actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2011, 12:39
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
China legt roken in films aan banden

China legt roken in films aan banden

De Chinese autoriteiten hebben de filmwereld en de televisie opdracht gegeven om scènes waarin wordt gerookt fors te verminderen. China wil voorkomen dat mensen, en dan vooral jongeren, door de beelden tot roken worden aangemoedigd. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua zondag gemeld.

Scènes met rokende jongeren worden verboden in films en televisieseries, aldus Sarft, de staatstoezichthouder op de filmwereld en de televisiezenders. Andere scènes waarin wordt gerookt moeten zo kort mogelijk zijn. Bij een onderzoek onder 11.000 middelbare scholieren gaf bijna 33 procent te kennen dat ze een sigaret wilden proberen nadat ze acteurs of actrices hadden zien roken, meldde Xinhua.

300 miljoen rokers
China telt inmiddels 300 miljoen rokers en dat aantal groeit alleen maar. Daarnaast ademen ongeveer 738 miljoen Chinezen, onder wie 182 miljoen kinderen, de rook van anderen in, aldus berekeningen van de overheid. Roken is sociaal geaccepteerd: bij een begroeting is het bijvoorbeeld normaal iemand een sigaret aan te bieden. En in openbare gelegenheden, zoals restaurants en kantoren, mag nog steeds worden gerookt.

Voor tabaksfabrikanten ligt in Azië dan ook een flinke groeimarkt, omdat veel inwoners nog niet bezig zijn met de gezondheidsgevolgen van roken. Uit eerder onderzoek van de Chinese onderzoek bleek dat in 2005 1,2 miljoen Chinezen stierven aan de gevolgen van roken. De verwachting is dat het aantal aan roken gerelateerde sterfgevallen in 2030 zal zijn opgelopen naar 3,5 miljoen mensen per jaar. (anp/mvdb)

Bron:

Het laatste nieuws - - 13 februari 2011

Mening:

Mij lijkt dit een goede regel, niet zozeer om roken te bannen uit de wereld. Dit zou wel een mooi gevolg kunnen zijn. Waarschijnlijk is het al te merken aan deze reactie maar ik ben dus een enorme tegenstander van roken. Dat films invloed hebben op kinderen is algemeen geweten, dus ook zaken die in de film voorkomen zoals roken overgenomen kunnen worden. Dat dit nu in China zo is, is een goed begin. De rest van de wereld kan het voorbeeld volgen en zo nog meer zorgen voor een daling van het aantal rokers en vooral de gevaren voor de niet-rokers die alle schadelijke stoffen ook mee inademen (passief roken). Vooral dat is voor mij een zeer storend gegeven, ik heb op zich helemaal niets tegen rokers maar wel met het feit dat zij door hun stomme beslissing om er met te starten ook mensen kunnen raken die er helemaal niet voor kiezen.

Dat roken tegenwoordig bezig is bij het marginale te behoren is daarvan dan ook weer een 'logisch' gevolg. Maar wanneer je de cijfers van China bekijkt dan weet je genoeg. Er zijn 300 miljoen rokers maar 800 miljoen mensen hebben er last van.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2011, 13:32
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik vind het ook een goed idee om roken zo weinig mogelijk te vertonen in films, maar helemaal verbieden vind ik dan weer overdreven. Het blijft iets wat veel mensen doen en dat maakt een film soms realistischer. Ik denk ook niet dat deze maatregel het aantal rokers in China zal verminderen, daarom denk ik dat de Chinese overheid zich beter kan bezighouden met roken op openbare plaatsen te verbieden, zoals in veel westerse landen het geval is. Dit werpt volgens mij veel meer vruchten af, dan roken in films verminderen. Bovendien blijft op deze manier ook de niet rokende bevolking van vele gezondheidsproblemen gespaard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.