actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2016, 09:53
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
5 euro betalen om de EU binnen te mogen? Europa wil binnenkomende reizigers scherper

De Europese Commissie wil de controle op wie de EU binnenkomt fors aanscherpen. Alle reizigers voor wie geen visumplicht geldt worden verplicht hun bezoek vooraf te registreren. Verdachte personen kunnen op die manier geweerd worden. Dat schrijft de Volkskrant.

Het voorstel dat de eurocommissarissen Frans Timmermans (Betere Regelgeving) en Dimitris Avramopoulos (Migratie) vanmiddag presenteren, moet terrorisme, mensensmokkel en illegale migratie tegengaan. De Verenigde Staten kennen al langer een dergelijk systeem, ESTA. Volgens betrokkenen kost het nieuwe registratiesysteem eenmalig 200 miljoen euro, daarna 80 miljoen per jaar om het operationeel te houden. Die kosten worden gedekt door de 5 euro die elke reiziger betaalt voor de verplichte aanmelding.

De terreuraanslagen in Europa afgelopen jaren toonden aan dat het relatief eenvoudig is om de EU binnen te komen. Dit voorjaar al beloofde de Commissie voorstellen om de controles aan de buitengrenzen aan te scherpen. "Dat zijn belangrijke bouwstenen voor de veiligheid van onze burgers", zei commissaris Julian King (Veiligheid) onlangs.

Checken in databanken
Het nieuwe reis- en autorisatiesysteem oogt eenvoudig op papier. Iemand uit een niet-EU-land die Europa wil bezoeken, dient vooraf elektronisch een vragenlijst in te vullen. De betrokkene moet onder meer zijn naam, leeftijd, geboorteplaats, paspoortnummer en het doel van de reis opgeven, alsook vragen beantwoorden over zijn gezondheid. De aanvraag kost 5 euro en zou 5 tot 10 minuten in beslag nemen.

SHARE
De terreuraanslagen in Europa afgelopen jaren toonden aan dat het relatief eenvoudig is om de EU binnen te komen
De zo verkregen informatie wordt direct gecheckt in bestaande EU-databestanden als die van Europol, het Schengen Informatie Systeem en Eurodac (asielzoekerregistratie). Vrijwel onmiddellijk krijgt de reiziger de melding of zijn reisverzoek op problemen stuit of niet. De Commissie denkt dat bij ruim 95 procent van de verzoeken 'het lampje op groen springt' (geen problemen). Een goedgekeurde aanvraag blijft vijf jaar geldig.

Bij de grens wordt de reiziger sowieso gecontroleerd. Het nieuwe registratiesysteem, waartoe de douanier toegang heeft, is een extra controlelaag. Het is en blijft een besluit van de lidstaat waar de reiziger naartoe wil, om de toegang te weigeren. Die kans is groot bij een negatieve melding uit het nieuwe systeem.

Vanaf 2021
In 2014 kwamen 30 miljoen mensen die geen visum nodig hadden naar de EU en andere Schengenlanden. De Commissie voorziet voor 2020 bijna 40 miljoen visumvrije reizigers. Bezoekers die wel een visum nodig hebben, worden bij hun aanvraag gecontroleerd.

Het nieuwe registratiesysteem krijgt een plek bij het net opgerichte Europese Grensagentschap. Dat zal bijna 90 extra mensen moeten aantrekken, oplopend tot mogelijk 250 nieuwe medewerkers na 2020.

SHARE
Afhankelijk van de relatie die Groot-Brittannië tegen die tijd met de EU heeft, kan de verplichte reisaanvraag dan ook voor Britse toeristen en zakenlieden gelden
De nieuwe registratie treedt als het aan de Commissie ligt in 2021 in werking. Afhankelijk van de relatie die Groot-Brittannië tegen die tijd met de EU heeft, kan de verplichte reisaanvraag dan ook voor Britse toeristen en zakenlieden gelden. Brussel vreest dat Londen de onderhandelingen over het voorstel zal vertragen zo lang het nog lid is van de EU.

Op het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) kon men nog niet reageren op het concrete voorstel, aangezien de details pas vandaag worden voorgelegd. Maar over de contouren is men het wel eens. "Voor ons ligt de sleutel van een performant Europees veiligheids- en antiterreurbeleid in de versterking van controlesystemen aan buitengrenzen gecombineerd met goede uitwisseling van info tussen veiligheidsdiensten", zegt woordvoerder Olivier Van Raemdonck.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/5...leren-b6809d9b/

Mening: Ik vind het goed dat men de mensen die de EU binnenkomen worden geregistreerd. Ik had het hierover nog niet zo lang geleden met mijn moeder dat ze iedereen zouden moeten registreren zodat men weet wie en wat er in Europa binnenkomt. Zo kan men ook de achtergrond nachecken en eventuele radicalisering al voorkomen of vermijden.
Ik vind het ook een goed gegeven dat de kosten worden gedrukt doordat de reizigers zelf 5 euro moeten betalen. Anders kwam er nog meer opstand tegen deze personen...

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 16th November 2016 om 10:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2016, 10:49
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
5 euro betalen om de EU binnen te mogen?

Het is inderdaad goed te weten wie er de Europese Unie binnen komt en waarom, maar wie gaat al deze data kunnen checken. Er worden inderdaad jobs gecreëerd en geld wordt ingezameld waarvoor ik het volledig eens ben met de voorgaande mening. Maar al deze data kunnen toch nooit worden gecontroleerd. Er zijn miljoenen die dagelijks de grens naar een EU-land oversteken. Waarop gaat men zich in die enorme lijst op baseren? Hoe gaat men gegevens selecteren en controleren? Gaat men dat doen op basis van reden. De reden waarom iemand naar de EU komt? Sorry, maar ik vrees dat als men op deze manier terroristen wil controleren, men niet echt ver gaat geraken. Men kan namelijk snel een schuilnaam aanmaken, vervalste paspoorten, etc. Deze criteria kunnen en zullen omzeild worden. Wie gaat controleren als er iemand van bijvoorbeeld de Verenigde Staten naar Barcelona gaat met als opgegeven reden 'kust- en cultuurtoerisme'. Niemand gaat die persoon opsporen, volgen en werkelijk navragen waarom hij/zij hier is. Dit is nu een stom voorbeeld, maar zo gaan er miljoenen redenen zijn die op een jaar worden opgegeven.

Wat ik wel positief vind, is net zoals de terreurlijst, dat er namen kunnen opduiken en onderschept worden. Men kan wel proberen terroristen op te sporen en als dat lukt, heeft dit zijn dienst bewezen. Ik vind het een goede en sterke actie, maar ik er niet van overtuigd dat deze veel verschil zal gaan maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.