actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2009, 09:21
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Wetenschappers knoeiden met info over klimaatverandering

Wetenschappers knoeiden met info over klimaatverandering
• Zondag 22 november 2009
• Bron: www.demorgen.be

Computerhackers hebben een server van een gerespecteerd Brits onderzoeksinstituut over klimaatverandering gekraakt en duizenden privé e-mails van Britse en Amerikaanse topwetenschappers en documenten op internet gezet. Uit de gepubliceerde informatie zou blijken, dat sommige wetenschappers informatie over klimaatverandering hebben gemanipuleerd. Dat meldden Britse en Amerikaanse media.

In een van de e-mails suggereert Phil Jones, directeur van de gerenommeerde afdeling klimaatverandering (CRU) van de universiteit van East Anglia, om een "trucje" te gebruiken om informatie over temperaturen te manipuleren om zo temperatuursdalingen "te verbergen". Een andere e-mail zou gaan over het manipuleren van kilmaatpublicaties door sceptische wetenschappers, door een panel, dat de informatie controleert, samen te stellen dat bestaat uit wetenschappers "die weten wat ze moeten doen". Ook wordt gesproken over cijfers die in een VN-rapport "geperst moeten worden". Jones heeft ontkend dat hij heeft gepoogd informatie te manipuleren.

De CRU houdt veranderingen in temperatuur op de lange termijn bij en speelt een belangrijke rol in het verzamelen van informatie voor rapporten van de Verenigde Naties. (anp/sps)
22/11/09 08u33

In de aanloop naar de klimaattop in Kopenhagen zijn zulke berichtgevingen wel erg markant. De Europese Commissie liet zopas nog weten dat Europa de Kyoto-normen zal halen. Ik vraag me af of deze mensen zich gebaseerd hebben op gemanipuleerde cijfers, want dan is de geloofwaardigheid ver te zoeken. In mijn ogen is het cruciaal er nu achter te komen of men al dan niet informatie vervormt/vervormd heeft om opmerkelijke temperaturen “te verbergen”. Het is namelijk algemeen geweten dat het voor bepaalde landen van economisch belang is dat hen niet te strenge normen worden opgelegd. Zij zouden dus maar al te blij zijn als de klimaatsverandering niet realistisch wordt ingeschat en er dus “niet zo veel veranderd moet worden”. Ik vraag me echt af hoever ze erin zullen gaan om hun eigen markt toch maar te beschermen. Is economie nog steeds belangrijker dan het klimaat, of is men enkele jaren na het invoeren van de Kyoto-normen toch tot inzicht gekomen? Bij de invoering zelf van de Kyoto-normen wilde bijvoorbeeld de VS niet ondertekenen omdat het nefast voor hun economie zou zijn. Ik hoop echt dat op de klimaatsconferentie over de realiteit en niet over een illusie wordt gesproken. Het klimaat is te belangrijk voor zowel deze als volgende generaties en zowel voor de mens als alle andere fauna en flora.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.