actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2012, 09:58
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Schooldirecteur maakt verkiezingsfilmpje in klas

Schooldirecteur maakt verkiezingsfilmpje in klas
Opnieuw N-VA’er die beroep gebruikt voor campagne

dinsdag 09 oktober 2012, 03u00
Auteur: Kim Clemens



Het filmpje van directeur Patrick Engelen (foto) werd zelfs vertoond tijdens de les. ‘De school gebruiken om stemmen te ronselen, kan niet’, zegt het katholiek onderwijsbestuur.

Het filmpje van directeur Patrick Engelen (foto) werd zelfs vertoond tijdens de les. ‘De school gebruiken om stemmen te ronselen, kan niet’, zegt het katholiek onderwijsbestuur.



GEEL - Na de Eeklose N-VA-dokter Rudi Desmet ligt nu ook schooldirecteur Patrick Engelen (49) uit Geel onder vuur met zijn verkiezingscampagne. De N-VA’er nam een verkiezingsfilmpje op in een van zijn klaslokalen.

Met een zwarte pruik en op de tonen van AC/DC’s Highway to hell zet Patrick Engelen zijn boodschap in de verf: stem N-VA. Niet meteen het meest professionele, maar wel een zeer omstreden verkiezingsfilmpje. Op de achtergrond prijkt immers een schoolbord; de directeur van Vrije Basisschool De Regenboog uit Geel maakte de video in een van zijn klassen.

‘Buiten de lesuren, weliswaar’, reageert Engelen. ‘De bedoeling is om mijn doelpubliek te bereiken: iedereen met wie ik als oud-leider en oud-leerkracht in contact ben gekomen. Ik vind niet dat ik te ver ben gegaan.’

Daar is het Katholiek Onderwijsbestuur Regio Zuiderkempen niet zo zeker van. ‘Er mag geen enkele koppeling zijn tussen de school en de politieke overtuiging van het personeel. De school als achtergrond gebruiken in een video is dan ook niet gepast’, zegt afgevaardigd bestuurder Vic De Schepper. ‘De school gebruiken om stemmen te ronselen, kan niet. We zullen de zaak onderzoeken.’

Gisternamiddag liet het onderwijsbestuur het filmpje al verwijderen van YouTube.

De video kwam ook aan bod in de lessen van het vijfde en het zesde leerjaar van De Regenboog. Volgens de directeur gebeurde dat samen met filmpjes en drukwerk van andere partijen. ‘Het filmpje paste in een lessenreeks over campagne voeren, zowel naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen als de verkiezingen voor de leerlingenraad. De jongeren mochten zich kritisch uitlaten over wat ze te zien kregen. Voor mij was het ook interessant om te weten of het filmpje aanslaat bij de jeugd’, aldus Engelen.

‘Ook dat zullen we bekijken’, verzekert Vic De Schepper.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121008_00326954

eigen mening:
Ik vind het echt schandalig dat zoiets gebeurt.
Als schooldirecteur is het één van je taken om steeds je neutraliteit te behouden en dit zeker op politiek vlak. Je leerlingen aanzetten tot een bepaalde politieke mening of jouw eigen mening te sterk overbrengen, is echt absoluut niet de bedoeling.
Het kan toch echt niet dat deze schooldirecteur niet van deze regel op de hoogte was en dacht dat hij er ongestraft mee kon wegkomen?
Ik hoop dat dit grondig wordt onderzocht en dat hij een gepaste straf bekomt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2012, 17:04
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Politiekers doen er alles aan om 'origineel' uit de hoek te komen, dat is nu wel duidelijk geworden de voorbije weken. Een dokter gebruikt zijn patiënten (http://www.standaard.be/artikel/det...772&word=dokter) en een leerkracht gebruikt zijn leerlingen. Wie weet wat komen we deze week nog te weten...
Ik begrijp dat politiekers reclamecampagnes houden, dat hoort er nu eenmaal bij. Ik stoor me er gewoon mateloos aan dat ze profiteren van hun beroep/positie om reclame te maken. In deze tijden wordt er misbruik gemaakt van het fenomeen 'iedereen kent iedereen'. Ik vraag me af of volgende maand iedereen ook nog zo vriendelijk zal zijn.
Vorige week vond ik een campagnefolder in onze brievenbus die speciaal ontworpen was voor Chiroleden. Is het nu echt nodig om zelfs de jeugdbewegingen erbij te betrekken? Het lijkt wel of politiekers last krijgen van 'verkiezingskoorts'. Ze verstikken de mensen bijna met hun campagnes en persoonlijk heeft dit bij mij het averechtse effect.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2012, 08:51
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
VRT overdrijft met verkiezingen

BRUSSEL - Als de tv-programma's over de gemeenteraadsverkiezingen u de oren uitkomen, bent u niet alleen. Zelfs politici storen zich aan het ‘bombardement' aan programma's dat de VRT op Vlaanderen loslaat.

Het actualiteitenmagazine Terzake op Canvas gaat deze week elke avond over de gemeenteraadsverkiezingen, en op Eén is er nog tot vrijdag De laatste ronde met Studio Brussel-presentator Sam De Bruyne. De voorbije weken was er op Eén ook Het grote debat, kon je twee weken lang kijken naar Niet tevreden, stem terug, was er een op jongeren gericht programma De 327 en besteedde ook Villa Vanthilt aandacht aan de stembusgang van 14 oktober. Ook de VRT-radiozenders doen mee. Radio 1 trekt zelfs met een heuse autocar het land rond.
[...]

http://www.standaard.be/artikel/det...121009_00328658

Ook bij de VRT gaat het erover. Mensen worden overspoeld door programma's over de verkiezingen. Net zoals Evelien al heeft gezegd, heeft het een averechts effect. De essentie van de boodschap verdwijnt omdat er gewoon veel te veel debatten zijn. Vroeger wist je na enkele debatten voor welke partij je was, maar nu kan je niet meer volgen.
Een verkiezingsfilmpje maken in de klas... Ik vind het goed dat de verschillende partijen opkomen voor zichzelf, maar er zijn grenzen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.