actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 00:20
J*nas.De.Mey J*nas.De.Mey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 44
Eén op de drie zwangere vrouwen drinkt alcohol

Tijdens de zwangerschap blijft een op de drie vrouwen drinken, en een op de tien rookt. Dat blijkt uit een recente studie van professor Hoppenbrouwers (KUL). Maar zelfs kleine hoeveelheden kunnen een risico inhouden. Daarom wordt er een nieuwe sensibiliseringscampagne gestart: ‘De mooiste start begint met een stop’.
Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) stelde de campagne voor. ‘Zelfs kleine hoeveelheden kunnen een risico inhouden’, aldus de minister. ‘Alcohol wordt in deze campagne op dezelfde hoogte gesteld als tabak en andere drugs. Ze zijn alle drie gevaarlijk, maar dat ook alcohol gevaarlijk is, is minder bekend. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf nog gehoord dat schuimwijn minder gevaarlijk zou zijn dan andere dranken. Dat klopt natuurlijk niet, en met deze duidelijke campagne willen we dergelijke misverstanden de wereld uit helpen.’

Opvallend: uit de studie van Hoppenbrouwers blijkt ook dat het voornamelijk hoogopgeleide vrouwen zijn die tijdens de zwangerschap nog een glaasje drinken. Meer dan een derde van de vrouwen met een diploma hoger onderwijs heeft tijdens de zwangerschap gedronken.

Dat zou te maken hebben met dubbelzinnige signalen van dokters en gynaecologen. Een van de experts, Rita Verrando, had het over onze ”cavacultuur”. ‘Alcohol is een sociaal aanvaarde drug, maar heeft net als alle andere drugs ook een invloed op de fertiliteit. Dat wordt echter te weinig duidelijk gezegd.’

De campagne - een initiatief van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen, Kind en Gezin en het Vlaams instituut voor gezondheidspromotie en ziektepreventie - wil ondubbelzinnig wijzen op de gevaren van alcohol, drugs en tabak.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121025_00347509

Eigen mening:
Eerst en vooral zou ik graag willen zeggen dat ik dit artikel gekozen heb omdat een kennis van me haar kind is kwijtgeraakt als rechtstreeks gevolg van alcohol drinken (en roken) tijdens de zwangerschap.

Er zijn twee vragrn die ik mij stel als ik iemand zie of over iemand horen praten die rookt en/of drinkt tijdens haar zwangerschap. De eerste vraag zijnde "Waarom?" en de tweede "Hoe kun je in godsnaam zeggen dat je van je kind houdt als je dat doet". Je weet dat het slecht is voor een kind dus als je kiest om te roken of om alcohol te nuttigen tijdens een zwangerschap dan weet je maar al te goed wat je dat kind kan doen (en zo niet, dan ben je misschien helemaal niet geschikt om een kind op te voeden). In alle eerlijkheid vind ik dat roken en alcohol nuttigen ronduit verboden moet zijn voor zwangere vrouwen. Dat je je eigen lichaam wil kapot maken met (sociaal acceptabele) drugs is mij een worst (leven en laten leven). Het risico lopen dat je ongeboren kind voor de rest van zijn leven met gezondheidsproblemen kampt (of ronduit nooit geboren wordt), wil ik als ouder niet op mijn geweten hebben.

Ja, ik weet dat er mensen zijn die een rook- en/of alcoholverslaving hebben. Maar is het (tijdelijk) stoppen hiermee dan geen kleine prijs voor een grotere kans op een gezond kind?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.