actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 20:58
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Absolute meerderheid voor Recht en Rechtvaardigheid in parlement Polen

De conservatieve katholieken van de eurosceptische Recht en Rechtvaardigheid (PiS) hebben bij de Poolse parlementsverkiezingen van zondag de absolute meerderheid behaald in de Sejm, het Poolse Lagerhuis. De partij haalt 235 van de 460 zetels binnen, heeft de Nationale Kiescommissie dinsdag bekendgemaakt.

PiS wordt daarmee de eerste Poolse partij sinds de val van het communisme in 1989 die alleen kan regeren. Bovendien geniet de Sejm ook de steun van president Andrzej Duda, die in mei voor PiS verkozen werd.

PiS kennen we als de partij van Jaroslaw Kaczynski, die samen met zijn (bij een vliegtuigcrash gestorven) tweelingsbroer Lech Alexander de Poolse politiek beheerste halfweg het eerste decennium van deze eeuw. Toch wordt niet Kaczynski de nieuwe premier, maar schoof hij Beata Szydlo naar voren als het ‘nieuwe gezicht’ van zijn partij.

Oppositie

Het Burgerplatform van uittredend eerste minister Ewa Kopacz haalt 138 zetels binnen, en wordt na acht jaar aan de macht verwezen naar de oppositie. Twee nieuwe partijen halen 42 zetels binnen (de anti-establishmentbeweging van Pawel Kukiz) en 28 zetels (Nowoczesna, of Modern, van de neoliberaal Ryszard Petru).

Landbouwerspartij PSL, coalitiepartner van het Burgerplatform, overschreed nog net de kiesdrempel en is goed voor 16 zetels.

Links verdwijnt helemaal uit het nieuwe parlement, en dat is te wijten aan de onderlinge concurrentie tussen twee linkse formaties: de coalitie Verenigd Links bleef met 7,55 procent onder de drempel van 8 procent voor coalities, en de jonge partij Razem (Samen) deed het met 3,62 procent verrassend goed.

Net geen 51 procent van de Poolse kiezers ging stemmen.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151027_01941363
Datum: 27/10/2015


Mening:
Ik vind het alvast een mooi fenomeen dat een communistische partij niet meer aan de macht is in Polen. Wel vind ik het niet altijd even gezond voor een land dat een partij, in dit geval de conservatieve katholieken, een absolute meerderheid hebben gehaald. Positief hierin is dat dit een voortijdige val van een regering onwaarschijnlijk maakt, wat bijdraagt aan de politieke stabiliteit. Negatief is echter dat vele burgers die een ander partij genegen zijn moedeloos worden. Ze gaan redeneren dat ze eigenlijk net zo goed thuis kunnen blijven bij verkiezingen. Dit kan dan weer leiden tot vervreemding van de politiek.

Bij deze verkiezing stel ik me ook de vraag dat een conservatieve, nationalistische partij -die volledig aan de macht is in dit land- een positieve bijdrage kan leveren aan een Europese Unie dat nu al voor een verdeelt Europa staat. Ik hoop alvast dat ik hierin ongelijk krijg maar dit kan alleen de toekomst uitwijzen.
Wordt vervolgd ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.