actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 15:18
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Topman katholiek onderwijs: "Hou leerlingen tot 18 uur op school"

Topman katholiek onderwijs: "Hou leerlingen tot 18 uur op school"

Walter Buijs, voorzitter van vijftig scholen in het bisdom Mechelen-Brussel, pleit voor een revolutionaire hervorming van het onderwijs, om zo komaf te maken met schoolmoeheid, spijbelgedrag en uitval zonder diploma.

Tot zijn voorstellen behoren: geen Latijn meer in het eerste jaar secundair, coaches voor elke leerling en school tot 18 uur 's avonds.
"In de jaren zestig was er avondstudie tot halfzeven", licht hij dat laatste voorstel toe. "Dat zat propvol, ook al zat mama thuis te wachten. Nu is mama zelden thuis, maar is de avondstudie leeg. De enige leerlingen die tegenwoordig moeten nablijven, zijn zij die achterstand hebben opgelopen. Die groep ziet de extra begeleiding als een straf."

Langer op school blijven kan ook probleempubers helpen, meent Buijs. "We moeten beseffen dat er van kansarme kinderen thuis niets zal komen. Zij spijbelen in eigen huis. Ze doen niks, terwijl ze intelligent genoeg zijn. Door hen langer op school te houden en met ze te praten, kunnen we die spiraal van uitval doorbreken."

datum: 13/10/12
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...op-school.dhtml

eigen mening:
Ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn. Je kan de jaren zestig niet meer met nu vergelijken. Leerlingen vinden een schooldag nu al vrij lang en je kan het ze ook niet kwalijk nemen. De meeste leerlingen volgen 7 ŕ 8 uren les en er wordt altijd verwacht dat ze goed opletten. Als ze dan nog eens 2 uur langer naar school moeten gaan, duurt een schooldag wel heel lang.
Langs de andere kant ben ik het er wel mee eens dat er iets aan schoolmoeheid, spijbelgedrag en het uitvallen zonder diploma moet gedaan worden. Maar ik weet niet of dit dan de goede oplossing is. Je kan een mogelijkheid aanbieden om tot 17u in de studie te blijven, maar dit mag zeker geen verplichting zijn. Dan is er ook een leerkracht aanwezig die de leerlingen eventueel kan helpen. Zo krijgen de kansarme kinderen ook meer kansen, maar ik denk niet dat dit voor iedereen nodig is.
Zijn ander voorstel is om elke leerling een coach te geven en op zich is dit een goed idee. Zo heeft elke leerling een persoonlijk hulplijn, maar is dit haalbaar? De meeste leerkrachten hebben hun handen al vol met goede lessen voor te bereiden, testen opstellen, taken verbeteren, vergaderingen bij te wonen, ... dat het misschien wat veel wordt om nog eens coach te zijn van enkele leerlingen.
Zijn derde en laatste voorstel is om Latijn te schrappen in het eerste jaar secundair en dit vind ik ook niet zo'n goed idee. Die leerlingen die deze richting willen volgen, kunnen best zo snel mogelijk beginnen met het aanleren van het Latijn. Een taal leren kost tijd en als ze deze tijd gaan inperken, gaat ook de kennis van het Latijn achteruit gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2012, 16:26
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
"Hou leerlingen tot 18 uur op school"

Met de meeste dingen ben ik het eens met Tinne. Een mens, laat staan een puber, kan toch niet voor tientallen uren constant opletten. Oké, in China gaan ze soms ook meer als tien uur naar school maar zij krijgen wel twee uur slaaptijd. Zoals Tinne schreef, laat de mogelijkheid open om jongeren naar de studie te laten komen maar verplicht ze niet. Ik denk dat dat alleen maar een averechts effect gaat geven.
De oplossing voor schoolmoeheid, spijbelgedrag en het uitvallen zonder diploma moet nog uitgevonden worden denk ik. Deze problemen zijn van alle tijden maar de problemen komen misschien wel meer en meer voor. Ik weet echter ook geen oplossing.
Het ander voorstel om elke leerling een coach te geven, heeft goede en slechte kanten. Elke leerling moet zeker en vast geholpen kunnen worden! Omdat er minder leerkrachten zijn als leerlingen zijn, zullen er meerdere leerlingen dezelfde leerkracht/coach hebben. Als er dan een strubbeling is tussen coach en leerkracht of tussen twee leerlingen van hetzelfde groepje is het weer een moeilijke zaak. De slechte kant is (zoals Tinne schreef): heeft elke leerkracht wel genoeg tijd om hier goed mee bezig te zijn? Tenslotte als coach moet je genoeg tijd steken in die leerlingen en als dat dan niet lukt, vind ik het eigenlijk geen goede optie om coaches aan te stellen. Dan heeft het geen nut dat de leerlingen een coach hebben want hij/zij heeft toch niet genoeg tijd.
Het derde en laatste voorstel om Latijn te schrappen in het eerste jaar secundair vind ik dan wel een goed idee. Ze willen toch heel de eerste graad gelijk maken voor iedereen dus waarom niet? En latijn kan je in het tweede jaar ook nog perfect aanleren, denk ik. Dus met dit voorstel ben ik akkoord, maar er zullen wel een heleboel tegenstanders zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.