actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2011, 11:15
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Make-uplijn voor jonge meisjes: schattig of verontrustend?

Make-uplijn voor jonge meisjes: schattig of verontrustend?

Sinds de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart de speciale cosmeticalijn voor 8 tot 12-jarigen op de markt brengt, barst de discussie over make-up op jonge leeftijd weer volop los. Vanaf welke leeftijd horen meisjes met lipglos of oogschaduw te flaneren?

De eco-vriendelijke make-up van GeoGirl, bedoeld voor lagereschoolkinderen, schijnt een gat in de markt. Voor het eerst hoeven prille tieners niet meer stiekem in mama's beautycase te rommelen, maar kunnen ze teren op een eigen gamma met kleurtjes, kalmerende crèmes en blush. Het doel heiligt de middelen, want kinderen leer je, volgens de fabrikant, maar beter op een 'verantwoorde manier hoe ze met cosmetica en beauty-verzorgingen om moeten gaan'.

Niet iedereen is het daar mee eens. Sinds de lancering krijgt de fabrikant heel wat kritiek te verduren. Enkele argumenten waarom meisjes niet te snel hun huid moeten besmeren:

1. Make-up is verslavend. Jonge meisjes zijn, volgens de fabrikant, de ideale doelgroep. Al op zesjarige leeftijd beginnen ze mama te imiteren met make-up. Eens daarvan geproefd, willen ze meer. 'Best gevaarlijk', stellen tegenstanders. Hoe vroeger je start met lipgloss, hoe vroeger je niet meer zonder kan. Make-up heeft op korte termijn niets meer met mama imiteren te maken, maar vormt een ware verslaving.

2. Cosmetica schaadt de eigenwaarde. Make-up seksualiseert prille tieners en verkleint hun zelfwaarde. Onderzoek geeft aan dat 9-jarigen zich meestal goed in hun vel voelen. Vanaf tien jaar kan de perceptie veranderen: ze vinden zich te dik en worden hypergevoelig over wat anderen denken over hun lichaam. Dergelijke speciale cosmeticalijn speelt daar handig op in en geeft de boodschap dat ze er zonder make-up niet aantrekkelijk uitzien.

3. Wat is de volgende stap? Botox op 11 jarige leeftijd? Tienercosmetica maakt de weg vrij voor andere schoonheidsbehandelingen. Krijgen meisjes te horen dat ze dit nodig hebben om er aantrekkelijk uitzien, groeien meisjes op met de idee dat uiterlijk alles is. En dan kan zelfs de kleinste kinderfrons aangepakt worden...(lvl)

Bron: Het Laatste Nieuws - 04/02/2010
_______________________________________

Eigen mening: Als een tienjarig meisje zich samen met vriendinnetjes eens optut op een verjaardagsfeestje, zie ik daar persoonlijk geen graten in. Maar, wanneer datzelfde meisje zich dagelijks opmaakt met mascara, lipgloss, blush, enzoverder ; dan vind ik dat eerder verontrustend dan schattig. Vooral het tweede tegenargument dat in dit artikel werd aangehaald, lijkt me hierbij van belang. Zo vrees ik inderdaad dat we via deze weg nog erg jonge meisjes het gevoel zullen geven dat ze een 'masker' moeten dragen om erbij te horen. Misschien is het dus ook geen slecht idee hiervoor vanuit de overheid regels op te leggen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan een minimumleeftijd voor de verkoop van make-up van circa vijftien à zestien jaar. Niettemin ben ik me ervan bewust dat deze meisjes dan nog steeds make-up kunnen gebruiken via derden zoals hun mama of hun grote zus. Al is het in mijn ogen dan de taak van deze derde om hierop toe te zien. Als een moeder haar twaalfjarige dochter fel geschminkt de deur uit wil laten gaan, is dat haar verantwoordelijkheid en zal ze de mogelijke gevolgen hiervan zoals ondermeer huidproblemen er moeten bijnemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th February 2011, 12:01
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Dit vind ik absoluut niet kunnen, waar zijn ze toch mee bezig ?! Laat kinderen toch kind blijven en met poppen en andere speelgoeditems spelen in plaats van met make-up. Waarom moeten ze toch telkens op een jongere leeftijd volwassen worden? Een onbezonnen kindertijd is priceless! Geen wonder dat meer en meer kinderen met stress kampen en op jonge leeftijd al een psychiater nodig hebben, de druk om te worden als een topmodel met hét perfecte uiterlijk wordt gewoon te groot! En onder het voorwendsel “je moet hen leren om er op een verantwoorde manier mee om te gaan” vind ik belachelijk aangezien je hen dit ook kan aanleren op latere leeftijd.
Ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die ten opzichte van dit alles kritisch zijn en ook eens kijken naar de feitelijke nadelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th February 2011, 17:22
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Mij lijkt dit toch ook eerder verontrustend. Kinderen die zich prima in hun vel voelen wijsmaken dat ze make-up nodig hebben om er goed uit te zien. Hier zie ik het nut niet van in. En dan inderdaad dat argument. Ik vind het juist helemaal niet verantwoord om kinderen op zo'n jonge leeftijd al dagelijks helemaal opgemaakt de deur uit te laten gaan. Als je op je 8e al niet meer zonder lipgloss en mascara kan, waar eindigt het dan? Ik kan alleen maar hopen dat we hier het Amerikaanse voorbeeld niet te snel volgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th February 2011, 22:16
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Een make-uplijn speciaal voor lagere schoolmeisjes.. ik zie er eigenlijk het nut niet van in. Als onze 8- tot 12-jarigen per se make-up willen gebruiken, kopen ze toch gewoon wat er nu in de rekken ligt?
Walmart heeft de maatschappelijke trend gemerkt van de nieuwe generatie meisjes die hun zelfbeeld meten op basis van hun uiterlijk en wil hier duidelijk op inspelen. Ondanks de kritiek blijkt de lijn nog goed te werken ook..
Verontrustend is dit zeker wel, dadelijk krijgen we allemaal barbiepopjes op de schoolbanken die niet mee durven gaan zwemmen omdat 'hun make-up dan verpest wordt.'
Volgens mij ligt de grootste verantwoordelijkheid nog altijd bij de ouders en zij moeten in deze gevallen nee durven zeggen. Het is belangrijk dat jonge meisjes make-up niet gaan zien als een noodzakelijkheid maar louter als recreatieve thuisexperimentjes; en waarom mogen ze daarvoor moeders make-up niet even gebruiken?
Wel ben ik niet helemaal akkoord met je mening dat de overheid een minimumleeftijd op make-upverkoop zou moeten plakken. Dat maakt dat make-up bijna op onveilige drugs gaat lijken dan een esthetisch middel..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.