie krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.