actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2012, 12:51
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
18e-eeuws kasteel per ongeluk gesloopt

18e-eeuws kasteel per ongeluk gesloopt

Een 18e-eeuws kasteel in de buurt van Bordeaux is per ongeluk gesloopt, dat schrijft de Franse krant Sud-Ouest. De aannemer moest "Château Bellevue" grondig renoveren, maar bij de communicatie is een en ander fout gelopen. De eigenaar is in shock.

Het 18e-eeuwe "Château Bellevue" was eeuwenlang het architecturale meesterwerk van het Franse dorpje Yvrac, ten oosten van Bordeaux. De dorpsbewoners waren dan ook verbaasd toen het kasteel plots werd gesloopt. "In een paar dagen was het volledig afgebroken", aldus een van de buren in Sud-Ouest.

"Ik wist helemaal niet dat mijn kasteel werd gesloopt", aldus de Russische eigenaar. "Ik ben helemaal in shock." De Russische zakenman had een Poolse aannemer ingehuurd om zijn pas gekochte kasteel grondig te renoveren. Door een communicatiefout hebben de arbeiders echter het kasteel tot op de grond afgebroken.

De Rus heeft alvast verzekerd dat hij het kasteel volledig wil heropbouwen. Naar verluidt zouden de werken binnen de twee jaar al afgerond kunnen zijn. Hij gaat niet op zoek gaan naar de exacte verantwoordelijke van de fout, "le mal est fait", klinkt het.

De plaatselijke burgemeester is alvast niet te spreken over de sloop van het kasteel. "Ze hebben hier een 18e-eeuws kasteel gesloopt alsof het een tuinhuisje was", zegt hij. "Terwijl er enkel een bouwvergunning was voor een renovatie." Hij heeft een onderzoek geopend naar de zaak.

bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...teel_afgebroken

mening :

18de-eeuws kasteel per ongeluk gesloopt.

Moest het niet zo triest zijn, dan zou je er mee kunnen lachen.
Maar het stemt toch vooral tot nadenken hoe mensen omgaan met hun geschiedenis, met hun architecturaal erfgoed.

Daarnaast is het verwonderlijk dat in de eeuw van ongekende mogelijkheden op gebied van communicatie een stuk erfgoed verloren gaat omwille van een foutieve communicatie (tussen een Russische eigenaar en een Poolse aannemer over een project in Frankrijk).

En is er in Frankrijk dan niemand die sloop- en renovatiewerken opvolgt?
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.

Laatst aangepast door H*ndrik.Peeters : 1st December 2012 om 12:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2012, 14:59
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Waarom neemt de Rus ook een Poolse aannemer? Dat is toch vragen voor onheil, je weet hoe Polen qua 'bouwkunsten' gekend zijn. Ik vind het eigenlijk wel grappig, maar ik kan me inbeelden dat het voor de dorpsbewoners en de Russische eigenaar een minder grappige zaak is! En volgens mij zit de Rus er 'warmpjes in', anders zou hij het niet laten heropbouwen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2012, 15:24
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Dit lijkt mij een zeer vreemde situatie. In het artikel staat dat het kasteel in enkele dagen volledig werd afgebroken... Konden de dorpsbewoners van Yvrac dan niemand aanspreken of verwittigen? Of lag het kasteel misschien heel afgelegen en kon niemand de "bouwwerken" op de voet volgen? En aangezien het om een renovatie ging, moeten er toch ook wel afspraken gemaakt zijn in verband met de manier waarop ze het kasteel zouden renoveren? Zoals de situatie in het artikel wordt beschreven, lijkt het wel alsof het volgende gesprek zich heeft afgespeeld:

Russische eigenaar: "Kunnen jij en je team dit kasteel renoveren?"
Poolse aannemer: "Oké"
Russische eigenaar: "Dankuwel"

En waarom wil de Russische eigenaar niet onderzoeken wie de exacte verantwoordelijke voor deze gigantische fout was? Oké, je kan de tijd niet terugdraaien en het kasteel zal gesloopt blijven, maar dit kan toch helpen om dergelijke - zeldzame - situaties in de toekomst vermijden. Het lijkt wel alsof het de eigenaar helemaal niets kan schelen dat hij miljoenen kwijt zal zijn door het kasteel opnieuw op te bouwen.

@Cedric:
Wat is er mis met de Poolse bouwkunst?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2012, 15:37
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Niels, ik zal het even verduidelijken met een eigen ervaring. Let op, ik heb niets tegen Polen, maar dit vond ik toch 'opvallend'.

Kennissen van mijn ouders gingen hier in Geel een appartementen zetten. De aannemer vroeg of ze het erg vonden dat hij met Poolse bouwvakkers werkte, aangezien deze voordelig zijn qua uitbetaling. De kennissen van mijn ouders vonden dit oké, maar er waren een hoop problemen met de bouw van deze appartementen. De bouwvakkers kwamen dronken aan op de werf, installeerden de keuken in een nog niet waterdicht gebouw, metselden muren scheef, ...

Of misschien waren het enkel deze bouwvakkers, maar dat denk ik niet. Het is een 'vooroordeel' dat mensen over elkaar hebben. Ik zeg niet dat dit van mij juist is (zoals ik al zei, een 'vooroordeel'), maar dat is volgens mij toch een algemeen beeld dat we hebben over Polen? Dat ze al eens te diep in het glas durven kijken? Net zoals wij Belgen nogal eens achter 'jonge meisjes' aanzitten. Want ik ben er zeker van dat wij zo in het buitenlands nieuws komen!

Polen = drank, Belgen = pedofielen. Of zit ik hier verkeerd?

(Het zijn allemaal vooroordelen die we hebben over elkaar. Vooroordelen zijn er nu eenmaal en die zijn niet weg te denken. Een vooroordeel is zeker geen aanval op een bepaalde bevolkingsgroep. Mijn vooroordeel over dit onderwerp haal ik uit hetgeen ik zie op de televisie, wat ik lees in de krant, ...)

Laatst aangepast door c*dric.willemsen : 1st December 2012 om 15:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.