actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2010, 17:34
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Reuzeharing van drie meter lang gevonden in Zweden

STOCKHOLM - Een wandelaar is in een Zweeds visserdorpje Bovallstrand op een aangespoelde vis gestuit. Dat zou niet bijzonder zijn, mocht het niet gaan om een zogenaamde Haringkoning van wel drie meter lang.

* Reuzeharing van drie meter lang gevonden in Zweden
* Reuzeharing van drie meter lang gevonden in Zweden
* Reuzeharing van drie meter lang gevonden in Zweden
* Reuzeharing van drie meter lang gevonden in Zweden

Reuzeharing van drie meter lang gevonden in Zweden

afp

* Vorige
* Volgende

Het is al 130 jaar geleden dat de Regalecus glesne, naast Haringkoning ook wel riemvis genoemd, is waargenomen in het land. De lange vissoort, die tot dezelfde klasse als de gewone haringen behoort maar tot 10 meter lang kan worden, zou aan de basis liggen van de vele legendes over zeeslangen.

Vinder Kurt Ove Eriksson doet zijn verhaal in de krant Svenska Dagbladet. 'Ik zag iets groots bij het water. We dachten dat er een groot stuk plastic lag. Maar toen we dichterbij kwamen realiseerden we ons dat het om een wel heel uitzonderlijke vis ging.'

Deze grootste soort van alle beenvissen (een klasse waartoe niet de kraakbeenvissen als haaien behoren) leeft op grote diepte, tot zelfs 1000 meter onder de zeespiegel. De laatste keer dat dit beestje werd waargenomen in Zweedse wateren, was is 1879. Er is voorts niet veel geweten over deze dierenkoning.

Datum: 11/05/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik zou wel graag willen weten of deze vis aangespoeld is omdat hij van habitat veranderd of omdat het toeval is. Het is natuurlijk spijtig dat de vis dood is maar het is wel altijd fijn om zo'n indrukwekkend dier eens te kunnen zien en te bestuderen. De normale habitat van deze vissoort is zo'n 1000 meter onder de zeespiegel. Vreemd dat hij opeens aanspoelt in een haven. Zou deze soort stilaan meer naar de kust gaan leven? Het zou me verbazen maar zou het niet kunnen? Het zou wel fijn zijn mocht ik het weten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.