actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2012, 15:18
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Staatsveiligheid vindt salafisme ‘grootste bedreiging’

woensdag 21 maart 2012 om 04u15

Na de aanslag op de moskee in Anderlecht vorige week worden de salafisten alom met de vinger gewezen. Ook door de Staatsveiligheid.
Volgens verschillende mosliminstanties en prominenten is het radicale salafisme de achtergrond voor de aanslag op de moskee in Anderlecht.

De Staatsveiligheid ziet in het oprukkende salafisme nu ‘de belangrijkste bedreiging voor de komende jaren’. Het is nu de eerste prioriteit voor de afdeling ‘extremisme’ geworden: ‘Het breidt alleszins uit. Volgens ons zijn er nu al honderden militanten en duizenden sympathisanten in België. Ze zijn niet alleen meer in de grote steden aanwezig, maar in het hele land,’ aldus de Staatsveiligheid in Knack.

‘De bekendste groep is natuurlijk Sharia4Belgium, maar de meeste anderen werken in stilte op lokaal vlak. Ze richten zich vooral op de onderkant van de samenleving. Daarom zijn ze nu het meest in opmars in volkse buurten in Kuregem en Borgerhout. Mensen die het moeilijk hebben en houvast zoeken worden aangetrokken door de duidelijke salafistische regels van wat mag en niet mag.’ (CDS)

Mijn mening:
Dat het salafisme de achtergrond is voor de aanslag op de moskee in Anderlecht is niet bewezen. Ik vind dat er hier te snel conclusies getrokken worden. De verdachte zelf zei immers dat het ging om de toestand in Syrië. Hijzelf is een soennitische moslim en meent dat de sjiitische gemeenschap verantwoordelijk is voor de gebeurtenissen in Syrië. Hieruit concludeer ik dat het salafisme geen link heeft met de brand in de moskee. Dat het salafisme wel eens een bedreiging kan zijn snap ik zeker wel, maar een uitspraak als in dit artikel vind ik nogal hard en vooral vaag. Er zijn geen bewijzen dat de verdachte banden heeft met het salafisme. Het lijkt me dat er hier gewoon gezocht wordt naar een zondebok of een reden om het salafisme te stigmatiseren. Als er dan effectief een dreiging is vanuit het salafisme, vind ik niet dat een uitspraak als deze gedaan hoort te worden. Het zal er enkel voor zorgen dat meer mensen zich bij groepen als 'Sharia4Belgium' gaan aansluiten, waardoor de dreiging enkel groter wordt.
Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/d...00064106205.htm
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.