actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2012, 12:21
T*on.VanLooy T*on.VanLooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Bouwel
Posts: 23
Facebook sneller dan politie

De auto van Korneel Sarazijn werd vorige zaterdag gestolen terwijl hij aan het fitnessen was. Door beelden van de overvaller op Facebook te plaatsen, kon de dader worden gevat.
In de kleedkamer van het fitnesscentrum van Maldegem wisselde het slachtoffer voor de diefstal nog enkele woorden met de dader. ‘Hij was zich aan het omkleden en vroeg aan mij: “Zijn hier handdoeken beschikbaar?”', zegt Korneel Sarazijn. ‘Daarna ging hij naar beneden.'

Zich van geen kwaad bewust toog Sarazijn daarna samen met zijn vriendin naar de crosstrainers. ‘Toen ik tien minuten aan het fitnessen was, zag ik de man naar buiten gaan. Hij had zijn gewone kleren weer aan. Op dat moment stond ik er niet bij stil dat hij er vandoor ging met mijn auto.'

Onder het fitnessen wierp Sarazijn een blik naar de parking buiten. Hij schoot prompt in paniek.

‘Ik vroeg aan mijn vriendin: waar is mijn auto naartoe? Toen we naar buiten gingen, dacht ik nog dat ik gewoon mijn handrem niet had opgezet en hij vanzelf was weggerold.'

Maar van zijn Renault Mégane was geen spoor meer. Toen Sarazijn in de kleedkamer ging kijken, zag hij dat zijn locker open was gebroken. De autosleutel en het geld uit zijn portefeuille waren gestolen.

Sarazijns vriendin belde de politie. Nadat ze zijn verklaring hadden afgenomen, vroegen de agenten aan de fitnessuitbater of er camerabeelden van de dader zouden kunnen zijn.

‘Die zijn meegenomen door de politie, maar ik heb ze zelf ook opgevraagd en op Facebook geplaatst. Toen ik daarmee bezig was, maakte ik mij wel bedenkingen over de privacy van de dader. Maar ik denk dat iedereen die dit meemaakt hetzelfde zou doen. Ik ging er trouwens van uit dat het toch verloren moeite was. De politie zei ook dat de kans zeer klein was dat dit tot een doorbraak zou leiden.'

Sarazijn maakte zijn profiel volledig openbaar, zodat iedereen op Facebook de beelden zou kunnen zien. Zijn vrienden hieven op hun beurt alle privacybeperkingen op en deelden het materiaal.

‘Uiteindelijk is het meer dan 5.000 keer gedeeld', zegt Sarazijn.

Zondag kreeg hij telefoon van een vriendin van een vriendin. Zij wist dat een kennis van haar bij de politie zat en er dus mogelijk goed nieuws zat aan te komen.

‘Blijkbaar zat dat meisje in de auto onderweg naar Brussel wat te prutsen op Facebook. Toen ze daar met haar vriend aankwam, zagen ze de jongen van de beelden staan. Hij had identiek dezelfde jas aan. Zij hebben dan de politie op de hoogte gebracht.'

Sarazijn kreeg in de nacht van zondag op maandag het bericht van de politie dat zijn auto terecht was. Gisteren kon hij die gaan ophalen, nadat die eerst op sporen en DNA was onderzocht.

Schending privacy dader

Door de beelden op Facebook te plaatsen, kon Sarazijn sneller dan de politie de dader (laten) opsporen, maar de Privacycommissie vindt dat niet kunnen.

‘Het is in elk geval in strijd met het recht op afbeelding. Wie is gefilmd, moet zijn toestemming geven om de beelden zo te verspreiden. In theorie kan de dader een klacht indienen wegens inbreuk op de privacywet en via de rechtbank een schadevergoeding vragen. Het lijkt alsof de Commissie met dit standpunt daders wil beschermen, maar privacy is nu eenmaal voor iedereen een grondrecht.'

Bron: De Standaard
29/11/2012

Eigen mening: Dat dit bewakingsfilmpje op Facebook bij deze autodiefstal sneller de dader vond dan de politie hoeft niet te verbazen. Facebook is immers zulk een sterk medium geworden dat het zelfs misdaden kan oplossen. Als meer dan 5000 mensen dit filmpje delen hebben meer mensen dit gezien dan bij een opsporingsbericht van de politie op de televisie. De kans is dan veel groter dat ze de dader zien en de auto dus terug terecht geraakt. De politie moet zich gewoon neerleggen dat Facebook nu eenmaal zo sterk is. De reactie van de Privacycommissie vind ik ongepast, als je een misdaad kan oplossen door een beetje privacy van een dief te schenden, dan moet je dat doen. Zolang het niet om een zeer intieme scène gaat die iemand op Facebook gooit, mag je volgens mij Facebook gebruiken om een crimineel op te sporen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.