actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2011, 19:15
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Katholieke kerk trekt 247 nieuwe leden aan

Katholieke Kerk trekt 247 nieuwe leden aan

dinsdag 19 april 2011, 18u00 Bron: belga Auteur: edm

Minstens 247 volwassenen kiezen er dit jaar bewust voor toe te treden tot de katholieke Kerk. Ondanks de kerkcrisis is dit een nieuw record. Dat meldt het christelijke opinieweekblad Tertio in zijn editie van woensdag.

De Belgische kerk verwelkomt 152 catechumenen die in de paasnacht het doopsel, het vormsel en de eerste communie ontvangen. Daarnaast zijn er minstens 95 volwassenen die als kind werden gedoopt, maar niet gevormd.

Naast de kerkverlaters en ‘ontdopingen’, is er dus ook sprake van een toenemend aantal volwassenen dat het christelijke geloof (her)ontdekt. In 2008 waren er in ons land 164 volwassenen die gedoopt en gevormd werden, in 2009 waren het er in totaal 154 en in 2010 stond de teller op 216.

Opvallend is dat er ten zuiden van de taalgrens duidelijk meer nieuwe volwassen katholieken zijn dan in Vlaanderen. Uit de rondvraag van Tertio blijkt ook dat het merendeel van de catechumenen van vreemde origine is. Het zijn migranten die de Europese kerk een nieuwe adem geven. Dat er niet zoveel autochtonen tussen de volwassen doopkandidaten voorkomen, komt volgens Tertio omdat de meesten als kind werden gedoopt.

Korte toelichting:

Toen ik deze titel las van dit artikel en dus voordat ik dit artikel las had ik mij meteen de vraag gesteld: Hoe kan dit nu dat de kerk zo veel nieuwe leden heeft in deze kerkcrisis? Ik dacht meteen aan vele migranten die willen toetreden tot de kerk, en inderdaad ik zat meteen raak. In het artikel komt zowel de kerkcrisis als de migranten aan bod. Ik vond dit wel grappig dat ik meteen een soort synthese in mezelf aan het maken was en dat ik tijdens het lezen van het artikel min of meer bevestiging kreeg! Was dat bij jullie ook zo? Of stelden jullie zich meteen vragen bij iets anders? Wat vinden jullie hier eigenlijk van dat de kerk ondanks zo veel kritiek nog zo veel 'succes' heeft? Laat maar horen!
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.